1. Hur säger man husritningar? House plans eller blue prints?



2. När jag skulle översätta15 kvadratmeter blev det 23250 square inch. Blir så stor siffra att skriva ut på en ritning. Brukar man använda foot istället då tro?



3. I svenska hursritningar brukar det vara förkortningar på skåp tex G=garderob, D=diskmaskin, SK=skafferi, SS=städskåp, L=linneskåp, U=ugn osv. Det varkar inte vanligt i utlänska husritningar. Men om det är någon som vet vilka förkortningar man brukar använda på engelska får ni gärna hojta. Tänkte göra en hemsida med mina husritningar på engelska.

http://troback.files.wordpress.com/2011/07/husritning_110710.jpg

(Även namn på rum kan vara intressant i fall det finns något som man inte väntar sig.)



4. Jag älskar när lägehetshus har små trädgårdar till varje lägenhet på bottenplan, men nån sa att det görs inte länge för att det blir för dyrt. Stämer det? Varför skulle det vara så dyrt?



5. Varför finns det sällan speglar på offentliga toaletter? Inte dom finaste toaletterna typ på flygplatser, men på lite skabbigare toaletter typ vid badplater eller så har jag märkt att det inte finns speglar nu för tiden. Varför är det så? För att folk kan slå sönder dom och använda som underlag till sniffa knark eller knivhugga folk i i fyllebråk eller vad. Eller kostar det för mycket??
 
Redigerat:
Smash skrev:
2. När jag skulle översätta15 kvadratmeter blev det 23250 square inch. Blir så stor siffra att skriva ut på en ritning. Brukar man använda foot istället då tro?
Det blir lättare att översätta till square feet i stället. Men varför ska du översätta? De har kvadratmeter i England också. (Great Britain is approaching the metric system inch by inch.)

Annars är engelsmän väldigt ointresserade av boytor. De räknar sovrum i stället.
 
Är square feet samma some square foot? Är det engelsk och amerikanskt? Men i Amerika har dom ju inte meter. Jag vet inte vad som räknas som internationellt räknesystem, om det ens finns något sådant.
 
Feet är plural av foot.
one foot
two feet
 
Ja gissar på sqr ft
 
Smash skrev:
Här ser jag att det står square foot, inte square feet. [länk]

Hur förkortar man det? Kvadratmeter är ju kvm.
A symbol for square foot, square feet, and "per square foot" commonly used in architecture, real estate and interior space plans is a simple square with a vertical line bisecting it.
It is also occasionally written as a square with a slash through it.

Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Square_foot
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.