Vi har köpt ett tvåfamiljshus som vi håller på att bygga om till oss! För tillfället bor vi på övervåningen och ska börja med nedre plan där köket ska vara. Bottenplan ser ut som på bilden. Vi sitter och spånar hur vi ska lösa detta på bästa sätt.

Det vi för tillfället är inne på är att sätta igen en ytterdörr och ta bort skiljeväggen i tamburen. Köket vill vi bygga på där det är idag då vatten och avlopp finns där. En köksö kring murstocken (röd på bild) och bort med vägg till sovrum 1. Det kommer dock bli väldigt långt kök så fundering på är att sätta en ny vägg med dubbeldörrar och ha matsalsbord i sovrum 2 (som då blir större) och därifrån är sedan dörren till altanen. Ett mindre matbord kommer vara i köket med. Rum 4 tänker vi som kontor/gästrum och rum 3 något typ av soffa/tv rum (har ju dock detta upp också). Källaren går ner vid trappan och funderar också på om man ska öppna upp från entre'n genom groventren till köket. (och stänga ner till källaren....). Man kör fast i sina funderingar så vore kul med lite input utifrån!!:)

(För övrig ser övre plan nästa lika ut med tre sovrum, toalett, kök, vardagsrum och hall samt balkong så alla sovrum hamnar där.)

Planlösning2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En mycket rolig tråd tycker jag som har ett tvåfamiljshus. Hur har ni tänkt med badrummen?
 
Badrummet nere är hyfsat stort (ritningen stämmer inte riktigt, är dusch också) och ska "bara" fräschas upp. På övervåningen skulle vi vilja ha ett större badrum och har inte riktigt kommit på en bra lösning. Ev. blir det badrum där köket är idag eftersom det ska bort (planlösningen nästan samma som nedervåningen).
 
Var tänker ni ha klädvården?
 
Klädvård är i källaren där vi bl.a har tvättstugan, matkällare, en till toalett, snickar hörna osv.
 
Vi har precis byggt om vårt tvåfamiljshus till ett en familjshus. Vi började dock på ovanvåningen (inte frivilligt) och där tog vi bort det befintliga köket och gjorde det till ett sovrum.
 
Att göra badrum av gamla köket uppe är väldigt trevligt, man kan få badkar med utsikt, man får plats med relaxhörna och bastu om man vill och det är ju redan vatten och avlopp framdraget. Alternativt får tvättstugan plats i badrummet uppe, så slipper man dra all tvätt upp och ner två våningar.

Att öppna upp entrén tycker jag är bra, gärna både mot vardagsrummet och mot köket, annars bara mot vardagsrummet, dörren mot källaren kan isåfall stängas helt istället. Smartast är att familjen huvudsakligen använder groventrén och gäster finentrén.
 
Anna_H skrev:
Smartast är att familjen huvudsakligen använder groventrén och gäster finentrén.
Kanske smart.... men jag är lika fin som mina gäster och använder vår fin entre jag med om jag inte kommer med leriga stövlar :)
gaia
 
Vi har inget val, vi har bara en ingång (har varken källare, grovingågn eller tvättstuga), men hade jag planlösningen som TS skulle jag bara använda huvudentrén till "främmat" eftersom man då slipper dra in smuts i hela huset inklusive övervåningen, samt att inköpen hamnar direkt i köket.
 
Jag använder nästan aldrig vår andra entré - det blir så tror mig. Men däremot är det praktiskt med två entréer. Jag tycker ni verkar gjort ett bra köp iaf sett till planlösning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.