Har svårt att bestämma mig för vilken larmleverantör vi ska välja. I huset sitter det sedan tidigare ett trådburet larm installerat av förra ägaren, men jag är tveksam till funktionen på detta och har inte de koder som behövs till det helller.
Eftersom vi i vårt tidigare hus hade Securitas Aroundio som leverantör så hade vi en representant från dem på besök förra veckan, jag förstår att de vill sälja in så mycket det bara går men samtidigt var det vettiga argument som han hade. Tyckte slutsumman på offerten var hutlös närmare 11 000:- och därefter 300:- månad
1) Vi ska ha dörrkontakter på alla balkong/altandörrar. Balkongen är 4 m upp. Altan dörr måste man först ta sig igenom ett låst uterum för att nå.
2) 1 IR /Kameradetektor per våningsplan
3) 1 rökdetektor per våningsplan, samt 1 rökdetektor i gäststuga.

Vill ha synpunkter på ovanstående, är det overkill eller en vettig lösning? I och med att det finns ett befintligt trådat larm känns det dumt att riva ner detta med allt vad det innebär. Förstörda tapeter, samt alla rör som dragits i väggarna för detta ändamål.

Vi vill ha ett larm med väktare utryckning och kopplat till en larmcentral.
 
Dessa tomtar från övervakningsbolagen :(. Det är ett fullkomligt huvudlöst förslag.

Klart du ska försöka få fart i ditt gamla larm först. Vad är det som gör att du inte litar på det? Larm går att återställa normalt sett även om du inte har koderna.

Alternativt så kan du byta larmet men behålla alla kontakter och detektorer och ev. komplettera där det behövs.

Ni har säkert goda grunder till att vilja ha koppling till larmcentral och utryckning, jag var inställd på det också tills jag fick klart för mig att det enda de gör är att ringa glasmästaren om man haft inbrott. 300 kr i månaden tyckte jag var lite magstarkt för det...

Jag förordar starkt en larmlösning utan inlåsningseffekter. Eget larm kopplat till en larmcentral som inte har egna väktare. Då är du helt flexibel. Beroende på om du vill lägga lite egen tid eller inte så kan du köpa larmdelar från USA/England till c:a halva priset mot här i sverige. Att installera och programmera är inte särskilt svårt.

Lövestad är exempel på en sådan, http://www.lovestadlarmcentral.se/ till dem kan du koppla vilka larm som helst i princip och de har samarbeten med bevakningsföretag i hela landet. Skulle jag ansluta mitt larm någonstans så vore till en sådan typ av larmcentral.
 
Hej, för några år sedan bodde jag i ett hus med uppkoppling till Securitas. Jag tycker man ska fundera över vad man får för månadskostnaden. Det blir ju en del pengar med tiden. För oss stod det klart att man inte kan räkna med att någon kommer ut i tid för att avbryta pågående inbrott. Däremot kommer de att tejpa för krossade fönster osv, samt höra av sig till dig förstås. Om serviceavtalen ser annorlunda ut idag vet jag inte, men jag skulle i a f jämföra olika serviceleverantörer noga, responstider osv.

Alla hus har förstås olika förutsättningar; läge, grannar, inbrottsstatistik etc, så behoven varierar.
När det gäller alternativa leverantörer och system har jag tyvärr inga förslag.
 
Håller med föregående skribent. Jag räknade lite på att installera larm i vårt hus via ett övervakningsbolag och hamnade på ungefär samma siffror som TS. Så jag kollade runt lite efter larm som jag kan installera själv, fastnade för PowerMax Pro eftersom de hade alla funktioner som vi behövde och hade bra utbyggningsmöjligheter. Skickade ut offertförfrågan till 3-4 olika firmor som säljer larmet och lägsta offerten hamnade på ca 12000kr och då äger jag själv larmet + att vi slipper månadsavgiften. Så om vi har en brand eller inbrott så får jag ett sms och kan då själv ringa brandkår eller polis. Håller just nu på att komplettera med övervakningskameror i huset så jag kan själv direkt gå in och verifiera om det är ett skarp larm eller inte.
 
Håller med båda föregående skribenter.

Hade ett larm från sector alarm. Dock blev det orimligt dyrt när vi byggde ut, dels tog man sjukt betalt för batteribyten ... nja servicen ingår ju heter det, men batterierna är förbrukningsmaterial och dessa vill man byta varje år. Deras batterier är sjukt mycket dyrare än de man kan köpa själv, såklart.

Så ... jag bad dem riva ner sitt larm och så köpte jag ett eget från Protexus. Betalade ca: 9000 kronor för ...

Powermax Pro
5 IR deckare
3 Magnetkontakt
3 rökdetektorer (stort hus + labb)
4 Keyfobs
2 knappsatser

Den utryckningen larmbolagen gör känns helt meningslös och inte värt pengarna.
 
Jag hade också ett larm med väktarutryckning förut, från den kanske största aktören i Sverige. I 10 månader fungerade det och jag var hur nöjd som helst. Sen hade vi 2 månader med konstanta falsklarm och flertalet besök av tekniker som bytte nån detektor osv. Men det fortsatte strula. De ville inte byta ut centralenheten och jag hade inte mandat att felsöka. Jag reklamerade när de sa att de inte kunde göra något. Reklamationen fick jag aldrig något svar på men kompletterade den ändå med krav på återbetalning osv. Sökte nån chef på företaget otaliga gånger men han ringde aldrig upp. När jag väl fick tag på honom fanns det ingen gräns för bortförklaringarna. Nån vecka senare blev jag erbjuden ett utbyte av larmet men då var det 'lite' sent. Vi fick räkningar som vi inte skulle få och det tog en j**la massa energi bara att bli av med skiten.
Under tiden med falsklarm skickade jag väktare två gånger, jag var hemma ca 25-40 minuter senare båda gångerna och där innan väktaren kommit. Vad ska jag med väktarutryckning till?

Det var en kille på supporten som var riktigt hjälpsam och verkligen försökte, han ska ha en eloge. Resten av packet på det företaget kan dra åt... Det hela slutade med att jag drygt två månader senare hade fått tillbaka 1 månadshyra, skrattretande lite i förhållande till hur länge larmet strulade och allt obehag och problem det innebar för att vara hemma och vänta på tekniker som skulle kolla.

Jag ger inte mycket för larm från larmbolagen om man säger så....

Nu kör jag hybridlarm med trådade IR-deckare och några dörrkontakter samt trådlösa dörrkontakter där det blir ett för stort ingrepp för att dra fram sladd. En av de största fördelarna är att jag är herre i mitt eget hus och kan utöka/felsöka/mixtra precis hur och när jag vill, och så fungerar larmet utan att någonsin falsklarma :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.