Snabb fråga bara, håller på o spackla gips i ett antal rum, väggar, snetak o taket.

har satt plåtprofiler i alla vinklar, sedan fyller jag alla hålrum med spackel o gör alla vinklar snygga, efter det så tänkte jag limma pappremsa i alla skarvar samt såklart spackla över dom.

är det så man bör göra eller bör jag göra på något annat sätt?? för att undvika mycket sprickbildning.

kanske räcker det med latex i alla hörn?
 
Räcker med latex i hörnen.
 
Inte remsa i innerhörn!
Skulle det röra sig så håller inte remsan ändå, och du får släpp i ytterkant av remsan vilket ser för djävligt ut. Har du bara latex eller bara färg då får du bara ett svart streck, vilket går att bättra på.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Ok tack för svaren, om jag har typ 45 graders ytterhörn då med plåtvinkel innanför, bör ja använda pappremsa där, eller finns det bättre alternativ?

Har i ett rum glömt plåt /tänkte ha taklist, bara att köra latex där med o hoppas på det bästa?

Samt 90graders ytterhörn, vad använder ni, dom gamla plåtprofilerna som man har det speciella verktyget till eller dom där plastvinklarna man limmar?
 
Det finns en hörntlist på rulle som heter Ultraflex (från 3M, kanske?) som jag tyckte var väldigt smidig iom att man satte den direkt i spackel. Nu finns även en variant med färdig, hårda plastlister (No-Coat) som man sätter med ett speciellt verktyg.

Plast är i min boklärda mening ett bättre alternativ eftersom det inte böjer och bockar sig vid stötar. Det kan tryckas ihop och gipsen under krossas fortfarande, men det håller formen längre.
 
ja, vad sa vi om mina 45 graders ytterhörn då? ska ja sätta pappremsa över hörnet för att undvika sprickbildning eller bara snygga till det med spackel o måla?
 
Det här är nog inte rekommenderat förfarande men som glad amatör så "anpassade" jag en plåtprofil till ett avigt ytterhörn (dvs böjde skiten tills det passade)
Funkade hur bra som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.