Hej!
Jag är ny på detta forumet, tänkte att jag kanske kan få bra hjälp här :)

Jag och min sambo håller på och kikar på hus, och har hittat ett rätt billigt nu.
Det är billigt p.g.a att vi måste lägga ett helt nytt fuktskyddssystem + nivellgolv.
Jag har läst lite och förstår att det är väldigt mycket jobb.
Den hjälpen jag skulle vilja ha av er är: Är det värt att köpa huset och lägga den tiden?
Vilka erfarenheter har ni av detta? Och vad kostar det ungefär?
Huset är 120 kvm.

Hoppas ni kan hjälpa mig :)
 
Fuktskyddssystem - är det ett väldigt tjusigt ord för dränering? Att dränera om ett hus är inte så farligt förutsatt att man kommer åt med minigrävare. Måste man handgräva är man tokig - om inte innan så i alla fall efteråt.
 
Akahigi
Varför måste det läggas? Är det fukt i plattan?

Ska det ventileras också med fläkt?
 
Vi har precis lagt in Nivell golv i vårt hus från 77. Det var lite drygt 85kvm på nedre plan och det tog ca. 3 veckor för dem och gick loss på 120 000kr efter ROT. Material var drygt 50 000 kr.
Då rev jag ut gamla golvet samt isolering och reglar själv. Det går rätt bra med en tigersåg, kofot och ett järnspett... :)

Lukten i huset försvann så gott som direkt efter att Nivell startat fläktarna!

Mvh,
Anders
 
Såhär står det på mäklarens hemsida:

"Vid besiktning har det konstaterats att det fuktskydd som finns på betongplattan är felaktig.
Säljaren har fått offert på att lägga in ett nytt fuktskydds system på alla golv, sk "Nivellgolv".

Vet inte om det är dränering direkt.
Vi ska iväg och kika på huset nästa vecka och prata mer med mäklaren då.
Dom hade en offert på 375000 för allt nytt sånt, nytt golv och renovering av badrummen, men jag och min sambo tror man kan komma billigare undan om man gör det själv.
 
Nivellgolvet ska man inte lägga själv, eller, ja, man kan förstås men då får man inte "certifikatet" efter uppmätning och injustering...

Mvh,
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.