Hej. Jag har ärvt ett hus på landsbygden och precis flyttat in. Har ingen direkt familj och inga vänner som jag kan fråga. Så här kommer några dumma frågor till er som kan. :) Det är egen trekammarbrunn och avlopp. Vad kostar det med vatten då? Hur måste man underhålla vatten och avlopp? Hur vet man ens var man har brunnen och avloppet om något händer? :surprised: Tack på förhand.
 
Mitt avlopp blev tömt 2 gånger om året.(3 kbm septiktank).
Ungefär 1200 kr kostade det.
Själva vattnet är ju gratis men du får ju betala strömmen för vattenpumpen.(obefintlig kostnad)
Underhåll?
Ja inte gjorde jag något.
Jag har idag kommunalt men levde med det gamla i fem år.
Har inte haft några problem.
 
Vi betalar runt 1200 för 2 tömningar per år.
 
Egen trekammarbrunn och avlopp skriver du....det är i princip samma sak, trekammarbrunnen används för avloppet, ej för "dricksvatten". Om du har egen brunn också (för vatten) så kanske det kan vara en idé att få kvaliteten analyserad, så att du vet att det är drickbart (om det inte redan är gjort).
 
Trekammarbrunnen brukar bestå av 3 "brunnar" med lock bredvid varandra. De äldre är i betong och de nyare i plast. I anslutning till detta brukar en infiltration ligga som kan ha ytterligare någon brunn och ventilationsrör. Underhåll är väl först och främst att se till att det är helt och någorlunda rent. Kolla att locken är ok hålla undan växtlighet och så.

Dricksvattnet har som sagt inte så mycket med trekammarbrunnen att göra (som tur är). Om det är eget också borde du ha det på tomten någonstans, oftast i en annan ände än avloppet... Har du tur kan det bara fortsätta att funka i år efter år utan att du gör något men en liten check är ju inte fel. Både av själva vattnet (spec. om du inte sett några tidigare provresultat) och tekniken. Finns roligare saker än att meka med en vattenpump ute mitt i vintern (vet av egenerfarenhet även om det också löste sig).
 
Redigerat:
wanegardh skrev:
Mitt avlopp blev tömt 2 gånger om året.(3 kbm septiktank).
Hur vet man när det måste tömmas?
 
Tack för alla svar. :)
 
Om avloppsanläggningen har alla erfoderliga tillstånd hos kommunen så behöver du inte bekymra dig utan tömningen kommer ske automatiskt och det kommer bara en faktura hem på någonstans mellan 1000-2000 kr om året.

Det som kan vara frågetecken är hur gammal infiltrationen är som ska ta hand om avloppsvattnet. Är den äldre än 15-20 år kan funktionen börja bli nersatt och kommunen kräva omläggning. Har den dessutom bara använts av snålduschande pensionärer tidigare så kan en modern barnfamilj snabbt upptäcka att kapaciteten inte räcker till när det blir stora vattenmängder.

Vattenbrunnen kan vara av två typer. Antingen en grund grävd brunn eller en borrad. Är det en borrad brunn sitter pumpen troligen nersänkt i brunnen medan om det är en grävd så har du vattenpumpen i källaren eller någon annan stans med största sannolikhet.
Sen bör det även finnas en tank som rymmer ett par hundra liter vatten för att pumpen inte ska behöva starta så fort du öppnar kranen och utjämna trycket. Den kan kräva underhåll i form av ipumpning av luft för att få rätt tryck. Sök på hydrofor eller hydropress för att få mer info.

Överraskningar med vattnet kan vara att pumpen går sönder eller att ledningen blir tom på vatten så att pumpen inte kan suga. Normal driftskostnad någon kWh per uppumpad kubikmeter vatten.
 
Att tro att slamtöming sker per automatik kan stå en dyrt. Finns flera exempel på kommuner som har upphandlat på nytt och där den nya entreprenören inte kommer och tömmer enligt kalender utan endast på beställning från fastighetsägaren.

Kolla upp hur det ligger till i just din kommun.
Och kom ihåg: Assumptions is the mother of all fuckups!
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
joflopp skrev:
Kolla upp hur det ligger till i just din kommun.
Och kom ihåg: Assumptions is the mother of all fuckups!
Bra tips. :) Tack så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.