Jag har gjort ett tillbygge till torpet med en grund av lecablock och krypgrund. Golvbjälklaget består av reglar 220 mm. Hur mycket isolering, bör man lägga in? Ska man lägga en fuktspärr, var? Hade ursprungligen tänkt mig linsolering men priset avskräcker :confused:

Så det självbärande spontade trägolvet. Instruktioner ges om att lägga det i 20 graders rumsvärme. Då blir det problem att lägga det i det ännu oisolerade rummet under vinterhalvåret! Räcker det inte att förvara trägolvet i ett uppvärmt rum strax innan läggning. Då kommer golvet få den fuktkvot som framöver kommer att infinna sig i det färdiga rummet. Golvet ska för övrigt skruvas.

Tack på förhand för tips!

Eric
 
Hej, oavsett vad du har för isolering, så ska bjälklaget vara fullisolerat, det går utmärkt med cellulosa, finns som skivor och lösull, eller göra en gammaldags trossbotten och isolera med spån , mycket prisvärt tror jag.Har inget säkert svar på golvet, men tror att om det är ett nedtorkat golv som är plastförpackat bör det funka att ha det ett tag i ett varmt rumm. Är det ett vanligt golv från ett kallager får det nog ligga ganska länge, förr lade man inn golvet i rummet som vanligt utan att spika det, efter ca 1 år togs det isär, slogs ihop och spikades,görs nog inte numera.
 
  • Gilla
ericl
  • Laddar…
Det verkar råda väldigt delade uppfattningar om plast i golv. Det viktigaste är att du får det helt vindtätt dock.
Jag skulle fylla med sten eller glasullsisolering så det blir varmt om fötterna.

Spontant känns det dumt att ha virket i annat rum. Även om själva plankorna har rätt temp så kommer ju de reglar du skruvar i att ha fel tem p så risken att de rör sig lite finns ju alltid
 
  • Gilla
ericl
  • Laddar…
peternicklas
Skulle nog råda dig till att lägga virket i rummet som det ska ligga i. Du måste väl kunna köra på värme med t.ex. en byggfläkt. Vet inte heller hur bra det är att lägga ett varmt golv i ett kallt utrymme. Anser det vara som gjort för problem.
 
  • Gilla
ericl
  • Laddar…
Tack för alla svar! Cellulosaisolering hade jag inte tänkt på alls.
Att även reglarna rör sig hade jag heller inte tänkt på. Nog inte lätt att förutspå golvrörelser. Att det blir springor periodvis har jag inget problem med. Bara det inge bångnar. Därför kanske man ska undvika ett för torrt golv vid läggning....
 
Virke rör ju sig mest vinkelrätt mot fiberriktningen så skulle inte vara så rädd att lägga det på reglar som inte är supertorra. Kan ju möjligtvis handla om att golvet kan sjunka någon millimeter när reglarna torkar. Skulle försöka hålla golvet så torrt som möjligt innan läggning, om det nu redan är torrt. Alltså inte låta ligga någon längre tid i ett oisolerat rum. Det finns dock en risk med att lägga ett riktigt torrt golv i ett fuktigt rum då det kan svälla så mycket sen att det kryper ut ur skruvskallarna. En ordentlig svällmån under golvsocklarna är mycket viktigt eftersom det annars kan trycka ut väggarna...
 
  • Gilla
ericl
  • Laddar…
Hej igen, nu när det har kommit en hel del bra synpunkter, tänkte jag bolla en till.Vet inte om det är vanligt förekommande, men vi lägger alltid ett mellanlägg på golvbjälken , tror en del golvtillverkare har nåt sådant, det fungerar med tex remsor av lumpapp, jag tror det är för att eliminera golvknarr.
 
  • Gilla
ericl
  • Laddar…
Jo lumppapp körde vi också med när vi lade ett kilsågat golv i vintras. Helt knarrfritt blev det ändå inte dock men gör inte så mycket. Gissar att helt tyst är svårt med breda tiljor som kupar sig. Har också märkt att det knarrar lite mer vid en planka som var vriden och vresig som vi fick kämpa på plats. Inte så konstigt väl.

Kan ju också vara värt att tänka på att det skiljer rätt mycket i fuktighet inne på sommaren och vintern. För den som verkligen vill minimera risken att golvet torkar isär bör låta det ligga inne ett par månader under vintern och lägga när det är som torrast i säg februari. Lämna svällmån bara...
 
  • Gilla
ericl
  • Laddar…
Tja, hela problematiken kring ett trägolv måste ligga i att när det läggs så ska det ha medelvärdet för träets fuktkvot när det väl ligger på plats. Vad detta är kan man ju bara gissa sig till. Golvet lommer att ligga i ett torp, som periodvis kommer att ha varierande innertemperatur beroende på när det utnyttjas. När jag studerar mina trägolv i mitt permaneta hus ser jag att trägolvet i mitt oisolerade uterum sväller på vintern och krymper på sommaren. Trägolvet i vardagsrummer beter sig tvärtom, naturligt eftersom huset värms upp vintertid. Jag gör nog nu så att jag lägger golvet nästa sommar, ger en ordentlig svällmån mot väggana, och håller tummarna.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.