Stugan ligger ca 30m från vattnet med 4st stora tallar på tomten, en 20 tal mindre träd skulle behövas averkas utanför tomtgränsen för att få en mycket härlig utsikts vinkel mot havet (västerut).

Finns inga grannar runtom bara skog, markägaren ska tydligen inte ha några som helst problem med att avverka mellan tomtgräns/havet. MEN före jag ger mig in i detta projekt, ungefär hur mycket jobb/pengar får man lägga ner för att få bort alla träd samt lägga gräsmatta ?
Länkar till information uppskattas även!
tack på förhand.
IMG_1926.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade du tänkt göra allt själv? Att såga ner träden kostar ju inte så värst mycket sen kapar du bara ner det och klyver och så har du fixat brännet för vintern. Det är det andra som lär kosta.
röja ner all sly och föra bort det (röjsåg)
Hyra in stubbfräs
hyra en jordfräs storlek större för att bearbeta jorden.

Sedan återstår ju endast lite handarbete såsom kratta och så. Borde ej gå på mer än 10.000 på sin höjd gissar jag på.
 
Tror inte att du får fälla inomstrandskyddat område hur som helst.
 
okej inte dyrare, finns tydligen en "klausul" i kontraktet som säger jag får avverka och röja västerut om tomten mot vattnet. Men måste jag inte betala för varje enskilt träd då som är utanför tomtgränsen ?

Har kontkter för allt ifrån avverkning till stubbfräs :) Men allt under 20.000:- låter ju riktigt bra, undrar mest vad man måste betala för att avverka träd på markägarens mark. Visst jag får avverka där men borde väl få betala för varje träd ?
 
Det bör väl framgå av avtalet ifall du skall betala för avverkningen.

Men för guds skull kolla så att du verkligen får fälla träden med kommunen. Med nya PBL så är sanktionsavgiften för olovlig trädfällning 11 000 per träd, oavsett om trädet är ditt eget eller någon annans.
 
Jepp tack för varningen, kommer inte ro hem kontraktet förrän allt är klart som korvspad.
Fick ett tips att ta reda på allt genom markägaren så man har klart för sig vad som gäller före man kontaktar kommunen också.

återkommer !
 
hempularen skrev:
Tror inte att du får fälla inomstrandskyddat område hur som helst.
Är det klassat som skogsfastighet utanför TS tomt så avgör markägaren vad som ska tas ned och hur det ska gallras, påverkas inte av strandskyddet.
Vill man spara skog för naturändamål så kan länstyrelsen fatta beslut om det och då ersätts markägaren för uteblivna intäkter för skogsbruket för det område som avsätts.
Men allt detta har ska grannen ha koll på om det är klassat som skogsfastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.