Jag har läst hur man fasar gipsskivor där fasning saknas. Nu gjorde jag på ett annat sätt; jag skar bort pappen 5 cm in på skivan och slipade ner gipset så det kom i samma nivå som originalfasningen skivan möter. Gjorde på samma sätt med de gamla masoniteskivorna (slipade och hyvlade en fas) som jag inte byter ut.

Tanken är att remsor ska få plats utan upphöjning mellan skivorna. Jag har inte spacklat än. Kommer det gå åt skogen?
 
Udda metod, men det bör fungera. Antar skruvraden hamnar innanför, där pappen fortfarande finns kvar. Det är pappen som gör att skivan hålls fast, man blir uppgiven varje gång man ser folk dragit skruvarna för långt.
/Erik
 
Jag tror att det finns risk att du får sprickbildning just vid kanten på den borttagna pappen.
 
Om du vill slippa allt jobb så köper du skivor med fasning runt om istället, Norgips plan tex.
 
Det handlar om en skarv ovanför en dörr. Och jo jag satte faktiskt två skruvar i gipsen där papp saknades, men var försiktig :)

Det hjälper mig inte med skivor med fasning runt om eftersom jag här har kapat skivan.
 
Problemet som jag ser det, är att pappen skall ju stå för draghållfastheten i skivan. Normalt så skarvar man ihop pappskikten med fogremsa så att man får samma draghållfasthet även över en skarv. Iom att du nu tagit bort papp och lägger i en remsa så har du fortfarande en skarv utan draghållfasthet, men nu i gränsen mellan papp och remsa.

Du har ju iofs papp på baksidan av skivan, så det borde vara bättre än att skippa remsan helt, men bara lite bättre.
 
Jag har gjort på liknande sätt och jag upplevar att skruvarna fäster bra om man är försiktig när man skruvar. Dra några extra skruvar så håller det nog tror jag!
 
Nu har jag gjort såhär på två ställen, men det handlar bara om 10-15 cm skarvar. Vad tror ni om att jag gjorde på samma sätt när jag skarvade ny gips mot gammal masonite (13mm)? Alltså jag fasade ner 4-5 cm in på masoniten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.