Hoppas det löser sig snabbt och bra Erik!
//Robban
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
erik_n skrev:
Det här med att bo i hus har helt klart sina fördelar!

Dessa känns dock avlägset borta när vattnet står ankelhögt i hela källaren och det pressas in mer och mer ur alla brunnar....

Har nu tömt ca 250 L ur tvättstugan och äntligen börjar det rinna åt rätt håll i brunnarna... Updaterar en liten skaderapport när jag vet mer....
Jo, det kom en rejäl skur över delar av Stockholmsområdet igår! Jag som inte fått tillbaka hängrännorna på sin plats än hade ett väldigt snyggt vattenfall längs hela takfoten, och lika snygga bäckar nedanför som sedan rann åt varsin sida runt huset. Ingen större skada skedd här dock, jag bor högt, marken lutar från huset och dräneringen är ny.

Edit: Och just nu vräker det ner igen! Jippiii....
 
Redigerat:
Ok,

Som läget ser ut nu så påbörjas fuktmätningarna i eftermiddag och flyttfirman kommer på torsdag och tömmer källaren. Därefter kommer byggfirman in och river ut alla golv samt troligtvis vissa väggar. Sen kommer saneringsfirman in och ställer ut avfuktare som ska stå i 5-8 veckor... Efter det kommer byggfirman in igen och återställer....

Ser fram emot att kunna ha ett normalt liv igen någon gång strax innan jul. :confused:

Så nu, när allt känns mer under kontroll, kan man fokusera på bygget igen. Uppehållsväder idag så ikväll blir det att måla klart all panel. Förhoppningsvis kanske börja med tilläggsisoleringen i helgen...
 
Lider med dig och din vattenskada i källaren..

Vi ser åtminstone ut att få lite fint vänder under de närmsta dagarna så lycka till med tilläggsisoleringen och panelen...
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Attans, inte kul. Hade ni hunnit renoverat där ännu?
 
mattetvilling skrev:
Attans, inte kul. Hade ni hunnit renoverat där ännu?
Tur i oturen är ju att källaren är mer eller mindre orörd. Förra ägaren hade lagt in lite nya golv och målat på några väggar. Men det är sånt jag jag ändå tänkt byta. Frågan är bara hur långt vi kommer på ersättningen ifrån försäkringsbolaget. Dom är ju ganska duktiga på åldersavdrag osv...
 
verktygsgurun skrev:
Skön kille den där Erik! Källaren svämmar över och hans hus håller på att bli fördärvat! Skall bara skriva en snutt på Byggahus.se :)
Jo men man måste ju hålla liv i tråden ;)
 
  • Gilla
MaWa71
  • Laddar…
Lite fasadarbete igår. Fick det som var kvar på både fram och baksidan isolerat och klart. Idag ska panelen upp. Sen är det bara en gavel kvar!

ImageUploadedByByggahus.se1347166216.377059.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev lite snålt med foton igår... Körde ett ganska högt tempo :)
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Panel på plats...
ImageUploadedByByggahus.se1347206592.499592.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Hur hinner du med allt, är ni många som jobbar?
 
Andy78 skrev:
Hur hinner du med allt, är ni många som jobbar?
Jag är ganska slö när det gäller att sätta igång, men när jag ska bygga så ser jag till att vara väl förberedd och ha allt material samt rätt verktyg hemma. Den här helgen har jag kört på i totalt 16 timmar samt att min pappa har varit med. Vi håller väldigt högt tempo och skriver ner exakt vad som ska göras och vem som ska göra vad. Då går det snabbt och enkelt :)
 
erik_n skrev:
Panel på plats...
Och ni han även med att klippa gräset :) bra jobbat!
 
  • Gilla
WILANZ
  • Laddar…
mattetvilling skrev:
Och ni han även med att klippa gräset :) bra jobbat!
Haha ja min mamma tyckte det såg lite väl vildvuxet ut så hon tog saken i egna händer...
 
Status översvämningen:

Nu börjar allt falla på plats även här. Flyttfirman har tömt källaren och kört allt till Ocab för sanering och torkning. Bygget i vårt sovrum pausat och det rummet är just nu tillfälligt förråd och garderob. Tvätt & tork flyttas till badrummet på övervåningen och badkar byts ut mot duschkabin. Rivning inbokad på måndag och fuktsanering påbörjas på onsdag nästa vecka.

Nu är det bara jag och frugan som måste tänka till hur vi vill ha planlösningen där nere... dumt att behöva riva upp det som dom bygger nytt nu.

Fasadarbetet flyter på. Fick upp lite spikläkt på baksidan igår så nu är det bara att skjuta upp panelen...
 
Hej.. Läste om ditt bygge för första gången idag.. Mycket snyggt och bra jobbat. Jag är på gång med något liknande så jag har några frågor:
Hur lång är Limträbalken?
Några tips om bra och snabb leverantör?
Jag ska öppna upp ca 7m och ska köpa en limträbalk på 8m.
Mvh Almer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.