Jag gillar verkligen Makita mer och mer. Dels så är kvalitén på deras produkter helt enastående, jag har ca 10-12st av deras 18v prylar och 3 st från deras 10,8v serie, flera inköpta begagnade. Jag har inte haft några som helst problem med maskinerna sedan jag gjorde valet att köra på deras system för ca 3 år sedan. De verkar verkligen tänka till med sitt 18/36 system och de lyssnar på sina kunder. Makita är ett vanligt märke bland hemmafixare ( och proffs för den delen) och många av dem har givetvis även hus med trädgård. Att de då har börjat släppa mer och mer produkter även för trädgård är en helt lysande idé (även om ryobi har ett liknade system så går det ju inte riktigt att jämföra med Makita). Sedan har vi "konverteraren" till 36v som gör det möjligt att köra 36v maskinerna med 2st seriekopplade 18v batterier, det öppnar ju för ännu mer möjligheter för kunderna lösa sina behov mha ett enda system. Synd att jag inte upptäckte detta innan jag köpte vår klumpiga och illaluktande bensingräsklippare för då hade det blivit en Makita gräsklippare, men nästa sommar blir det minst en Makita grästrimmer :)
 
Hmmm, kom just på att jag önskar mig en 18 volt makita domkraft nu när det börjar bli dags att byta till vinterdäcken. Det hade ju varit riktigt smutt :)
 
Efter 20 minuters sökning inser jag att är rätt magert ute på nätet, inget napp på eBay.

Billigaste jag kunde hitta för Z-modellen (d.v.s. utan batteri och laddare, BCG180Z) var 229 euro.
http://www.tm-simon.de/wsp/product_info.php?products_id=5726

Sen om firman skickar till Sverige eller om de överhuvudtaget är pålitliga vet jag inte...
 
Har precis lagt en order på en 18 V lamellfräs :)
Hoppas den hinner komma innan helgen!
Sen har jag sneglat lite på en dammsugare i 18V serien också men det får bli längre fram.
 
I går fick vi vår 18v grästrimmer. Har bara provkört den lite och den är helt klart värd sina 1250kr. Lätt och smidig, helt perfekt för den lilla villatimten.
Har man en relativt liten tomt med många rabatter och buskar är den ett perfekt komplement till gräsklipparen.
 
P
Makita kommer med en uppdaterad skruvdragare (igen)

med batterimätare OCH *trumvirvel* 4.0ah batteri!!!!!! 36 minuters laddningstid!
http://www.makita.biz/product/category/cordless/ddf480/index.html#1

skall bli intressant och se när dessa batterier landar i brevlådan (y)


även att dom har en ny batteriladdare som man kan ladda 4 batterier på ser intressant ut, men att laddningen ökar ju fler batterier man har i gör det lite tråkigt
 
Inget som fick mig att rusa till butiken. Har 4-5st 3Ah packar så jag känner inte att batteri kap är något problem just nu. Men visst, när dessa börjar tröttna så blir det säkert 4Ah.

Har en Makita slagskruvdragare med BL motor och den är så mycket smidigare till grov-skruvdragning än skruvdragaren så jag använder mest borr-skruvdragaren till borrning. Fin-skruvning gör jag med Festool CXS, helt underbar att skruva med och där har jag inte hittat någon Makita som kan konkurrera med utbudet av tillbehör.
 
Ska nog köpa nåt BL1840, frågan är vad dom kommer ligga på i pris.
 
Den nya 4-batteriladdaren får man väl med se som en övernattenladdare, inte helt fel faktiskt, jag har själv vid några tillfällen i sommar stått med 3 tomma batterier vid dagens slut som jag måste se till att ladda, har blivit under tiden jag plockar undan och iordning osv, men hade ju varit smidigt att bara trycka i allihopa i en laddare och plocka ur dem fräscha och klara nästa morgon.

Det enda jag verkligen saknar med makita är batteristatusindikator PÅ BATTERIET. Hör ni det Makita? På batteriet! Skärp er nu och släng in det, det är ju där den gör verklig nytta!
 
Redigerat:
Ja, när Ryobi lyckats ha indikator på batteriet i ett antal år så borde det inte vara något problem för Makita att sätta dit det också. Kan knappast vara något B&D patent.

I af på laddaren hade de kunnat klämma in en knapp för att se batteri status.

Fler-facks laddaren ser bara klumpig ut. Jag köpte på mig laddare allt efter som jag byggt ut parken så jag har 3st snabbladdare.
 
Det finns en fördel med att ha batteriindikatorn på maskin och det är att man även kan se hur kräm det är kvar i gamla batterier.

Är det någon som vet om de nya batterierna väger mer eller mindre än degamla 1830?
 
noone70 skrev:
Det finns en fördel med att ha batteriindikatorn på maskin och det är att man även kan se hur kräm det är kvar i gamla batterier.

Är det någon som vet om de nya batterierna väger mer eller mindre än degamla 1830?
Det är samma antal celler i dem, endast kapaciteten per cell har ökat. Så vikten bör med stor sannolikhet vara samma (kanske några gram hit eller dit).

Det enda tråkiga med de nya batterierna är att laddningstiden ökade med 64% med en kapacitetsökning på 33%.

Man hinner alltså ladda 3 st 3.0Ah batterier på 66 minuter men det tar 72 minuter att ladda 2 st 4.0Ah. Så ur den synvinkeln får man mest amperetimmar per laddad minut med de gamla.
 
Redigerat:
Är de nya varken större eller går ladda med samma ström som 3Ah packar så tyder det på tunnare folie i cellerna och då lägre max urladdningsström. Kan vara en nackdel om man kör ex vinkelslip, cirkel eller andra strömkrävande maskiner. Tyvärr lätt att skada packar med för högt strömurtag.

Positivt är att 1830 packar kan bli billigare. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.