harry73
Cementröret är den lösningen du har hemma, så cementrör blir det :)

Du säger att röret väger 150 kg, det motsvarar ca 10 cm jord fördelat över en kvm. Jag tror nog att brunnen klarar av den extra lasten.
 
Fixa ett lock i plåt eller plast. Som sagts tidigare så är det högst troligt att du kommer bli tvungen att att byta det tunga locket mot något lättare.
 
Jodå, lock i aluminium blir det vad det lider :)
 
Enligt Renova, som sköter den största delen av Västra Götalands slamtömning och sophantering, så kommer de att vara hårdare på att se till att arbetsmiljölagen (som redan finns men inte efterföljs) kommer att användas mot fastighetsägare som inte byter sitt betonglock mot ett plast- eller dylikt lätt-lock. (Rekommenderad vikt 5 kg). De kommer att vägra slamtömning på den aktuella fastigheten samt att man riskerar en miljösanktionsavgift, så mitt råd är att du fixar lock snarast. Tänk på att fr o m 2013 är det ökad tillsyn från alla kommuner gällande enskilt avlopp.
 
Nja.

Jag tycker det är jättebra att man säkrar arbetsmiljön, det säger väl sig självt att det inte kan vara så bra att häva omkring på tunga brunnslock dagarna i ända. :)

Men rent formellt är det slamtömningsfirman som har arbetsgivaransvaret, inte jag som fastighetsägare. Kraven på mig som fastighetsägare regleras i renhållningsordningen som fastställs av kommunfullmäktige, och det krävs således att en maximal vikt på locket är angiven där. I min kommun är det ännu inte infört. Någon miljösanktionsavgift borde det inte kunna bli tal om förrän renhållningsordningen är ändrad och jag inte lyfter av betonglocket själv? Slamföretagen har alltså en ganska jobbig resa för att uppfylla arbetsmiljöansvaret.

Den ökade tillsynen vet jag inte vad det har med saken att göra? Jag hoppas innerligt att kommunen prioriterar annat än att ränna runt och kolla brunnslock, även om det i vissa kommuner verkar vara vilja göra så många tillsynsbesök som möjligt för att dra in så mycket pengar som möjligt i avgifter...

För övrigt är Renova en stor spelare i VGR, men de hanterar såvitt jag vet likväl mindre än 1/4 av kommunernas hushållsavfall och sköter slamtömningen i ännu färre.
 
Hur rimmar max 5 kg lock bra om man har nyfikna barn på tomten som vill utforska "bajsgrottan"

Eller blir det nåt slags lås på den?
 
ullberg
jkarlberg skrev:
Hur rimmar max 5 kg lock bra om man har nyfikna barn på tomten som vill utforska "bajsgrottan"

Eller blir det nåt slags lås på den?
Det brukar vara någon form av barnsäkring på de lättare locken.

/U
 
Ja, boverkets regler föreskriver lås. Barnsäkring är inte tillräckligt eftersom säkringen skall fungera för barn upp till 12 år och en 12-åring klarar en barnsäker lucka utan problem.

Det finns många alternativ på lösningar:

- Tungt lock (över 25 kilo) med renslucka (12x12 cm).
- Plastlock med fast galler under (maskstorlek 12x12 cm)
- Låst plastlock med eller utan renslucka.enligt ovan.

Enklast är nog att ha ett plastlock med lås.
 
Hår på Gotland måste man ha aluminiumlock annars kostar tömningen skjortan. Det trevliga är att kommunen säljer såväl lock som särskilda hänglås med dubbla nycklar. Slamtömmarna kan mao låsa upp själva.

Lock är annars enkelt att göra själv av durkplåt i aluminium, jag har tillverkat ett par stycken till andra brunnar vi har.

Och så en självklar pekpinne! Lås alla brunnar, det är dödsfällor för små barn.
 
mycke_nu skrev:
Lock är annars enkelt att göra själv av durkplåt i aluminium, jag har tillverkat ett par stycken till andra brunnar vi har.

Och så en självklar pekpinne! Lås alla brunnar, det är dödsfällor för små barn.
Ja, det blir ett sådant här vad det lider. Jag har en spillbit av 3 mm aludurk så jag behöver ju bara komplettera med lås och gångjärn för ett par hundra så blir allt frid och fröjd :)
 
[h=3]Du som fastighetsägare äger och ansvarar för hela ditt enskilda avlopp, även ditt lock ;-) Slamtömmarna får inte lyfta mer än 15 kg, vilket framkommit genom tester, belastningsergonomiska uträkningar etc och finns reglerat i föreskrifter som Arbetsmiljöverket tagit fram, som inte bara gäller lock utan även tillgänglighet etc. Dessa föreskrifter gäller i h e l a Sverige och i s a m t l i g a kommuner. Jag kan förstå att man kan tycka att slamtömningsföretagen borde ha hela arbetsmiljöansvaret, men enligt Agnita Wärn, AV, är det inte så.

Kommunerna gör inventering av enskilda avlopp för att tillse funktionaliteten (undermåliga enskilda avlopp medför risk för smittspridning, övergödning och syrebrist i våra sjöar och vattendrag) och dessa inventeringar görs på olika sätt. En del kommuner går enbart på ålder (åldern syns på ditt tillstånd som finns inne hos kommunen) och ger förelägganden på enskilda avlopp som är äldre än 20-30 år (olika för olika kommuner). Andra kommuner tar hjälp av slamtömmarna, som rapporterar vilka som har tunga lock, trasiga tankar etc. Ytterligare andra gör inspektioner på plats.

Det finns enkla konverteringssatser (för att byta ut locket) att köpa hos Lundagrossisten, Dahls etc - ta kontakt med någon rör- eller entreprenadfirma och fråga om ni kan köpa via dem ifall ni inte har möjlighet att handla där själva.[/h]
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hemmakatten
Förstår först nu när jag läser den här tråden att det är problem med tunga betonglock. När vi anlade vårt avlopp för sju år sedan hade kommunen ingen synpunkt på vilken typ av lock man har på slamavskiljaren och ingen har sagt något nu heller fast kommunen gått runt och inspekterat alla avloppsanläggningar.
 
Det är nog först på senare år som man börjat uppmärksamma detta. Men för min del så lär det bli lock i aluminium vad det lider ändå.

Fru Wärn på verket får tycka vad hon vill, det är inte hon som dömer arbetsmiljöbrott i alla fall :)
 
mexitegel skrev:
Ja, det blir ett sådant här vad det lider. Jag har en spillbit av 3 mm aludurk så jag behöver ju bara komplettera med lås och gångjärn för ett par hundra så blir allt frid och fröjd :)
Du behöver inte ens gångjärn, di Gotländske har bara en slits och skjuts in under en vagnsbult. Det var ett snabbt jobb att borra hål (jag fick anledning att köpa en ny maskin (y)) och limma ner bulten med Plastic Padding.

Screen Shot 2012-09-11 at 6.33.30 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Visst väger betonglocken, men inte sjutton lyfter man hela locket. Har en lyftkrok man sätter under infasningen i betongen och kan sedan med rak rygg lyfte det 5-10cm och dra det åt sidan.
Det är samma teknik som när man lyfter av gjutjärnslocken på avloppsbrunnar på gatorna.
Verkar konstigt om de som ansvarar för brunnstömning inte tagit fram verktyg och metoder för att minimera lyften eller har man inte tänkt i de banorna där ni har era brunnstömmare?
Säger inte att det är fel att byta till lättare lock, men det krånglar till det med säkerheten och lås/nycklar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.