Hejsan.
Jag och min sambo har varit och tittat på ett hus där fogen mellan tegelstenarna i fasaden har släppt på vissa ställen. En delställen känns den nästan porös. Vi tycker om huset i övrigt och är lite oroliga för att lagning av detta ska springa iväg. Det finns en del i att göra invändigt också.
Huset är inte besiktigat, så jag vet inte så mycket om det är mer "problem" med fasaden och fogen.
Det ser ut så här på 2 av väggarna de mot söder och mot väster. Det ser också ut som om det varit en vägg växt på en del av väggen. Området börjar ungefär 1.5m upp från marken och stannar ca 1.5-2 från tak kanten.
Jag antar att man måste byta ut hela fogen eller funkar det att bara laga den. Är det någon som har någon ide om varför detta sker? Men även om det är någon som vet vad det kan tänkas kosta att åtgärda det, om man skulle anlita en firma som gör det.
//Mikael
Jag och min sambo har varit och tittat på ett hus där fogen mellan tegelstenarna i fasaden har släppt på vissa ställen. En delställen känns den nästan porös. Vi tycker om huset i övrigt och är lite oroliga för att lagning av detta ska springa iväg. Det finns en del i att göra invändigt också.
Huset är inte besiktigat, så jag vet inte så mycket om det är mer "problem" med fasaden och fogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det ser ut så här på 2 av väggarna de mot söder och mot väster. Det ser också ut som om det varit en vägg växt på en del av väggen. Området börjar ungefär 1.5m upp från marken och stannar ca 1.5-2 från tak kanten.
Jag antar att man måste byta ut hela fogen eller funkar det att bara laga den. Är det någon som har någon ide om varför detta sker? Men även om det är någon som vet vad det kan tänkas kosta att åtgärda det, om man skulle anlita en firma som gör det.
//Mikael
Det tar tid men går att göra själv, utan allt för stora kunskaper. Ett alternativ kan vara att låta en firma tunnputsa hela den skadade fasaden. Ett betydligt enklare och framförallt snabbare sätt att åtgärda fasaden.
Att låta bli, ge bara större skada med inträngande vatten och frostsprägning, samt även risk för skada på innerväggarna.
Att låta bli, ge bara större skada med inträngande vatten och frostsprägning, samt även risk för skada på innerväggarna.
Thomas33 har helt rätt. Om ni köper så vänta inte för länge. Åtgärda fortast möjliga. De har vi fått erfara.
Vi hade dåliga fogar när vi köpte vårt hus förra året. Under den senaste vinterns kraftiga vindar och ösregn resulterade i vattengenomträngningar vid två ställen.
Vi tänkte foga om själva men insåg att de var ett riktigt skitjobb och stå där och fräsa å klabba bruk.
Men ska ni putsa, vilket jag också rekomenderar som thomas tycker så räkna med ca 900:-/kvm exkl moms(Väst Sverige). Då ska man passa på byta fönster, alla fönsterbläck, plåtarbeten och allt som rör till putsen.
Bara en grej att hyra byggställning vilket inte en putsfirma har när de gäller större kåkar.. ca 185:-/kvm
Vi slätputsade hela kåken. Det hela blev dyrt men höjde däremot kåkens värde markant med ny fasad, fönster mm. och det ser nu helt nybyggt ut!
Vet inte vad omfogning kostar om man låter en firma göra det men nog betydligt mycket mindre jobb och ekonomiskt val. Dock ett grisjobb om man gör det själv.
Om du är intresserad av bilder och siffror så delar vi gärna med oss.
Vi hade dåliga fogar när vi köpte vårt hus förra året. Under den senaste vinterns kraftiga vindar och ösregn resulterade i vattengenomträngningar vid två ställen.
Vi tänkte foga om själva men insåg att de var ett riktigt skitjobb och stå där och fräsa å klabba bruk.
Men ska ni putsa, vilket jag också rekomenderar som thomas tycker så räkna med ca 900:-/kvm exkl moms(Väst Sverige). Då ska man passa på byta fönster, alla fönsterbläck, plåtarbeten och allt som rör till putsen.
