Hej,
Jag har en Stiga med en 10 hk Briggs & Stratton. Givetvis så startar den inte, jag har gjort följande.
Ventilspel på insug är 0.15-0.20, på avgas är det 0,20.
Symtomen är att den inte tänder utom någon gång då och då men det är bara en halv host och inget mer. Jag tycker att startmotorn har det lite jobbigt att dra runt motorn (kör från ett nytt bilbatteri). När jag kör startmotorn och drar gasreglaget från choke till lite gas så blåser det ut bensindimma genom insuget på förgasaren.
Finns det någon som kan komma med lite mer tips? Jag har slut på idéer nu. Det kan ju inte vara så jäkla svårt att få den att funka...
/Andreas
Jag har en Stiga med en 10 hk Briggs & Stratton. Givetvis så startar den inte, jag har gjort följande.
- Bytt tändstift
- Bytt tändspole
- Kollat att det kommer gnista.
- Kopplat bort dödarkabeln från tändspolen
- Lossat luftburken och sprutat in startgas
- Kollat att det går att vrida runt svänghjulet för hand.
- Kört startmotorn utan att gå via startreläet.
Ventilspel på insug är 0.15-0.20, på avgas är det 0,20.
Symtomen är att den inte tänder utom någon gång då och då men det är bara en halv host och inget mer. Jag tycker att startmotorn har det lite jobbigt att dra runt motorn (kör från ett nytt bilbatteri). När jag kör startmotorn och drar gasreglaget från choke till lite gas så blåser det ut bensindimma genom insuget på förgasaren.
Finns det någon som kan komma med lite mer tips? Jag har slut på idéer nu. Det kan ju inte vara så jäkla svårt att få den att funka...
/Andreas
om den har det ventilspel som du mätt upp så är det inte det som orsakar problemet,även om det inte är exat det rekomenderade,har inie dom exakta måtten ,tror ändå det är en läckande ventil eller bådaAndreasK skrev:
Medlem
· Östergötland
· 90 inlägg
Har du haft svänghjulet av?
Annars kolla kryssilen.
Annars kolla kryssilen.
Har lossat svänghjulet och kilen sitter där den skall, olja finns i maskinen, det kommer upp olja i det lilla hålet bakom vevhusvetilationen. Det sputtar även upp olja ur vevhusventilationen om man kör startmotorn lite extra. Skall ta och lossa ventilerna och kolla ordentligt.
Det går ju lättare att dra runt utan tändstift, men det är ju för att det inte är nån kompression då .
Har du kollat förgasaren? Ingen skit i den? Har membranen torkat/blivit hårda? Ett membran funkar som bensinpump och drivs av undertryck från insuget. Har det membranet blivit hårt så kommer det dåligt med bensin. Verkar ju i och för sig komma bensin för dig, men kanske det är från din primning?
Jag hade liknande problem med min trimmer och det var membranen som behövde bytas.
Har du kollat förgasaren? Ingen skit i den? Har membranen torkat/blivit hårda? Ett membran funkar som bensinpump och drivs av undertryck från insuget. Har det membranet blivit hårt så kommer det dåligt med bensin. Verkar ju i och för sig komma bensin för dig, men kanske det är från din primning?
Jag hade liknande problem med min trimmer och det var membranen som behövde bytas.
Det är flottörförgasare på de större motorerna.mikaelbe skrev:Har du kollat förgasaren? Ingen skit i den? Har membranen torkat/blivit hårda? Ett membran funkar som bensinpump och drivs av undertryck från insuget. Har det membranet blivit hårt så kommer det dåligt med bensin. Verkar ju i och för sig komma bensin för dig, men kanske det är från din primning?
Jag hade liknande problem med min trimmer och det var membranen som behövde bytas.
Är bensinen färsk? Alltså färsk=nyköpt, inte färsk som köpt i våras nån gång. Absolut vanligaste orsaken till startproblem.
Skjuter den till så kan något av ventilsätena ha lossnat.
Vad har gnistan för färg, skall vara blåfärgad och inte gul ?
B & S motorer brukar inte ha något under av kraftig gnista men den bör slå ca 5 mm i alla fall.
Kanske din svänghjulsmagnet tappat styrka, svårt och mäta men en stor mejsel skall sitta ordentligt fast av magnetismen.
B & S motorer brukar inte ha något under av kraftig gnista men den bör slå ca 5 mm i alla fall.
Kanske din svänghjulsmagnet tappat styrka, svårt och mäta men en stor mejsel skall sitta ordentligt fast av magnetismen.
Före slipning
Efter slipning
Så härt ser cylindern ut. Det låg lite olja på kolven när jag öppnade topplocket. Ingen kolvring var trasig men det gick tungt att dra ut kolven ur cylindern. Det är lite repr och man ser en liten fördjupning i den första bilden. Skall skaffa ett horningsverktyg och fila upp den lite.
Vad tror ni om det? Jag tycker inte att det är så illa... men jag överlåter det till experterna...
Det är inte så att någon har momenten som bultarna skall dras med?
/Andreas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter slipning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så härt ser cylindern ut. Det låg lite olja på kolven när jag öppnade topplocket. Ingen kolvring var trasig men det gick tungt att dra ut kolven ur cylindern. Det är lite repr och man ser en liten fördjupning i den första bilden. Skall skaffa ett horningsverktyg och fila upp den lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror ni om det? Jag tycker inte att det är så illa... men jag överlåter det till experterna...
Det är inte så att någon har momenten som bultarna skall dras med?
/Andreas
Medlem
· Östergötland
· 90 inlägg
Du kanske ska hona cylindern?
Hur är ventiltätningarna?
Hur är ventiltätningarna?