Elkludde skrev:
På bild 2 ser det ut som röta längst ner till höger,hur är det med under o yttertak,det finns nog anledning att titta närmare på det, ett dåligt undertak kan orsaka en del av mögel
jag har också sett det där tyvärr....vi måste titta närmare på detta
 
Försök låna (eller köp) en fuktmätare för trä. Det kan vara bra att ha när man inspekterar sådana här ställen.
 
Det är svårt att bedöma hur allvarligt sånt här är utifrån bilder. Som andra har sagt innan så ser jag inget utifrån dessa bilder som jag skulle bli sådär särskilt orolig över. Kallvindar får väldigt lätt mögelpåväxt. Är det inte så mycket behöver det inte vara något direkt problem. Huset är också 90 år gammalt och om detta hamnade där för 40 år sedan och sedan avstannade är det ju knappast ett särskilt akut problem.

Mögel i sig betyder inte att man måste byta virket - det har ingen betydelse för bärigheten. Däremot kan mögel ge lukt och andra obehag, även om det inte nödvändigtvis behöver fortplanta sig ner i huset från kallvinden. Mögel är generellt ett tecken på för hög fuktighet och på sikt kan det bli röta om det vill sig illa. Om jag skulle vara er skulle jag gå runt ordentligt på vinden och klämma och känna. Ta gärna med en kniv för att se om det finns röta (=träet är mjukt) någonstans eller i värsta fall rentav fuktigt. Röta är ett värre problem. Dock så är fuktiga vindar framförallt ett problem under vår/höst så att det är torrt nu är ingen garanti för att det är det senare.

Att träet är lite mörkt på sina håll behöver inte heller betyda någonting. Huset är som sagt gammalt och virke hanterades inte riktigt på samma industriella sätt förr så det mörka på gavlarna kan mycket väl ha varit där sen huset byggdes.

Är man väldigt rädd för mögel bör man kanske undvika hus med kallvind. Det är ju vad besiktningsmännen brukar kalla en riskkonstruktion. Å andra sidan får man sortera bort mer än hälften av alla hus om man ska undvika alla riskkonstruktioner och att köpa ett gammalt hus kommer nog helt ur bilden.

Om ni kontrollerar vinden noga själva och med en besiktningsman och inte hittar något allvarligare än "en anings mögel" skulle jag inte låta det betyda så mycket för köpet om det känns rätt i övrigt. När huset sedan är ert så kan ni torka bort allt mögel med typ klorin. Gå sedan upp igen något år senare. Har det kommit tillbaka kan ni då fundera på åtgärder. Sedan ska väl sägas att det beroende på orsaker kan krävas lite grand för att få bukt med det. Ventilation verkar ju redan finnas så det handlar antagligen om att försöka täta luftläckaget upp till vinden i första hand.
 
Är inte taket åtgärdat på 90 år får man nog räkna med en helrenovering med ny råspont papp läkt o yttertak ,det är ganska troligt att en del av röta o mögel orsakas av taket
Vad finns det för takbeklädnad i dag ?
 
Macarus skrev:
Det är svårt att bedöma hur allvarligt sånt här är utifrån bilder. Som andra har sagt innan så ser jag inget utifrån dessa bilder som jag skulle bli sådär särskilt orolig över. Kallvindar får väldigt lätt mögelpåväxt. Är det inte så mycket behöver det inte vara något direkt problem. Huset är också 90 år gammalt och om detta hamnade där för 40 år sedan och sedan avstannade är det ju knappast ett särskilt akut problem.

Mögel i sig betyder inte att man måste byta virket - det har ingen betydelse för bärigheten. Däremot kan mögel ge lukt och andra obehag, även om det inte nödvändigtvis behöver fortplanta sig ner i huset från kallvinden. Mögel är generellt ett tecken på för hög fuktighet och på sikt kan det bli röta om det vill sig illa. Om jag skulle vara er skulle jag gå runt ordentligt på vinden och klämma och känna. Ta gärna med en kniv för att se om det finns röta (=träet är mjukt) någonstans eller i värsta fall rentav fuktigt. Röta är ett värre problem. Dock så är fuktiga vindar framförallt ett problem under vår/höst så att det är torrt nu är ingen garanti för att det är det senare.

