Hej,

bor i en gammal skola byggd 1849, som är isolerad med kutter/sågspån ovanpå rummen på ovanvåningen. Innertaket är fint gammalt plank, som det sedan var spikat papp på (det som syntes i rummet d.v.s.). Men när vi nu vill ta fram trätaket igen, och då rasar det spån mellan plankorna. :confused:

Min fundering är, hur ska vi göra med isoleringen ovanpå dessa plankor?

Alt. 1: Ta bort all spån och lägga dit mineralull. Då ska vi väl sätta ångspärr mellan mineralullen och takplankorna som jag förstått det.

Alt. 2: Behålla kutter/sågspånen, men lägga en "vindduk" mellan dessa och takplankorna för att förhindra att det faller ner i rummet.

Vad förespråkar ni på forumet?

Tack på förhand!
 
Om du inte har ångspärr på andra platser i huset känns det riskabelt att sätta dit plast bara i taket. Det skulle innebära att du pressar ångtrycket ned mot övre delen av väggarna där risken för fuktkondensering blir avsevärt mycket högre än i dagsläget. Nu har du ett "jämt utspritt läckage" av fukt som kanske klarar att torkas ut varje sommar.

Jag förordar alt 2, med klassisk tjärpapp som lite ångbroms/spånskydd och behåll kutterspånet om det är bra. Sedan man kan försiktigt komplettera med ytterligare kutterspån eller cellulosaisolering som har liknande egenskaper gällande fukt som spånet har.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är lite farligt att börja plasta i ett gammalt hus som inte är byggt för att vara tätt. Spån är dessutom ett material som ditt hus trivs med, samtidigt som det är mycket trevligare att bygga in i ett gammalt hus än mineralull. Luktar dessutom gott :)
 
Cellullosaull sägs vara bättre än mineralull när man kompletterar gammal sågspånsisolering. Liknar mer det gamla när det gäller fukt.
 
Jag röstar också på cellulosa, jag har lagt strimlad gammal tidning på min egen vind som också är utan plast.
 
Tack för kloka råd!

Om jag nu väljer att ha kvar kutterspånen, kan jag då lägga vindpapp mellan innertakets plankor och kutterspånen? Något måste jag ju lägga i mellan så det inte fortsätter rasa ner i dotterns sovrum...

Följdfråga, om jag behåller kutterspånet och vill utöka isoleringen, var hittar jag mer kutterspån eller cellulosaull? Hittar inte det hos någon lokal återförsäljare....
 
B
jag får lov att hålla med föregående skribenter. beroend på hur mycket befintligt kutterspån du här så skulle jag också lägga en fiberduk under kutterspånet och sedan komplettera med 300-400mm träfiberisolering som är hygroskopiskt och hjälper till att buffra och transportera fukten.


Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Utmärkt, tackar!! Då vet jag hur jag ska sysselsätta mig i höst, bara att börja skyffla kutterspån! ;)
 
prata med lokala snickeri firman, har de en modern utsug så fördelas dam å spån upp. många säljer som strö till stall å kanin....

Sitter själv i samma sits.
Tänkte ge tusan i plasten då det inte finns i övriga huset.
 
Stallströ finns i packade stora balar på Granngården om du behöver komplettera. Om du skottar runt det gamla för att lägga papp eller liknande så lär volymen öka. Att du behöver komplettera beror snarast på att det sjunkit ihop - inte att det försvunnit, så bli inte förvånad om du inte alls behöver komplettera i slutändan!
 
Hur packat kan är rätt för kutterspånet?
Nu är det rätt välpackat, om man bara vänder en yta på 1m i ett fack får jag kanske 40% mer höjd på spånet.

Jag har en plan att köpa ett par balar från Granngården för att stötta isoleringen runt varmerören (RiR) på vinden.
Tänke passa på att blanda nytt och gammalt för att få maximal del av kalken som finns på gammla kutterspånet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.