Hejsan!

Det är snart dags för inflyttning till ett radhus från en bostadsrätt.

Ska tapetseras om i vardagsrummet men funderar på regla ut ena väggen innan så man kan dra sladdar till TV/Högtalare etc bakom. El är för närvarande draget utanpå. Tänkte regla ut då jag inte riktigt vet hur väggarna är konstruerade, kan fråga grannar / besiktningsman sen när det dags men är lite rädd att riva dom pga av isolering och att man har en granne på andra sidan. : )

Är det bara & regla upp 45x45 eller 45x70 & rör för sladdarna såklart? Sen bara lappa på gips, extra reglar där jag vet vi kommer fästa TV etc. Något speciellt man bör tänka på ? Kan reglarna ligga emot gamla väggen eller ska det vara något mellanrum, behövs det någon isolering ?

Lika bra & göra det ordentligt då man nog kommer bo där resten av livet.
Tacksam för svar från en novis.
 
Glöm inte att sätta upp ett eluttag bakom TV:n.
 
Om det är en vägg mot en granne, så kan den vara brandvägg. Då får man inte ta hål i den för eldosor osv. Det kan vara ett skäl till att det är utanpåliggande.

Det borde vara OK att regla ut som du tänker, tänk på att det är ett behörighetskrävande arbete att bygga in elen. De kablar som går utanpåliggande nu är troligen av typ EKRK som inte får byggas in.
 
Och ett tips är att sätt en plyfa eller OSB bakom gipsen på hela väggen så slipper du leta reglar att hänga TV´n i.
 
Stefan N skrev:
Och ett tips är att sätt en plyfa eller OSB bakom gipsen på hela väggen så slipper du leta reglar att hänga TV´n i.
Och allt annat man vill hänga upp.
 
Tack för tipsen!
OSB låter vettigt.

Tänkte ha kvar elen utanpåliggande, då det är samma plastlister runt hela rummet, så flyttar bara fram den till 'min' vägg. Blir inget el-uttag bakom tv'n utan ett hål för genomdragning av kablarna i ett rör, och 2st mindre rör till högtalarna också går allt ut i mitten längst ner gömd av möbel. : )

Enda vägg arbetet jag utfört är då jag jag gjorde om dörr-öppning till vägg. Så tänkte mer på det praktiska, är ca 4.2m i bredd, det räcker med 45x45 reglar ? Montera rören, osb sen gips. Måste man isolera eller går det bra att lämna tomt inombordes?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.