Att träet är lite mörkt på sina håll behöver inte heller betyda någonting. Huset är som sagt gammalt och virke hanterades inte riktigt på samma industriella sätt förr så det mörka på gavlarna kan mycket väl ha varit där sen huset byggdes.

Är man väldigt rädd för mögel bör man kanske undvika hus med kallvind. Det är ju vad besiktningsmännen brukar kalla en riskkonstruktion. Å andra sidan får man sortera bort mer än hälften av alla hus om man ska undvika alla riskkonstruktioner och att köpa ett gammalt hus kommer nog helt ur bilden.

Om ni kontrollerar vinden noga själva och med en besiktningsman och inte hittar något allvarligare än "en anings mögel" skulle jag inte låta det betyda så mycket för köpet om det känns rätt i övrigt. När huset sedan är ert så kan ni torka bort allt mögel med typ klorin. Gå sedan upp igen något år senare. Har det kommit tillbaka kan ni då fundera på åtgärder. Sedan ska väl sägas att det beroende på orsaker kan krävas lite grand för att få bukt med det. Ventilation verkar ju redan finnas så det handlar antagligen om att försöka täta luftläckaget upp till vinden i första hand.
Tack för ditt svar! Kloka ord. Vi ska prata med säljarna ikväll ( huset säljs privat) och få till en tid att gå upp igen på vinden och kika. Vi sa i går att vi ska buda lite lägre än det debgärt för huset så att man kan ta tag i eventuella skador.
 
Elkludde skrev:
Är inte taket åtgärdat på 90 år får man nog räkna med en helrenovering med ny råspont papp läkt o yttertak ,det är ganska troligt att en del av röta o mögel orsakas av taket
Vad finns det för takbeklädnad i dag ?
I dag är det tegelpannor. De nuvarande ägarna vet inte när taket lagts, men det kan omöjligen vara 90 år gammalt. det ser för fräscht ut för det.
 
tack för era svar hittills :)
 
De flesta kallvindar ser ut så här. Det är vintern som är den besvärliga årstiden, så här års är det meningslöst att fuktmäta virket, såtillvida du inte letar efter rena läckage utifrån.
 
de har gjort flera hål på varje gavel efter att de borrat bergvärme. Detta för att öka ventilationen. Han detta vara boven? ( hålen syns på bilderna)
 