Bara en grej att hyra byggställning vilket inte en putsfirma har när de gäller större kåkar.. ca 185:-/kvm
Vi slätputsade hela kåken. Det hela blev dyrt men höjde däremot kåkens värde markant med ny fasad, fönster mm. och det ser nu helt nybyggt ut!
Vet inte vad omfogning kostar om man låter en firma göra det men nog betydligt mycket mindre jobb och ekonomiskt val. Dock ett grisjobb om man gör det själv.
Om du är intresserad av bilder och siffror så delar vi gärna med oss.
Tackar för svaren.
Har varit och tittat lite mer på fasaden nu och som jag kan se så är det växtlighet som orsakat detta, iallafall på vissa ställen.
poitsu om du vill dela med dig av dina bilder och siffror är jag intresserad. Så har man något att jämföra med.
Har ännu bara kollat 2 olika firmor som fogar om och det kostar ca 600:-/kvm att byta del av fog och ca 1200:-/kvm att byta hela fogen (priser utan moms). En av firmorna gjorde även putsning för ca 1200:-/kvm. Så frågan är om man måste byta hela fogen. Ska man för "samma" peng puts huset istället? Om det ger mer värde på huset så är det ju kanske att föredra.
Fönstren på övre plan bytes 2002, de på nedre plan är inte bytta. Så de kommer nog att bytas vid fogrenoveringen eller putsningen.
//Mikael
Har varit och tittat lite mer på fasaden nu och som jag kan se så är det växtlighet som orsakat detta, iallafall på vissa ställen.
poitsu om du vill dela med dig av dina bilder och siffror är jag intresserad. Så har man något att jämföra med.
Har ännu bara kollat 2 olika firmor som fogar om och det kostar ca 600:-/kvm att byta del av fog och ca 1200:-/kvm att byta hela fogen (priser utan moms). En av firmorna gjorde även putsning för ca 1200:-/kvm. Så frågan är om man måste byta hela fogen. Ska man för "samma" peng puts huset istället? Om det ger mer värde på huset så är det ju kanske att föredra.
Fönstren på övre plan bytes 2002, de på nedre plan är inte bytta. Så de kommer nog att bytas vid fogrenoveringen eller putsningen.
//Mikael
Okej. Va noga med vem du anlitar för ett puts jobb. Finns en hel del som inte ska utföra dessa jobb.
Vi letade länge men tillslut fick vi tag på rätt firma!
Puts system =
Sto Nordic på tegel
Sto Ventec på tidigare träfasad på garagedel
Sto Lotusan ytstruktur (genomfärgad 1.5mm slutputs)
Tillvägagångssätt:
*Reparationer av tegelbalkar mm
*Tvätt av fasad
*Förbehandling
*Förstärkning och armering av smygar och hörn med glasfiber och lister
*grundputs
*glasfiberväv
*grundputs
*ytstruktur/slutbeläggning
Vår offert hamnade på:
Puts på tegel ca 890:- / kvm exkl moms
Puts på trä ca 1330:- / kvm exkl moms
Lotusan vattenavisande ytstruktur ca +45:- / kvm
Byggställning ca 185:- / kvm (där inte trestegsbock når över 2m)
Sen tillkommer det för eventuella reparationer ( ca 390:- / h )
Vi är inte klara med renoveringarna, de både garageport och cederpanel mm som skall monteras, men jag bjuder på ett par för och efterbilder på putsen iallafall
Vi letade länge men tillslut fick vi tag på rätt firma!
