theon skrev:
det du här beskriver är en vanlig gps med karta....bara det att kartan är "ritad" av enheten. ger inte bättre precision av exakt de anledningarna som folk förklarat för dig här innan.

Sent from my Xbox 360
Man undrar ju som sagt varför Bosch satt GPS i maskinen när det är så värdelöst som flera av er påstår :eek: Att man utöver GPS skulle behöva både gyro- och hjulsensorer för att få rätt precision och allt detta för under 15000 kronor håller jag för otroligt eller så tjänar de andra mer än man tror på sina maskiner som jämförelsevis är betydligt "dummare".
 
Tomtom har gps och accelerometer i sin gps'er för under 4000 kr så hw lär inte vara speciellt dyr, detta för att lösa navigering i tex tunnlar. Gps är inte värdelöst, det är dock rätt troligt att Bosch måste kombinera olika indata/sensorer för att uppnå den noggrannhet man eftersöker. Jag tror inte att enbart gps kommer att duga. Sen vad det andra indatat består av vet väl bara Bosch. Har dom förresten gått ut och sagt att den har just gps eller är det en spekulation ?
 
GPS ger i bästa fall (ser hela himlen så den kan välja satelliter optimalt, bästa möjliga korrelatorer osv) positioner inom 5-10m 80% av tiden eller däromkring. 5m är rätt mycket när det gäller att hitta runt. GPS är långtidsstabil, men rör sig rätt friskt mätt över någon minut.

GPS är bra till stödskydd och för att stödja andra sensorer (tröghetsnavigering) som är korttidsstabila men långtidinstabila. Man skulle kunna använda Carrier-Assist GPS för attta sig fårn en känd punkt och runt i trädgården, mendet är dels otroligt mycket dyrare utrustning och dels bara fungerar över 5-10 minuter.
 
MBygga skrev:
Man undrar ju som sagt varför Bosch satt GPS i maskinen när det är så värdelöst som flera av er påstår :eek: Att man utöver GPS skulle behöva både gyro- och hjulsensorer för att få rätt precision och allt detta för under 15000 kronor håller jag för otroligt eller så tjänar de andra mer än man tror på sina maskiner som jämförelsevis är betydligt "dummare".
Vem har sagt att GPS är värdelöst ? Dock så behövs flera sensorer för att kunna navigera med 5 cm precision vilket behövs om man ska fixa klippningen. Varenda telefon innehåller accelerometrar , kan det vara dyrt ??? Många små radiostyrda helikoptrar a 300 spänn innehåller gyro, kan det vara dyrt ???
 
Precis, ingen har sagt att GPS är värdelöst. GPS, accelerometrar och gyron är inte dyrt, det sitter som redan nämnts i varenda smarttelefon och i många leksaker. Tekniken att sammanställa informationen med hjälp av Kalman filter för att få fram en position är inte heller ny (märkligt nog har Bosch fått patent på det.) Det enda nya är att använda den tekniken i en gräsklippare, och det är ju lite kul.
 
Gimbal skrev:
Precis, ingen har sagt att GPS är värdelöst. GPS, accelerometrar och gyron är inte dyrt, det sitter som redan nämnts i varenda smarttelefon och i många leksaker. Tekniken att sammanställa informationen med hjälp av Kalman filter för att få fram en position är inte heller ny (märkligt nog har Bosch fått patent på det.) Det enda nya är att använda den tekniken i en gräsklippare, och det är ju lite kul.
Jag tror nog inte att Bosch satsar på så starkt förenklade varianter på både GPS och gyron eller andra sensorer som man sätter i leksaker och t.o.m. smartphones. det behöver nog vara lite högre klass på grejerna för att åstadkomma den precision man behöver för denna styrning och med högre klass brukar även kostnaden stiga.
 
Nja, även de bästa gyrona och acclerometrarna är "billiga" i konsumentklassen, det är små chip i storlek på några mm i kvadrat och konkurrensen både vad gäller pris och prestanda är stenhård.

Skummade lite i början av patentet och fick intrycket att de delar upp gräsmattan i mindre områden där de sedan klipper ett litet område i taget, ungefär som när HQ kör i kvadrat eller Ambrogiofamiljens spiralklippning. Sedan kan man med hjälp av GPS'n flytta sig några meter och avverka ytterligare ett litet område systematiskt.
 
Gimbal skrev:
Nja, även de bästa gyrona och acclerometrarna är "billiga" i konsumentklassen, det är små chip i storlek på några mm i kvadrat och konkurrensen både vad gäller pris och prestanda är stenhård.

