Vi har en volvo på verkstaden (v40, 1,8 l motor, -00) som har trasigt avgasrör och katalysator. Ett nytt kostar 6000 och det är det inte riktigt värt för en så gammal bil. Verkstadskillen har letat efter begagnade reservdelar men inte hittat då han säger att det måste vara anpassat till 1,8l motorn och de flesta v40 har 2l motor. Han har sagt att vi kan kolla runt själva så sätter han det på plats om vi kommer dit med det.

Nu så har jag googlat en del och det verkar finnas reservdelar som inte är volvo men som ska passa men jag har ingen kolla alls på sånt och jag vet ju att det finns många bilkunniga här så jag tänkte fråga.

Enligt min sambo så är det den inklistrade delen som behövs (som på mekonomen kostar 5000 vilket också är lite väl dyrt för den bilen).

När jag googlat så har jag hittat dessa två som ska passa enligt hemsidorna (har bara skrivit in bilnumret) men de ser ju inte alls likadana ut. Skulle någon av dom fungera tror ni? Har som sagt ingen som helst koll själv, säger hela tiden kompressor istället för katalysator vilket kanske visar vilken nivå jag ligger på... Innan jag köper något så dubbelkollar vi såklart med verkstaden men jag vill ju inte åka dit och störa alltför mycket innan jag hittat någorlunda rätt.

http://www.skruvat.se/Katalysatorer-direktanpassat-C150.aspx
http://www.mister-auto.se/sv/avgasror/volvo-v40-break-vw-1-8-122ch_v12528_g17.html

avgasrör.JPG
 
Köp på skuvat.se, det kommer funka bra. Titta även om biltema har.
 
Kolla biltema. Dom brukar vara ännu billigare. Lite mer mek, men på en så psss gammal bil är det värt det.
 
Hittade inget på biltema, men det låter ju bra att det på skruvat.se ska funka deras pris känns ok.

Tack för hjälpen.
 
Jag har beställt ett par gånger från Amerika ( www.rockauto.com ) och det har blivit 25-50% billigare inkl. frakt och tull. Se upp bara så du inte åker på flera frakter eftersom de beställer från många olika leverantörer. Värt ibland att välja en dyrare del och tjäna in massor på en extra frakt. :)
Leveranserna har varit hemma på ca en vecka då man gärna tar den billigare frakten ;)
 
Drömhus2012 skrev:
Jag har beställt ett par gånger från Amerika ( www.rockauto.com ) och det har blivit 25-50% billigare inkl. frakt och tull. Se upp bara så du inte åker på flera frakter eftersom de beställer från många olika leverantörer. Värt ibland att välja en dyrare del och tjäna in massor på en extra frakt. :)
Leveranserna har varit hemma på ca en vecka då man gärna tar den billigare frakten ;)

Tack för tipset men jag är en såndär supersvensk som vill köp allt från svenska butiker för att känna mig trygg och bekväm (trots att jag ändå bott utomlands) :)
 
Mycket av deras sortiment skickas från England, och då slipper man moms och tull.

Fruktansvärt bra sida, saluför samma märke på reservdelar som Mekonomen och Meca. (vilket iofs är samma bolag nu, men ändå)
 
Har bara bra erfarenheter av Mister-Auto. De skickar allt från Frankrike. Delen du länkat till är dock inte en katalysator utan röret fram till katalysatorn. Det är lite lurigt med katalysatorer, det finns en del på marknaden som påstås vara rena bluffen av de som provat.

Min personliga uppfattning är att man bör undvika att köpa bilreservdelar i Sverige. Inte sällan är det halva kvaliteten till dubbla priset på Mekonomen/Meca mot att köpa sakerna från Tyskland/Frankrike/England.
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Håller med ovanstående! Mister-auto har jag goda erfarenheter av, men skruvat.se däremot... Inte många gånger det har blivit rätt. Har hört detsamma från många andra också.


Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Tyvärr så hade de ingen katalysator på mister-auto, utan det där var det enda jag hittade. Låter ju inte bra att det finns dåliga erfarenheter från skruvat. Har skrivit ut bilden i alla fall och ska ta med den till verkstadskillen.
 
peternicklas
Kolla på Ebay.com eller Ebay.de finns säkert saker till din Volvo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.