Hej!

Jag ska montera en larmkabel (en sådan där tunn rund halogenfri PVC-kabel) längs min fasad. Men i stället för att använda klammer, så tänkte jag höra om någon av Er har provat exempelvis något bra monteringslim eller något liknande, och som gör att jag slipper använda klammer.

Kabeln skall monteras UTOMHUS på en slät, putsad yta som är målad. Eftersom den är tänkt att fästas upp under den putsade delen, skulle jag förmodligen behöva något som gör att kabeln fäster mer eller mindre omgående.

Inomhus har jag använt limpistol som ju gör att man har några sekunder på sig innan limmet svalnar tillräckligt mycket för att trycka upp kabeln. Men nackdelen med det limmet är ju att det släpper efter några år och man måste göra om det igen, samt att jag är osäker på om det fungerar för utomhusförhållanden?

När jag ändå har Er på tråden! Finns det förresten även något bra alternativ till limpistol för de kablar jag skall dra under en list i taket inomhus?

Jag bifogar en bild på hur jag tänkt att fästa kabeln utomhus, så att Ni ser omständigheterna.
 
  • Larmkabel utomhus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd smältlim och typ pl400 så håller smältlimet kabeln uppe tills det andra torkar. Ev någon enstska klammer vid hörn.
 
Tack snultjulle! Fattar jag Dig rätt om jag alltså först fäster upp kabeln och sedan "täcker" in den med PL400?
Vet Du om PL400 är övermålningsbar?
Vad gäller inomhus så kan man väl i princip köra på samma sätt, dvs smältlim och sedan någon form av fogmassa för att täcka kabeln?
 
Tänkte inte att man ska dölja kabeln för det är jag smått allergisk mot. Limma med både Smältlim och PL400 så håller PL kabeln uppe när smältlimmet släpper.
 
OK, då testar jag att "punkta" upp den med PL400 ungefär på samma avstånd som klammern skulleha suttit.
 
Varför är du emot att klamra kabeln? Alternativt klamra ett 10mm rör?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.