Hej,

vi fick en separett installerad efter att ha haft en gammal frystoa. Det luktade lite men nu skall det fungera bra. Hursomhelst, en avloppsrör för urinen installerades utanför med rätt lutning så att det inte skulle uppstå isproppar. Rören går till en "dunk" som förmodligen måste isoleras för att urinen inte skall frysas till "is". Dunken är precis under huset jag undrar om någon av er har löst detta? Vad rekommenderar ni för "isolering" till dunken?

Tacksam för svar
Alvaro
 
Gräv en grop. Lägg i röret. Småsten. Täck över.
 
  • Gilla
dosken
  • Laddar…
Det är svårt att förhindra att det fryser, kan du inte ha en andra dunk som du växlar mellan? Se bara till att röret inte sticker längre ner i dunken än just så pass det som behövs. Annars fryser det ju till i röret också.
 
Det fryser i röret endast om det inte hinner dräneras bort, går det till en dunk så fryser urinen, men röret slutar väl i toppen på dunken och då fryser det ju inte det igen?
 
Kurtivan skrev:
Det fryser i röret endast om det inte hinner dräneras bort, går det till en dunk så fryser urinen, men röret slutar väl i toppen på dunken och då fryser det ju inte det igen?
Vilket var väl ungefär det jag skrev?
 
Ett alternativ kan vara att ha en eller flera dunkar i reserv, när en börjar bli full så byt till nästa. Sedan kan ni tömma dem till våren när det tinat. Då behöver man inte bekymra sig om att det fryser. Beror på hur mycket ni är där på vintern.

Vi har en stuga med utedass som har dubbelhål, där låter vi det frysa (2 dunkar a 25 liter) på vintern. Eftersom vi inte är där så ofta på vintern så räcker det gott och väl.
 
Varför köper du inte den färdiga separett "dunken" till urin så kan du vattna ut det sen, jag har en som jag är väldigt nöjd med.
Har inte isolerat den då jag snart kopplar in kommunal va men jag hade nog lagt en värme kabel i den eller under tunnan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.