Har planer att sätta upp ett bygglovs fritt vindkraftverk på tomten. Alla krav för att vara bygglovs fritt uppfylls men gjorde ändå en bygg anmälan till kommunen. Där börjar dom leta möjliga hinder för mej. Efter jag gett dom svar på alla hinder kom dom med en ny lite svårare som jag behöver hjälp med nu.

Marken som är på min tomt är enligt kommunen en punktprickad "allmän parkmark". Kan min tomt till huset verkligen vara allmän mark när den är friköpt? För enligt dom får jag inte bygga på allmän mark, inte ens bygglovs fria byggnader (vilka man normalt får bygga på prickad mark). Bor ute i glesbygden utanför samhället så någon park eller trång bott område är det inte enligt mej. Vilken paragraf hos Boverket kan jag ta hjälp av?
Hoppas någon här vet bättre än byggnadsnämnden. (y)
 
Mark på din fastighet kan vara prickad. Men mark på din fastighet är din, och inte allmän, om det inte är klassat så i detaljplanen, vilket du då borde känns till. Du har rätt att sätta upp staket etc runt din fastighet. Istället för att du ska motbevisa konstiga påståenden från kommunen, så be dem istället bevisa sina påståenden, enligt vilka bestämmelser i detaljplan, avtal och vilka lagar och regler gäller det de säger, det ska de så klart kunna referera till. Kan de inte det, ja då vet du ;)
 
Redigerat:
Hemmakatten
Visst kan marken vara klassad som parkmark. Jag antar att du har en väldigt stor fastighet eller "tomt" som du säger. En granne här på landet har en del av sin mark klassad som just parkmark.
 
Det är inget ovanligt med "parkmark" eller friluftsområden/ naturreservat osv. Och ofta äger någon privat den marken.

Om vi däremot pratar om en "vanlig" tomt som i princip inte är större än att din hemfridzon får plats på tomten, då låter det konstigt att den skulle kunna vara "allmän parkmark".
 
Hemmakatten
Håller helt med hempularen. Skrev från mobilen/sängen i går och då brujar det bli korta inlägg.
 
Vi har oxå "parkmark's" tomt. Ungefär 10000kvm av 12000 är parkmark, vi har bara det närmsta området runt huset som vi kan göra saker på (och knappt det då tomten är terraserad slänt, så det är få plana ytor).
Anledningen på vår tomt att det blev parkmark, var att kommunen skulle kunna lösa in den om det blev aktuellt, nu har det inte hänt och kommer heller aldrig hända.
Det som vi nu kommer göra är att be kommunen göra en "frimärksplan" av vår mark så den återgår till att vara en normal tomt på 12000kvm, med vad det betyder av ökade möjligheter att använda den till andra saker (bygga mer byggnader tex). Det skulle kosta mellan 25-30-tusen enligt kommunen..
Kan kanske vara något för TS att göra..

Här är en länk till tidigare fråga ang "Frimärksplaner":
http://www.byggahus.se/forum/bygglov/133822-frimarksplan.html
 
Redigerat:
jackt skrev:
Vi har oxå "parkmark's" tomt. Ungefär 10000kvm av 12000 är parkmark, vi har bara det närmsta området runt huset som vi kan göra saker på (och knappt det då tomten är terraserad slänt, så det är få plana ytor).
Anledningen på vår tomt att det blev parkmark, var att kommunen skulle kunna lösa in den om det blev aktuellt, nu har det inte hänt och kommer heller aldrig hända.
Det som vi nu kommer göra är att be kommunen göra en "frimärksplan" av vår mark så den återgår till att vara en normal tomt på 12000kvm, med vad det betyder av ökade möjligheter att använda den till andra saker (bygga mer byggnader tex). Det skulle kosta mellan 25-30-tusen enligt kommunen..
Kan kanske vara något för TS att göra..

Här är en länk till tidigare fråga ang "Frimärksplaner":
[länk]
Oj, har kommunen sagt så så har de väl de, och måste vara en ytterst välbärgad kommun.

Jag skulle annars säga att en detaljplan som ska bli 12000 kvm med byggrätter för bostadshus, där man gör allmän plats till kvartersmark, snarare borde kosta en 250-300 000 istället för 25-30.

Är gamla detaljplanen en byggnadsplan enligt 1947 års byggnadslag? Kolla då isf upp att planen inte berörs av §113.
 
