Vi är intresserade av ett nyrenoverat hus (villa) från mitten av 60-talet som idag ägs av ett fastighetsbolag. Priset är rätt (marknadsmässigt), dock har de som krav att sälja med friskrivningsklausul.

Ett par saker undrar vi över:

Är den juridiska situationen på något sätt annorlunda när man köper av ett företag snarare av en privatperson?

Är det "rimligt" eller kutym att begära viss prisreduktion (med tanke på friskrivningsklausulen även om en besiktningen inte påvisar några problem?
 
O
Om det är normal budgivning så lägger man det budet man är villig att betala. Du kan inte pruta efteråt för att huset säljs med friskrivningsklausul. En besiktning bör alltid göras och den görs om man vunnit budgivningen. Därefter kan man om det dyker upp orosmoment kanske förhandla ner priset.
 
Jo, jag vet hur en budgivning går till.. :D

Vad jag undrade över är om det anses vara rimligt att betala något mindre för ett hus om det finns en friskrivningsklausul.
 
Som jag förstått det så anses friskrivningsklausul ses som något negativt och påverka priset nedåt.
 
O
Jag tycker jag svarade bra! Man lägger det bud man är villig att betala. Det är så det fungerar. Oftast brukar priset påverkas negativt om man har friskrivningsklausul. Men det är inget som är säkert. Det beror på vad folk vill betala.
Rimligt eller inte, klart att man tycka att det är rimligt, men å andra sidan att vinna ett fall gällande dolt fel är inte det lättaste.
Slutpriset beror på vad folk är villiga att betala och vad säljaren är villig att sälja för. oavsett friskrivning eller inte.
Det är inget som automatiskt sänker priset.
 
Odjuret skrev:
Jag tycker jag svarade bra! Man lägger det bud man är villig att betala. Det är så det fungerar. Oftast brukar priset påverkas negativt om man har friskrivningsklausul. Men det är inget som är säkert. Det beror på vad folk vill betala.
Rimligt eller inte, klart att man tycka att det är rimligt, men å andra sidan att vinna ett fall gällande dolt fel är inte det lättaste.
Slutpriset beror på vad folk är villiga att betala och vad säljaren är villig att sälja för. oavsett friskrivning eller inte.
Det är inget som automatiskt sänker priset.
Absolut ett bra svar Odjuret!

Jag förstår inte heller riktigt hur TS tänker.

När MRK lägger ju sitt bud, medveten om friskrivnnigsklausulen.
Så den ev. prisreduktion, som den skulle kunna innebära, är ju redan diskonterad i budet.

Eller hur :surprised:
 
Jag tolkar frågan så att de anser att det begärda priset (troligen ingen pågående budgivning) är ganska rätt i förhållande till annat som sålts i området. Dvs att det begärda priset rimligt att betala. Men att man då vid den jämförelsen/bedömmningen måste fundera på hur mycket man bör räkna ned det här huset pga. friskrivningsklausulen.

Nu vet vi ju inte omständigheterna runt renoveringen och affären. Men jag skulle nog vara lite misstänksam mot ett "spekulationsrenoverat" hus. Alltså om firman köpt huset, fräschar upp det och säljer.

I det här fallet med friskrivningsklausul så försvinner ju troligen allt garantiansvar för renoveringen också. En spekulativ renovering kan ju dels innehålla mer fusk än vanligt, ingen blir ansvarig för fusket när det upptäcks, dels så finns det risk att en nymålad vägg döljer en spricka eller annat fel, som återuppstår ganska omgående.
 
O
Jag skulle nog undvikit att köpa ett hus som ett fastighetsbolag säljer om det är renoverat för att sedan säljas.
Att det sedan säljs med friskrivning känns om ett ytterligare dåligt tecken.
Men det har inget med värdet i förhållande till friskrivningen, utan min personliga tanke gällande förerag som säljer renoverade hus/lgh
 
Tack "hempularen" - det var precis detta jag syftade på. Tack för bra synpunkter!
 
Odjuret skrev:
Jag skulle nog undvikit att köpa ett hus som ett fastighetsbolag säljer om det är renoverat för att sedan säljas.
Att det sedan säljs med friskrivning känns om ett ytterligare dåligt tecken.
Men det har inget med värdet i förhållande till friskrivningen, utan min personliga tanke gällande förerag som säljer renoverade hus/lgh
Man kanske kan kolla om det finns någon dokumentation om hur renoveringen har gjorts för att se om fusk föreligger. Alternativt kolla med andra personer som köpt renoverade hus av detta bolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.