Puts system =
Sto Nordic på tegel
Sto Ventec på tidigare träfasad på garagedel
Sto Lotusan ytstruktur (genomfärgad 1.5mm slutputs)
Tillvägagångssätt:
*Reparationer av tegelbalkar mm
*Tvätt av fasad
*Förbehandling
*Förstärkning och armering av smygar och hörn med glasfiber och lister
*grundputs
*glasfiberväv
*grundputs
*ytstruktur/slutbeläggning
Vår offert hamnade på:
Puts på tegel ca 890:- / kvm exkl moms
Puts på trä ca 1330:- / kvm exkl moms
Lotusan vattenavisande ytstruktur ca +45:- / kvm
Byggställning ca 185:- / kvm (där inte trestegsbock når över 2m)
Sen tillkommer det för eventuella reparationer ( ca 390:- / h )
Vi är inte klara med renoveringarna, de både garageport och cederpanel mm som skall monteras, men jag bjuder på ett par för och efterbilder på putsen iallafall
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Man kan undra om man vill ha dåliga fogar under en nyputsad fasad. Frostsprängnigarär inte kul i en ny fasad.
Sen är en rengjord och nyfogad tegelfasad fin med.
Viktigast är i alla fall att ni nu har en utökad undersökningsplikt (eftersom fasaden är i dålig skick), så framtida fuktproblem i ytterväggarna blir dit eget ansvar och inte dolt fel
Sen är en rengjord och nyfogad tegelfasad fin med.
Viktigast är i alla fall att ni nu har en utökad undersökningsplikt (eftersom fasaden är i dålig skick), så framtida fuktproblem i ytterväggarna blir dit eget ansvar och inte dolt fel
Kompletterar att fogarna fylldes i, i samband med putsningen samt att tegelbalkar mm och annat reparerades. Detta tog jag inte upp här utan då offerten är individuell och vi fick ca pris på 390:-/h exkl moms för eventuella reparationer av tex frostsprängningar.
Redigerat:
cecar33, ja de hoppas jag Med dagens teknik av putsning så bör detta hålla många underhållsfria år!
Glömde nämna det, innan du börjar knappa på miniräknaren att materialkostnaden ligger på ca 300:-/kvm på tegel och puts på trä ca 700:-/kvm exkl moms om du ska räkna på ROT avdraget.
Misstänker att byggställning är avdragsgillt på ROT då en större kostnad är just att bygga ställningen=arbetskostnad.
Glömde nämna det, innan du börjar knappa på miniräknaren att materialkostnaden ligger på ca 300:-/kvm på tegel och puts på trä ca 700:-/kvm exkl moms om du ska räkna på ROT avdraget.
Misstänker att byggställning är avdragsgillt på ROT då en större kostnad är just att bygga ställningen=arbetskostnad.
Varför riskerar man frostsprängning med dåliga fogar? Fukten tränger ju in i teglet oavsett fogarna. I varje fall uppfattar jag det som att tegel "suger" i sig vatten. Eller är problemet att is och snö lägger sig just i fogarna?
Det är snarare fogmaterialet som jag menade. Fogarna är skadad av rotintrång och i allmän dålig skick, och antingen så blev fogarna som de är nu när man drog ut klätterväxten eller så blev det värre efter några vintrar. Och om det sista är fallet då är det inget som säger att det inte händer igen med ett lager puts på.
Men TS tänk också på din utökad undersökningsplikt
Men TS tänk också på din utökad undersökningsplikt
Håller med övriga, vilket lyft det blev med putsen poitsu.
Tackar även för siffrorna.
Som sagt så har det varit klätterväxter på väggen. Så det är väl kombinationen med att det varit rotintrång och att fukt lagats i växtligheten. Det finns spår kvar av grenar m.m. på teglet även i lite grenar i takfoten och uppe på vinden. Vet dock inte när växterna revs ner. Så hur länge fogarna varit så dåliga vet vi inte.
Huset har stått mer eller mindre tomt det senaste året. Då ägarinnan flyttat till ett hem.
//Mikael
Tackar även för siffrorna.
Som sagt så har det varit klätterväxter på väggen. Så det är väl kombinationen med att det varit rotintrång och att fukt lagats i växtligheten. Det finns spår kvar av grenar m.m. på teglet även i lite grenar i takfoten och uppe på vinden. Vet dock inte när växterna revs ner. Så hur länge fogarna varit så dåliga vet vi inte.
Huset har stått mer eller mindre tomt det senaste året. Då ägarinnan flyttat till ett hem.
//Mikael