Skummade lite i början av patentet och fick intrycket att de delar upp gräsmattan i mindre områden där de sedan klipper ett litet område i taget, ungefär som när HQ kör i kvadrat eller Ambrogiofamiljens spiralklippning. Sedan kan man med hjälp av GPS'n flytta sig några meter och avverka ytterligare ett litet område systematiskt.
Intressant. Varken Ambogio eller HQ klarar ju av att klippa perfekt inom denna ytan (pga sluttningar, halka mm som jag nämnde tidigare). De använder ju detta till att klippa i dåligt klippta områden för att få ett bättre resultat snabbt. För att Boschen skall bli bättre än slumpmässig klippning, så måste den ju på något sätt kunna garantera att den klipper tillräckligt ofta. Slumpmässig klippning har en ineffektivitet på 4 (fyra) läste jag någonstans. Det skulle i så fall innebära att Bosch måste klara av att klippa effektivare än så. Det är ju inte orimligt att misstänka att den i så fall väljer att klippa på olika ledder varje gång den kommer till samma område. Då borde den kunna komma ned till en "ineffektivitet" på 2 -2,5 ungefär.

Detta är ju rena spekulationer, men jag har läst på en del om forskning runt de slumpmässiga algoritmerna i gräsklippare och dammsugare och konstaterade då att de är inte så "korkade" som de vid första anblicken verkade vara...
 
Gimbal skrev:
Nja, även de bästa gyrona och acclerometrarna är "billiga" i konsumentklassen, det är små chip i storlek på några mm i kvadrat och konkurrensen både vad gäller pris och prestanda är stenhård.

Skummade lite i början av patentet och fick intrycket att de delar upp gräsmattan i mindre områden där de sedan klipper ett litet område i taget, ungefär som när HQ kör i kvadrat eller Ambrogiofamiljens spiralklippning. Sedan kan man med hjälp av GPS'n flytta sig några meter och avverka ytterligare ett litet område systematiskt.
Ja, så verkar det vara och inom varje område använder den sen död räkning för att avverka området, både vad gäller sträckans längd innan vändning samt för parallellförflyttningen. Det borde ju ställa stora krav på hjulsensorerna kan man ju tänka speciellt då parallellförflyttningen sker genom 180 graders svängen. Inte mycket utrymme för att glida eller slira där så frågan är hur exakt det blir i t.ex. slänter.
 
peternicklas
largab skrev:
Vem har sagt att GPS är värdelöst ? Dock så behövs flera sensorer för att kunna navigera med 5 cm precision vilket behövs om man ska fixa klippningen. Varenda telefon innehåller accelerometrar , kan det vara dyrt ??? Många små radiostyrda helikoptrar a 300 spänn innehåller gyro, kan det vara dyrt ???
Finns ett nytt system på gång med större noggranhet, kommer dock inte ihåg namnet, Galileo?? ska väl klara cm i nogganhet.
 
MBygga skrev:
Ja, så verkar det vara och inom varje område använder den sen död räkning för att avverka området, både vad gäller sträckans längd innan vändning samt för parallellförflyttningen. Det borde ju ställa stora krav på hjulsensorerna kan man ju tänka speciellt då parallellförflyttningen sker genom 180 graders svängen. Inte mycket utrymme för att glida eller slira där så frågan är hur exakt det blir i t.ex. slänter.
Det står oxå att den döda räkningen (= tröghetsnavigering) använder accelerometrar och kompass (istf gyro).
 
peternicklas skrev:
Finns ett nytt system på gång med större noggranhet, kommer dock inte ihåg namnet, Galileo?? ska väl klara cm i nogganhet.
Galileo skall möjliggöra positionsbestämning med meterprecision över hela jordklotet. Den stora precisionen beror på att satelliterna har ytterst noggranna tidsignaler enligt wiki så det räcker nog fortfarande inte hela vägen fram.. det finns ju också det ryska glonass men det har sinna problem också: En nackdel med GLONASS är att det kontrollsegment som övervakar satelliterna enbart finns inom det forna sovjetterritoriet. Det kan därför dröja flera timmar innan en felaktig satellit kan upptäckas och åtgärdas
 
Kan det vara så att man låter den via flera sensorer inklusive gps styra den och för att den inte ska rymma har man begränsningskabel. lite som alla andra klippare men med en annan tanke bakom.
 
MBygga skrev:
Det borde ju ställa stora krav på hjulsensorerna kan man ju tänka speciellt då parallellförflyttningen sker genom 180 graders svängen. Inte mycket utrymme för att glida eller slira där så frågan är hur exakt det blir i t.ex. slänter.
Mäter man med accelerometrar i stället för hur mycket hjulen snurrar så gör det inget om den slirar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.