Vi har övertagit ansvaret för ett ganska förfallet litet 1800-talstorp i Sörmland, en Faluröd pärla med planhyvlade knutar och fönsterfoder i vit linoljefärg.



Dock har ägaren Fastighetsverket vid en renovering för 10 år sedan bytt ut 2.5(!) knutar och delar av fönsterfodren mot nytt, råsågat virke, som de målat mycket tunt med vit alkydfärg. Massor av stickor står rakt ut överallt på den helt ojämna ytan, och färgen täcker inte. Det ser helt enkelt inte klokt ut när en knut byter struktur och färg halvvägs upp, och fönstren ser helt olika ut. (En tidigare svarttjärad ytterdörr har dessutom övermålats med svart plastfärg, som nu faller av i stora, sega sjok - som en svart plastsäck.)


Nu försöker jag renovera torpet på ett pietetsfullt sätt med de långsiktigt bästa materialen. De återstående planhyvlade originalsnickerierna var av friskt trä, så jag har skrapat ned till trärent och linoljat, grundat och slutmålat med finaste linoljefärg. Dock är skrapning helt omöjlig på de 10 år gamla, ohyvlade ytorna - de går ju knappt ens att tvätta inför ommålning. (Tvättsvampen blir förstås förvandlad till smulor efter 2 minuter.) Vad tycker ni jag skall göra i det här läget?


1) Kan jag slipa ner ojämnheterna med en vanlig bandslip, så att ytan liknar de övriga planhyvlade knutarna och fodren? Går det isåfall åt många km slipband, månntro?


2) Bör man reklamera till Fastighetsverket så att de i sin tur kan reklamera till det snickeriföretag som för 10 år sedan bytte ut det sannolikt rötskadade virket mot billigare, råsågat?

Sådär får man väl inte göra med ett gammalt vackert torp, heller?! Sorgligt, det måste räddas!
/ Kerstin
 
Att reklamera låter som ett långskott.Det borde ju gå att få det lite jämnare med slipning. Kör med en slipmaskin, bandslip. eller vinkelslip med lamellskivor (tror jag att de kallas, de ha liksom blad av slippapper som ligger om lott).
 
Om det inte rör sig om en större mängd virke kanske du helt enkelt kan köpa nytt planhyvlat virke och byta de "dåliga" brädorna
 
Eh...reklamera vaddå? Man får nog inse att det allra flesta väljer moderna material när det renoveras nuförtiden och byggnadsvårdare är inte normgivande:)

Men att slipa ner lär gå alldeles utmärkt...och den ambitiöse kan ju köpa en "billig" planhyvel och faktiskt hyvla brädorna...fast de måste ju plockas ner först isåfall:)
 
Om det gäller några knutar så hade nog jag valt att helt enkelt byta ut dom.
 
Hempularn och Forbo: OK, jag förstår om ni tycker det tangerar gränsen till fån-kverulans att reklamera en sådan liten sak som virkets yta. ;-) Dock är torpet av sådant skyddsvärt slag att det står utförligt beskrivet i hyreskontraktet hur det skall underhållas "enligt den byggnadsstil och tradition som gäller", " med fackmannamässigt utförande och vedertagna material". T ex får man inte använda annat än linoljefärg; det står preciserat hur underarbete skall ske och att man skall stryka exakt 2 ggr; hur fönstren skall kittas och med vilket kitt osv. Man får inte ens borra ett hål i väggen utan att fråga Fastighetsverket (SFV) om lov.



Då är det konstigt att det företag som tidigare utfört renoveringen direkt på SFV:s uppdrag använt plastfärg på dörren och virke som inte stämmer med byggnadsstilen. Det känns liksom som att SFV borde uppmärksammas på det, så att företaget ifråga inte kommer undan med sådant slarv. Å andra sidan ligger ju jobbet 10 år tillbaka i tiden, och jag har för mig att man har blott 3 år på sig för reklamationer. Möjligen gäller längre tid för "byggnaddsfel av uppenbart grövre art", ifall nu detta kan anses vara ett sådant. (Nu är jag inte helt seriös, här...)



Oavsett ansvarsfrågan får jag nog själv fixa knutarna, fönsterfodren och alla vindskivor: Det blir enklast att köpa en bandslip. Tack för råden, allihop!
 
Jag har slipat mina vindskivor med bandslip, just för att kunna måla med linoljefärg. Tog inte mer än en timme att slipa 15m. Så det där grejar du snabbt

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Ett alternativ är ju att ta ner dem och hyvla dem. En bandslipad yta är ju inte samma sak som en (hand)hyvlad - men det kanske är överkurs :)
 
Ojdå Kerstin, om du hade beskrivit det där i första inlägget hade du fått andra svar:)
I ditt läge hade jag definitivt åtminstonde "rapporterat" det hela till hyresvärden, och sett till att de skickade ut någon att göra jobbet....det ska inte du bekosta, och du ska inte riskera att någon senare kommer och anklagar dig för att ha gjort de nämnda felaktigheterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.