Har en IVT HT plus C, som idag pumpar ut värme på radiatorer/element via ett enrörsystem.
Funderar på om någon kan förklara hur man tömmer elementsystemet för att demontera tre element.

kan man helt enkelt slå av värmepumpen och sedan koppla av nedersta elementet ?
hur fyller man sen samma system?

Har ett litet expantionskärl brevid pumpen, och det har en regulator påkopplad som i sin tur har ett litet
rör som leder ut i det "fria" ned på golvet, där upptäckte jag idag att det har runnit ut en del vatten,
Vad kan detta bero på ? har inte gjort det innan det året vi har bott här.

tack på förhand Richard
:)
 
Tömmer gör du via avtappningen, sitter inne i pumpen. Skruva bort framsidan så kommer du åt den, koppla på slang och töm. Skaffa sedan lämpliga pluggar till radiatorören. På fyllningen sitter oftast som en "bygel" på inkommande kallvatten till VP.
Att det kommer vatten i skvallerröret är inget konstigt, det händer när vattnet expanderar och inte får plats i systemet.

Är du minsta osäker på hur du ska göra är det bättre att ringa en rörkrökare, det tar inte så lång tid för dem att plugga ett par radiatorer.
 
  • Gilla
klypert
  • Laddar…
Bara för att förtydliga, du menar avtappningen som sitter i botten på varmvattenberedaren ?

hur mycket kondens ska det bli inne i en bvp, var ganska blött på botten av pumpen :confused:
 
Y
Hej! Du kan ju ställa den i läge varmvatten för då stängs växelventilen mot värmesystemet och då har du ju tillgång till varmvatten.Sedan borde du ha en tappning för systemet i källaren (om du har källare) titta efter ett nyckeltag och och täcklock (mutter) som du kan sätta dit en trädgårdsslang sedan är det bara öppna nyckeltaget och hitta en golvbrunn.Du ska inte tappa varmvattensberedaren.
 
Ska du ta bort elementen permanent eller är det bara tillfälligt. Om det är tillfälligt så brukar det räcka att du skruvar in termostaten max och skruvar åt returventilen. Kom bara ihåg att notera hur många varv du skruvar på returventilen så du enkelt kan återställa.
 
Det låter som det är övertrycksventilen som släppt ut lite vatten. Om det är den på värmekretsen (som går till elementen) så kan det vara så att den börjat läcka och då behöver den bytas. Är det övertrycksventilen för varmvatten så är det helt normalt och ni har nog bara inte sett det tidigare.
 
kran.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jaha, pumpen står inför lagning, så nu ska jag passa på mig att lära mig den. har försökt förstå vad som är avtappningen för värmevattnet, har snokat över allt och det enda jag kommer fram till är denna som sitter på returledningen innan den går till värmepumpen, på locket står det close valve and replace filter...

elementen ska inte sitta kvar utan bytas ut till golvvärme, men just nu vill jag bara ha bort dem för lite rivning. =)

/RF
 
klypert skrev:
[bild]

jaha, pumpen står inför lagning, så nu ska jag passa på mig att lära mig den. har försökt förstå vad som är avtappningen för värmevattnet, har snokat över allt och det enda jag kommer fram till är denna som sitter på returledningen innan den går till värmepumpen, på locket står det close valve and replace filter...

elementen ska inte sitta kvar utan bytas ut till golvvärme, men just nu vill jag bara ha bort dem för lite rivning. =)

/RF
hejdu! Det är själva smutsfiltret som sitter där bakom och den kulventilen kan du stänga och skruva bort den stora muttern så hittar du själva smutsfiltret och det brukar jag (när jag servar pumpar) göra rent en gång/år.Men du ska inte tappa systemet därifrån utan leta på returen i källaren så har du en avtappning på ett av elementen.
 
Efter många funderingar så hitta jag avtappningen på elementen typ överallt, garaget, tvättstugan mm =) Dock inte vid själva pumpen som jag har hängt upp mig på.

elementen är borta och pumpen fylld igen, och avluftad.

Tack för all hjälp.

/RF
 
klypert skrev:
Efter många funderingar så hitta jag avtappningen på elementen typ överallt, garaget, tvättstugan mm =) Dock inte vid själva pumpen som jag har hängt upp mig på.

elementen är borta och pumpen fylld igen, och avluftad.

Tack för all hjälp.

/RF
Okej Men du är med på det här med smutsfiltret Tyvärr är något som glöms bort allt för ofta som kan ställa till det med insattsventil och cirkulationspumpar som ger upp i förtid.
 
Okej, men det räcker med att man stannar pumpen, stänger ventilen och skruvar bort locket, är filtret tvättbart eller ska man alltid byta ut det ?

/RF
 
Ja, det räcker att göra så. Filtret är i metall så det är bara att spola av.
 
klypert skrev:
Okej, men det räcker med att man stannar pumpen, stänger ventilen och skruvar bort locket, är filtret tvättbart eller ska man alltid byta ut det ?

/RF
Japp det räcker men låt inte kompressorn gå när du stänger av utan vänta tills den vilar(om du nu har komressorn igång) sedan måste du ha en låsringstång för att ta ut filtret.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.