Som scout fick jag lära mig att det aldrig är fukten som kommer utifrån som är ett problem utan fukten som kommer innifrån. Om veden ligger oskyddat i regn kommer bara de yttersta 5-10 millimetrarna bli fuktiga och det torkar bort på en dag eller två om det är soligt eller om veden förvaras inomhus en kort tid innan den eldas.

Om du är orolig för att veden är fortfarande är färsk så kan du mäta vilken fukthalt den har:
Ta en eller ett par veklabbar och såga dem till ca15mm tjocka skivor. Släng ändbitarna eftersom det är kärnan du vill ha.
Väg vad alla vedbitarna väger på en bra våg.
Låt dem torka i ugnen i 50-100 grader i 12-24 timmar.
Ta ut bitarna och väg dem igen.
Räkna nu enligt (Vikt före - Vik efter) / Vikt efter * 100= fukthalt i %
Om du får en fukthalöt på 15-23 % är veden att betrakta som torr.
 
Redigerat:
RickyBruch skrev:
Då är det bättre att stjäla ett par rullvagnar(rc) från typ menigo, servera eller liknande. Då får du in mer ved per vagn, större hjul oxå.

De är typ 180 höga o 60 breda, går in genom de flesta dörrar :)

Sent from my MOMO8 bird using Byggahus
Det har du rätt i, det var sådana vagnar jag tänkte på. Den lilla vagnen jag visade är kanske bättre om man ska dra in ved till braskaminen eller liknande.

Med ett rejäl uppsättning av de stora vagnarna borde man kunna få till en rätt effektiv vedhantering. Om man köper in ohuggen ved och hyr en vedprocessor med klyv, klipp och transportband en helg så borde man kunna ställa upp rullvagnen under transportbandets nedfall och köra veden rätt ner i vagnarna.
 
Redigerat:
Vi kommer att lägga en presenning över veden, men bara som tak. Jag tror inte heller att det ska behöva bli några problem med fukt då. Vinden kommer att få fritt spelrum både bakom och runt stapeln.
Kollade lite med grannarna idag som har hållit på med vedeldning längre än vad jag har funnits, och dom tyckte att vi hade gjort på helt rätt sätt i alla fall! ;)
 
Kapa/klyv vid påsk, låt ligga i det fria fram till midsommar, rada in..
 
Har bara lagt på plåttak över med ca: 5cm ifrån(förra året) nu är det bara att bära in den och elda, fungerar jättebra.
Fick detta tipset av en gammal "skogshuggare" och det fungerade, jätte fin ved.
Legat ute utan annan form av skydd
 
In i vedboden med den,stapla på pallar, plocka av några panelbrädor på varje sida så du får luftdrag genom boden. Då har du skyddat från all regn/fukt samt att du får full luftgenomströmning runt/genom hela traven vilket minskar torktiden :) Enkelt, smidigt och du har veden förvarad där den skall vara..i boden :)
Funkar fantastiskt bra för mig!
 
Pressening över ved är det sämsta man kan ha. Lägg plåt luftigt över, men aldrig pressening
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.