VI tittar på ett hus byggt 1922. Huset har bergvärme sedan 1997 och solpaneler på taket. Det eldas inte i den öppna spisen. Ägarna, som bott i huset i 16 år, säger att de aldrig eldad i öppna spisen. Varför då, kan man ju undra....

Sen är det vinden.....Min fråga till er som är mer kunniga, är om detta är svartmögel och vitmögel? Det är mest svartmöglet som oroar. Det sitter i så fall i ytterväggarna ( fasaden)
 
  • startorsgatan 14 001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • startorsgatan 14 002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • startorsgatan 14 003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • startorsgatan 14 004.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • startorsgatan 14 005.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • startorsgatan 14 006.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tyckte mig kunna ana svartmögel på några ställen, men inte så farligt mycket.
De flesta kallvindar man tittar på ser ut så där (och värre).

Jag skulle inte avstå ett köp om detta var det enda negativa med huset.

Ang. den öppna spisen kan det ju vara så att de tidigare ägarna helt enkelt inte har haft ett intresse av att elda? Är det en ren öppen spis (d.v.s. utan kassett) är det ju inte speciellt energieffektivt heller.

I samband med besiktning av huset bör ni naturligtvis låta utföra en provtryckning. I synnerhet om ni själva hade tänkt elda i den.
 
Är det inte svartmögel på bild 1 och 5? Det mörka?....Vem anlitar man för att titta upp sånt här? ( det värsta är att jag ägt ett hus tidigare från samma årtal som hade vitmögel på vinden, men har ingen erfarenhet av svartmögel. I det gamla huset luktade det av kläder mm.
 
  • Gilla
StigaVilla
  • Laddar…
Hemförsäkringen brukar täcka sanering av sånt. Anticimex el. liknande kan komma och besikta. Svartmögel kan du behandla själv. Medel för det finns på ex granngården.
 
silverTina skrev:
Är det inte svartmögel på bild 1 och 5? Det mörka?....Vem anlitar man för att titta upp sånt här?
Jo, jag skrev ju att jag kunde ana lite svartmögel...

Du behöver förmodligen inte anlita någon för att se att det är mögel. Du kan nog lugnt konstatera att det finns viss mögelpåväxt (som på de flesta andra kallvindar). Min vind ser likadan ut, d.v.s. påväxt på några ställen.

Det bästa är att bygga en klimatvind men det finns även andra sätt att komma tillrätta med problemet (sök på forumet så får du se...).

Det behöver inte ens vara ett pågående problem. Möglet du ser kan ha 20 år på nacken t.ex.

Då räcker det ju med att avlägsna möglet på enklast möjliga vis. Installera även en luftfuktighetsmätare. Om du upptäcker att RF överstiger 75% under längre perioder bör du kanske fundera på att vidta åtgärder.
 
  • Gilla
Traknagg
  • Laddar…
ok. Så allt trä på bild 1 och 5 är alltså inte angripet av svartmögel? Är det mörka något annat, typ murket trä? ( sorry för dumma frågor..)
 
Om du menar gavlarna så ser det även ut att vara barkrester, iaf. på den första bilden.

Har du mätt fuktigheten i virket? Har du konstaterat murket trä? Har ni ö.h.t. besiktigat ännu?

Om det verkligen skulle vara murket upptäcker man det nämligen ganska enkelt. En besiktningsman värd namnet skulle knappast missa det. (du behöver inte ens en besiktningsman för att konstatera det)
 
Redigerat:
Ok. Vi har tittat på detta hus flera gånger men bara kikat snabbt på vinden och tagit bilderna. Vi är helt okunniga på detta och vill inte köpa huset och sen upptäcka att det är svartmögel i hela väggarna mm. Därför frågade jag här....

Vi har alltså inte gjort någon besiktning ännu. Vi känner oss osäkra nu när vi sett vinden
 
på mitt förra hus var det vitmögel fulla vinden men anticimex konstaterade bara att det var bikrobiell påväxt eller vad det heter. De sa att de inte täcker det...

vi hade folksam och då ingick ett gratis besök av anticimex, men dessa sa alltså att det inte ingick att ta bort möglet :(
 
Möglet kan ni väl ta bort själva?

Om ni blir osäkra efter att ha sett den vinden tycker jag att ni skall leta efter ett hus som saknar kallvind. Kallvindar (utan diffussionsskydd mot boyta) har oftast någon form av mikrobiell påväxt.
 
Redigerat:
Jag tycker inte heller att man skall vara så orolig för att byta lite råspont. Var inte dyrt när jag gjorde det förra året. Det är takstolarna som man inte vill byta....
 
det jag är orolig för är fasaden, eller gavlarna på bild 1 och 5. Det måste ju vara jättesvårt att fixa
 
silverTina skrev:
det jag är orolig för är fasaden, eller gavlarna på bild 1 och 5. Det måste ju vara jättesvårt att fixa
Är det fasadpanelens baksida man ser så är det väl kanske bara att byta panel? Lite mer jobb om det utanför de brädor vi ser i bilderna finns några fler skikt.
 
b8q skrev:
Är det fasadpanelens baksida man ser så är det väl kanske bara att byta panel? Lite mer jobb om det utanför de brädor vi ser i bilderna finns några fler skikt.
det finns det....det är nya brädor utanpå dessa
 
På bild 2 ser det ut som röta längst ner till höger,hur är det med under o yttertak,det finns nog anledning att titta närmare på det, ett dåligt undertak kan orsaka en del av mögel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.