Funderar på att till nästa sommar bygga ny altan. Problemet är att huset byggt 1920, är byggt med hålsten med puts utanpå. När man borrar och kommer igenom putsen är det tomt. Jag fattar att det inte är tomt hela vägen, men hade ett elände när den gamla altanen skulle fästas, att hitta nånstans där skruvar/spikpluggar fick fäste.
Har kollat på altan från Willab. Nockbalken tror jag kan fästas i takutsprånget, men första takstolen m fl reglar ska väl skruvas i väggen.
Tänkte gjuta en platta att ställa altanen på (klinker ovanpå).
Är det nån som har nåt bra tips på hur man fäster där det inte finns så mycket att fästa i?
 
Jag fick tipset av min snickare att använda fasadplugg, minst 140mm långa.
 
Hej, det bör fungera med kemisk injekteringsmassa , det är ganska enkelt, man borrar ett hål som passar en sk perfohylsa , fyller en del av hålet med massa och vrider i en tex galv eller rostfri jängstång, har själv så på min altan. Kolla på byggvaruhus .
 
OK. Tack för svar.
Det jag är lite rädd för är att få sprickor i putsen. Men det är ingen risk, eller?
 
Det har nog uppstått ett litet missförstånd, jag läste hålsten, och för mig är det gjutna stenar i betong som man tex murar källare med, därav mitt svar. Jag tror att du har gasbetong i väggarna, de är väldigt porösa , då behövs inte perfohylsan vid kemankaranvändning . Men som huggan skrev , fasadplugg fungerar utmärkt , om den är avsedd för gasbetong ,och har rätt längd då bör det inte vara någon risk för sprickor i putsen .
 
Hade de gasbetong 1920?

Är det alltså helt tomt innanför putsen, eller är det bara ett löst/poröst material?

De hade någon variant av lättbetong som var fylld med slagg från gasverken (tror jag). Slaggkulorna påminner om leca.
 
Ja, jag vet inte riktigt vad det är. Gubbar som pratat om bygget kallar det för hålsten eller möjligen, som hempularen skriver, gasbetong, tydligen ett ovanligt sätt att bygga då. Ingen som var med då finns ju kvar idag...
Jag vet bara att det är väldigt poröst bakom putsen. Men helt tomt kan det ju inte logiskt sett vara. Ett exempel på hur svårt det är att fästa är ett tak över köksingången som man fäst med bult genom väggen och mutter och bricka på insidan..
Men jag vill helst inte fästa altanen på det viset eftersom det då skulle bli ett antal muttrar och brickor i på "finrums"-väggen. Inte så vidare snyggt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.