Hej.

Går i dagdrömmar att förnya mitt pannrum inom en ganska kort period, ska berätta lite om huset först.

Jag köpte ett hus för snart ett år sedan, den är byggd 1938 och har tretexväggar, jag har nu dragit på brädfodring snart runt om samt tilläggsisolerat med en 10, samt lagt på plåttak då det var papptak förut som börjat spricka.

Huset är på ca 210m2, då är det 176m2 boyta. Men just nu använder vi bara nedervåningen som är på 88m2.

I huset satt en gammal sunkig CTC 265B med PX21 brännare på, ingen ackumulator eller något utöver.
Jag tycker pelletsen är för dyr i mitt område för att det ska löna sig då jag har i princip fri tillgång till ved.

Som jag förstått är 265B en riktigt usel panna och man är knäpp om man ska försöka ge sig på att elda i en sån här "ekonomiskt"

Tyvärr tvingar min ekonomi mig just nu att hålla i plånboken då jag blivit arbetslös samt att i mitt bakhuvudet finns tanken att eventuellt investera i bergvärme/jordvärme inom typ 8+ år.
Då min sambo inte är lika intresserad av vedeldning som jag. :x


Det har ju kommit ut ett par olika vedpannor i närheten som inte är allt för långt att åka och för "rätt pris" vad nu det betyder säg..

Jo inom närområdet finns det en herre som ska sälja sin Atmos DC32 samt en tank på över 1000L den är priset lite oklart på men runt 20lax verkar gubben vilja ha.

Sedan två som har Mollepannan som dom vill he iväg för runda slängar runt 10lax, tyvärr utan tankar.


Eller om jag ska vänta tills nästa vinter innan jag gör några ingrepp i uppvärmningen?

Vad tycker ni?

Jag är alldeles virrig i pannan, jag förstår att det inte är ni som kan bestämma åt mig men roligt att höra andras åsikter och tankar om saker och ting.


MVH
Korvstroganoff
 
Vore det bara 2-3år skulle jag föreslå att docka en vedförugn mot CTCn, men 8+ år är lite väl mycket, jag vet dock flera som eldat i många år med förugn. Själv tycker jag det är en nödlösning, du skulle ju kunna testa denna vinter, funkar det inte så släng ut den och elda pellets resten av vintern.

Annars: Känner du att Atmosen med tank är överkomlig tycker jag du ska gå för den.
Kom ihåg att rörkrökarn kostar en hel del också.
 
Svårt att ge råd som passar i din specifika situation.
Men generellt gäller:Håll hårt i plånboken.Inga "onödiga"utgifter förrän du fått ett nytt jobb.
Satsa din tid och kraft på att komma tillbaka i jobb.Det är betydligt mer lönsamt än att byta
till en annan panna.Får du jobb kan du köpa ny panna.Beg panna kan innebära extra strul.
Det är som att köpa beg. bil. Någon annan har sugit det bästa ur den.
 
Absolut billigast är nog ett par tjocka tofflor och en varm kofta och termostaten på 17 grader i vinter, samt snabba duschar med snålmunstycke. Samt vedhuggning för flera år framåt på ledig tid som du får över. Om veden i princip är gratis för dig så borde verkningsgraden spela mindre roll. Kanske kan du också sälja färdighuggen ved och på så sätt dra in lite skattefria pengar.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Tack för alla svar, känns som jag tänkt lite rätt ändå då jag tänkt vara den riktigt ekonomiske och vänta tills en fast lön rullar in. Fast man blir sugen när en sådan bra panna som atmos kommer ut. Kanske går fler tåg vem vet.. hoppas på det
 
1000l är inte mycket alls glöm inte bort det, Speciellt hos er med riktiga vintrar!
 
Hej.
Mitt råd är att ha is i magen. En Atmos 32a är antingen gammal eller sneimporterad.
20lax för en sån med 1000l som har fem år eller mindre med bra keramik, laddomat och all övrig utrustning kan vara värt det.
Som sagt är 1000l inte så mycket. 2000 är nästan ett måste till en någolunda modern 30kw panna.
Jag har sett på blocket att det kommer in Innovor då och då. Men då får man vara beredd på att åka och vara snabb på luren.
Gaselle quick up har jag med sett några till rätt kurs. Det sägs vara en ok panna med.
 
Ja ligg på lur på blocket! Kan ibland komma ut fina pannor som Solo Innova, äldre Solo plus för en billig peng då nyköpta barnfamiljer kastar ut vedpannan på en gång och sak ha fjärrvärme eller bergvärme. Annars ligg lågt, bo in huset och låt beslutet växa fram med tiden. Har du ändå tänkt bergvärme i framtiden så planera för det.

Än vilket värmesystem man väljer så är enda vägen att lära sig själv hur saker och ting fungerar och vad som bäst passar ens behov. Och sådant tar tid att lära sig! Finns nu för tiden ingen försäljare eller montör som bryr sig om ditt värmesystem funkar långsiktigt eller inte. Det är helt upp till dig själv!
 
Då du redan har en fungerande anläggning fär pellets så är det dumt att kasta ut massor av pengar på andra pannor. Sälj veden som du får gratis för ved betalar man mycket för i dagens läge.
Köp pellets för pengarna du får in.
Allt onödigt jobb du får lägga ned på veden kan du i stället använda till att förbättra huset, rostskydda bilen eller göra arbetsbyte med någon annan.
Gräset är inte grönare på andra sidan.
Använd tiden till att exmpelvis renovera golven och lägga in golvvärme så du senare har ett värmesystem som klarar av en värmepump.
Källaren kan du använda till nyttigare saker än acktankar.

Jag skulle sälja den gamla pelletsbrännaren för 3500 på Blocket nu när hösten kommer och köpa en modernare begagnad brännare med automatisk uraskning för ca. 5000-7000. Är det inget annat fel på pannan så klarar den sig då i 2-3 veckor utan åtgärder. Kolla bara upp infästningen av elpatronerna om sådana finns så att det inte är läckage där fär då blir det snabbt rostskador.
 
  • Gilla
Lasse245
  • Laddar…
Men varför inte köpa en billig förugn, elda i den när det är som kallast o pellets när det inte är lika kallt el om du åker bort,. har själv eldat i förugn förut o det funkar bra men den ska helst va kopplad till en acktank,.. www.kenjonugnen.se
gå in o läs där om dom...
vart bor du då?
 
Acktank kan man ju skaffa redan nu, och sedan enbart skaffa vedpannan. Det borde väl inte heller vara någon nackdel (men inte heller någon fördel) att köra pellets mot acktanken. Nackdelen med det är att man missar alla sköna deals på blocket där folk säljer ut sina 3 år gamla vedanläggningar till vrakpris.
 
Har nu fått tag på en 750Liters tank billigt så den står på gården, fick även tag på en Termomat 1 som jag ska installera, tyvärr saknas en givarkabel samt 2 dykrör.. någon som vet vart man ska vända sig för att få tag på dessa? :eek:

MVH
Korvstroganoff
 
Du bör ha en laddomat 4030 mellan pannan o acktanken
 
Ja nu har jag redan termomaten hemma. Har dock fått tag på återförsäljaren så får pröva mig fram.

Tack ändå för hjälpen,

MVH
Korvstroganoff
 
Behöver nu hjälp med att komma på vad alla anslutningar till tanken är..

skickar med en bild så ni kan se.

WP_000441.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakom röret längst upp sitter det två mindre rör, antar dessa är till en VVberedare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.