Hur mycket man ska ventilera en kallvind är visserligen en rörig historia där det finns olika skolor om vad som är "rätt" och lagom, men om hålen de tog upp betyder att man gick från ingen ventilation till lite ventilation på gavlarna så tror jag inte det är boven. Tvärtom. Möglet kan ha uppkommit innan man skapade ventilationen eftersom fukten då var instängd. Detta är trots allt en rätt måttlig ventilation som jag tror få skulle säga är för mycket (men nu blir jag väl motsagd om detta...)
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Efter att ha undersökt flera tusen vindar ser det onekligen ut som svartmögel, men behöver nödvändigtvis inte vara det.
Orsaken till möglet är otillräcklig ventilation i kombination med varm, fuktig luft som tränger in främst från bottenvåningen. Alternativt att gavlarna varit isolerade direkt mot råsponten vilket inte verkar troligt i detta fall.
Vintertid kondenserar den varma fuktiga luften (som tränger upp från bottenvåningen) eftersom den kyls ner på den kalla vinden. Detta sker främst på köldbryggor exempelvis på spikar som trängt igenom råsponten. Detta känner man lätt igen genom att det finns mörkare fält på trät runt spikarna.
Jag skulle inte avråda från köp om trät fortfarande är friskt. Som tidigare skribenter skrivit så är en kniv ett av de bättre redskapen för att utröna om så är fallet.
För att klargöra och undvika kommande problem så måste man kontrollera om det finns någon form av diffussionsspärr, vilket inte är sannolikt. Det finns möjligen en ångbroms av exempelvis tjärpapp eller liknande.
Därefter behöver man kontrollera vilken typ av isolering som finns i bjälklaget.
Om där redan finns ett organiskt material ex kutter- eller sågspån, torv eller liknande (även aska) så är det lämpligt att tilläggsisolera med cellulosa. Denna kan läggas/sprutas ut direkt på ett befintligt trägolv. På så sätt får man kondensationen i cellulosan som fungerar som kollektor för fukten. Fukten kommer därefter att torka ut mellan varven och man slipper problemen med kondens på vinden.
Det finns en uppsjö av lösningar även inkluderat luftspalt och "modernare" material (om man nu med modern menar sten- eller glasull). Det är väldigt individuellt hur man bör och skall isolera (eller inte) en vind och man måste veta exakt vilka förutsättningar som råder för att just fuktsäkra din vind.
Min rekommendation är att inte låta de svarta fläckarna hindra dig från ditt köp.
Kontrollera om virket är friskt
Säkerställ lagom mycket ventilation
Kontrollera om det finns diffspärr
Avlägsna/döda den mikrobiella påväxten
Säkerställ att det inte bildas kondens kommande vintrar eller vid kraftigt skiftande väderlek
Vill du ha livrem och hängslen så köp en enkel fuktmätare och övervaka remote - finns billiga fullt fungerande prylar på ex Claes Olsson.
Hoppas det ger lite ljus i mörkret...
 
  • Gilla
Agge Agent
  • Laddar…
Jag har haft liknande problem på ett hus från 40-talet. Tidigare ägare har bytt från oljeeldad uppvärmning till vattenburen el. Jag bytte dessutom till jordvärme. Efter det fick vinden för långa perioder med fuktighet när murstocken inte är uppvärmd. Saknar diffusionsspärr ner till boutrymmena.
Med VentoVind installerad fungerar det utmärkt igen. Nu är det ett kontrollerat klimat på vinden. Jag tätade alla ventiler och vid gavelfoten, sedan bör man täta så bra det går i alla genomföringar ner till boutrymmet men jag hoppade över det, funktionen skulle bli ännu bättre om jag la tid på detta.
VentoVind blåser in luft på vinden utifrån när uteluften är torrare än luften på vinden. Systemet använder inte RH för då kan det gå riktigt fel beroende på temperaturen ute och inne. De perioder som det blir hög fuktighet på vinden blir tillräckligt korta så mögel hinnner inte börja växa.
Vi valde VentoVind eftersom det har mycket lägre energiförbrukning än en adsorptionsavfuktare. Jag var skeptisk till att det skulle fungera men har blivit överbevisad. Vi anlitade en installatör sedan jag gjort tätningarna själv.
Lycka till med husköpet!
 
Skogsbo3 skrev:
Med VentoVind installerad fungerar det utmärkt igen.
Intressant. Jag har tidigare kollat lite på "Trygghetsvakten vind" som är en liknande lösning.
Vad betalade du för ditt system (exkl. installation)?
Var köpte du det?
 
Tycker det ser fint ut för ett nästan 100 år gammalt hus. mitt hus är från 1916 och ser ungefär likadant ut kanske lite sämre, lite vitmögel och iblan lite fuktgenomslag men vi köpte ändå. bästa affär jag gjort, vår besiktningsman tyckte att det såg bra ut ..hur luktar det? hur känns spånet däruppe? ser ut som det finns ventilation det är ju bra.. men allt går ju att fixa om något är illa.. ni får väl lägga in tak och råspont byte i er tio års plan så byter ni om det blir olidligt. ta dit sotarn om ni är osäkra på skorsten .. jag måste mura om min(ytterdel) går på en 25 tusen utan rot.. men det känns inte så blodigt kostnader tilkommer på alla hus.. lycka till och oroa er inte så mycket.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Kan man inte sätta in en luftsolfångare?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.