Noell skrev:
Oj, har kommunen sagt så så har de väl de, och måste vara en ytterst välbärgad kommun.

Jag skulle annars säga att en detaljplan som ska bli 12000 kvm med byggrätter för bostadshus, där man gör allmän plats till kvartersmark, snarare borde kosta en 250-300 000 istället för 25-30.

Är gamla detaljplanen en byggnadsplan enligt 1947 års byggnadslag? Kolla då isf upp att planen inte berörs av §113.
Har ingen aning om det var billigt..

I vårt fall handlar det om att vår mark skall bli vår tomt, att man släcker ut parkmarken och kommunen fråntar sig rätten att köpa marken.. (planen är från 1974 om jag minns rätt och var en del i hur stora delar av sammhället skulle planeras. I stort sett hela samhället är byggt på 70-80-talet.) Och vår tomt är ej heller lämplig att ha som allmän parkmark då den är omringad av andra tomter, och stora delar är obyggbart berg..
Det jag menade med byggnader är tex ett fristående garage eller en frigebod som ligger mer en 5 meter från huvudhuset osv. Även tjänstemannen på kommunen tyckte den som la planen på 70-talet inte riktigt visste vad den gjorde. (skulle tro att h*n inte ens satt sin fot på tomten).

Jag uppfattade det som att det skulle kosta som ett normalt bygglov eller liknande.. Men vi skall prata med dem igen nu i höst och mer exakt se vad som kan ske..
 
Redigerat:
Aha, ja om ni inte vill kunna stycka av och sälja är det såklart en annan sak och då behöver det inte bli så dyrt. Missuppfattade det!

Däremot kan det bli knepigare om detaljplanen omfattas av BL §113, så hoppas att den inte gör det!
 
Noell skrev:
Aha, ja om ni inte vill kunna stycka av och sälja är det såklart en annan sak och då behöver det inte bli så dyrt. Missuppfattade det!

Däremot kan det bli knepigare om detaljplanen omfattas av BL §113, så hoppas att den inte gör det!
Ok. :)
Nä, vi vill inte stycka av, vi vill ha långt till grannarna. ;)

Förra ägaren försökte stycka en del, men fick nobben. Och en del av tomten/parkmarken är fornminnesskyddad så det förhindrar mycket också.

Vi vill bara kunna använda vår mark som vi vill, och faktiskt kunna säga till folk som går omkring på marken att de går på vår tomt.
 
Hemmakatten
Fast du kommer inte utan åtgärder att kunna hävda att hela tomtarean är "tomt"och ingår i hemfridszonen.. Folk kommer även fortsättningsvis med hjälp av allemansrätten kunna strosa urnt på er fastighet så länge de håller sig utanför hemfridszonen.
 
Hemmakatten skrev:
Fast du kommer inte utan åtgärder att kunna hävda att hela tomtarean är "tomt"och ingår i hemfridszonen.. Folk kommer även fortsättningsvis med hjälp av allemansrätten kunna strosa urnt på er fastighet så länge de håller sig utanför hemfridszonen.
Japp, det vet vi, men med den nya "tomten" hoppas vi att de åtminstånde inte kommer upp på gårdsplanen som de kan göra nu utan att bryta mot "hemfridszonen".
Samt att vi kan om vi vill sätta upp tex en gärsgård runt marken. Sedan är tomten på så sätt att det inte finns "naturlig" genomfart om vi får tomtmark..

Men detta är lite OT. Kan återkomma i en egen tråd när vi sätter igång om det finns intresse att veta hur det går till..
 
Hemmakatten
Vi har ungefär lika stor fastighet. Men vi har ett staket (fårstängsel) som går hela fastigheten med grind och det är öppna ängsmarker med lite berg och träd. Vi ser dessutom hela vår tomt från huset. Ingen är inne på vår tomt. Den stora anledningen är nog staketet. Det får man sätta upp om man t.ex. har får eller hund.
 
Måste man verkligen ha får eller hund för att få sätta upp ett vanligt staket runt sin tomt, även om den råkar vara parkmark? Jag uppfattar det som att denna tromt inte är parkmark för att allmänheten ska beredas tillträde utan för att den ska skyddas från att bebyggas. Dit räknas inte ett normalt staket runt tomten.
 
Hemmakatten
Nu blir jag faktiskt lite osäker. Det var det svaret jag fick av kommunen men vår tomt är inte parkmark. Grannens parkmark (en stor, snårig skog på 50.000 kvm) har inget staket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.