Hej Kjell!

spännvidden är ca 6.3m men är bara fribärande några meter på varje sida (5 m i kök och 3,6 m i vardagsrum) i mitten finns en hjärt vägg mellan tvättstuga/pannrum och hall

mvh Jonas
 
Hej igen

Angående tiden Jag gjorde klart syllen, och sen tog jag vid när ded skulle spikas råspont så jag har lagt massor av timmar, men firman var mycket duktiga..
 
OK, förstår att du fått jobba ordentligt. Har du fört dagbok över antal timmar? Ska du göra allt övrig spikning själv? Hur lång byggtid totalt har du beräknat?

/me (alias Nicke Nyfiken=)
 
Hej !

Har tyvärr inte fört bok över antalet arbetade timmar, sambon kom med iden i höstas men jag hoppade över pga svårt att uppskatta redan gjorda timmar, det blir fotodokumentation istället,
jag kommer göra resten av bygget själv utom el och vvs så jag räknar med att flytta in nästa höst med deadline jul.
mvh Jonas
 
Ser härligt ut och jag gillar tomten. Inga grannar på 5 meters avstånd.
 
Hej !

hoppas alla har haft en trevlig jul och nyår
själv har jag pusslat panel
egensågad kilformad (tar minst 3 gånger så lång tid som vanlig lock panel)
så nu väntar jag på våren, så att man får arbeta med penseln!!

ser ut som en gammal lada
 
  • P1070115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en bild på baksidan också

lantligt värre, ja närmaste granne är bara 200m
 
  • P1070117.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt hus! Hur stort kommer det att bli? Vad räknar du med för prislapp? Hur mycket har du tänkt att göra själv?

Mycket frågor från en som fortfarande drömmer om att bygga någon gång ;)
 
Mikael_L
Jonas Hammar skrev:
...själv har jag pusslat panel
egensågad kilformad (tar minst 3 gånger så lång tid som vanlig lock panel)
Hmm lät spännande .. :) ...kilformad...

Kan du förklara lite mer, för den som int begrip? ;)
 
Hej !

tack ..

storleken blir ca 175 m2 boyta byggytan är knappt 100m2

Jag har haft hjälp av en byggfirma med stomresning sen ska jag ha hjälp med el och vvs.
allt övrigt är eget arbete, räknar dock med en total byggtid på ca 1,5 år.

prislapp ca 1,5 (billig tomt och få sninckartimmar)

kilformad är som det låter, kilformig alltså.
det är pga att förr i tiden sågades stockarna i en ramsåg dvs att hela stocken skivades samtidigt och man ville få så stort utbyte av stocken som möjligt, sedan sågade man bara bort vankanten alltså blev brädorna bredare i rotänden än i toppänden.

så när man sätter en sån panel så får man vända varannan rotända och toppända uppåt och alltid med kärnsidan utåt.

jag kommer även att lägga in ett jättesnyggt kilsågat grangolv i bredder upp till 55-60 cm ( i alla rum utom hall, tvättstuga och badrum där det blir någon form av skiffer )

mvh Jonas
 
Mikael_L
Jonas Hammar skrev:
jag kommer även att lägga in ett jättesnyggt kilsågat grangolv i bredder upp till 55-60 cm
:surprised: :surprised:
Du har tillgång till duktiga träd du ... :)

Det är snart endast i gamla kyrkor som man kan gå och låta sig bli imponerad av sådana golv.
 
Och ännu mer till en duktig såg! Jag som har kört skogsmaskin vet hur ointresserade de flesta sågverk var av sk övergrovt timmer!

Rekordet som jag har varit med om var en södersluttning med granar i Västerviks kommun, som var ca 1 meter i rotskäret. De var tunga att lyfta upp på skotaren!
 
det golvet har jag köpt av en kille i alfta, hälsingland
som jobbar som sorterare på en lokal såg, och köper själv det grövsta virket som sågen ej vill ta hand om,
som han sågar, torkar och hyvlar privat, säljer sedan som golv, innertal, panel mm

jag ska ta en bild när jag lagt in det. (i vår någon gång)
Mvh Jonas
 
Ja här ser vi ett riktigt bygge. Man börjar bli ganska trött på allt prefab i dagens läge. Även ifall det bara drar med sig fördelar.
Bilder på byggen är det bästa som finns enligt mig själv. :-[
 
Hejsan...kör hårt...vackert blir det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.