Hej!

Håller på och hjälpa min dotter att planera bröllopet och det är några saker vi är lite osäkra på. Först och främst, bröllopet är kl 13:30 och beräknas ta ca 45 minuter. Därefter är det färd till en festlokal.Gästerna är framme där ca 14:30 och då tänkte vi servera lite champagne och tilltugg medans alla väntar på brudparet som skall åka runt i limousine och ta lite kort. De kommer ca 15:15 till festlokalen då vi serverar tårta, kaffe och likör.

Vid 17:30 är det tänkt middagen skall serveras med vin, öl, cider och det är även då brudskål, välkomsttal, brudens fars tal samt brudgummens tal är tänkt att hållas, när alla är försedda med lite mat och vin.

Vi tänkte först hålla brudskålen vid 15:15 när brudparet kommer men risken är då att gästerna har druckit upp all champagne och det blir kaos när alla ska fylla sina glas igen. Bättre att vänta tills alla sitter ner och har försett sig med vin.

Är detta väl genomtänkt? Det var 50 år sedan jag gifte mig och mycket har ändrats.....

/Steve
 
Låt gästerna få något att dricka i väntan på brudparet. (Annars blir dom sura och otåliga) :)
Ha någon som fyller glasen igen strax innan brudparet anländer.
 
Hej!

Tack för svaret. Vi tänkte ha glas med champagne färdiga när gästerna anländer, samt lite snittar att knapra på, fast hade inte tänkt hålla brudskål förrän vid middagstiden runt 18. Men som du säger kanske det är vettigast att hålla brudskålen när brudparet anländer, så vi köper in någon flaska extra champagne så det räcker till påfyllning.

Tack för idén!
Steve
 
Hemmakatten
Jag tycker att ordningen känns lite fel ,i alla fall för mig och med tanke på de bröllop vi varit på de senaste åren.

Jag tycker att det blir lite konstigt att först servera tårta och kaffe och sedan två timmar senare ha middagen. Men om det är så att inte alla gäster kommer att vara med på middagen utan enbart på kaffet/tårtan så är det en annan sak. Däremot kommer alla som är kvar vara mer eller mindre mätta efter champagne/tilltugg/kaffe/tårta/likör.

Tänk också på att allt tar väldigt mycket längre tid än man tror. Om bröllopet är klart 14.15 så innebär det att alla vill stå utanför och kasta ris/blåsa såpbubblor och sedan blir det stort kramkalas och alla gäster kommer vilja att fotografera brudparet utanför kyrkan/vigselstället tillsammans med sig själva, andra släktingar och vänner.

Och efter det så skall brudparet åka limousine och dessutom fotas någonstans. Det tar också tid, kläder skall rättas till, brudparet skall stå i olika positioner och på olika platser. Kanske ska även brudparets föräldrar, syskon och eventuella tärnor, brudnäbbar och marskalkar vara med eller skall dessa kort tas vid festlokalen?

Mitt förslag är att bröllopsgästerna får lite bubbel o tilltugg medans de väntar på brudparet. (Alla kvinnliga gäster kommer garanterat vilja gå till damrummet för att fräscha upp sig vilket tar tid det också.) Inget fel alls att gästerna får mingla lite med varandra innan brudparet kommer. När brudparet kommer blir det lite påfyllning och alla kramar alla igen. Och sedan är det dags för middagen.

Mitt förslag är alltså att ni sätter er till bords och avnjuter middagen och tar kaffe och tårta EFTER middagen. Och gärna med en liten paus mellan middag och tårta så att alla får upp och röra lite på sig eftersom middagen med alla tal och liknande brukar ta flera timmar.

Lycka till med bröllopet!
 
Ja, allt tar myyyycket längre tid än man tror och det är inget fel i det för då har folk trevligt :).

Om det ska hållas dans och baluns efter middagen så brukar det vara uppskattat med tårtpaus. För de gäster som festar länge brukar det uppskattas med lite enkel "nattamat" framåt småtimmarna. Typ korv och bröd.

Skippa presentöppning på festen, det brukar ta lång tid blir långtråkigt.
 
Hej!

Vi valde att hålla tårtan först för att det blev för nära inpå lunchen då bröllopet är halv 2. Vi tyckte att det blev lite "mat på mat". Men jag har läst det ni skrivit och vi ska ta en diskussion till. Men jag tror inte att det är något "fel" att ha eftermiddagsfika först med tårta... hade bröllopet varit senare kanske runt 16:00 hade vi givetvis haft middag först och tårtan sen.

Ska diskutera igenom detta med de som ska gifta sig.

Presentöppning är redan skippad!

/Steve
 
Hemmakatten
Det är säkert ingen som ätit lunch precis innan. Alla gästerna skall fixa till sig, sminka sig, borsta skorna mm och sedan skall de resa till kyrkan/vigselstället och vara där minst en halvtimme innan. Min starka gissning är att folk äter en sen frukost och sedan inget alls innan de åker.

Men oavsett hur ni gör så kommer det helt säkert bli ett alldeles underbart bröllop.:)
 
Redigerat:
M
Precis som Hemmakatten så tror jag också att ingen sätter sig och äter lunch precis innan bröllopet. Så att få något i magen ganska snart efter vigseln vore nog inte dumt. Jag röstar också för något lättare typ snacks/snittar vid ankomsten till festlokalen, sedan skål när brudparet anländer. Sen middag och senare på kvällen tårta.

Man kan också ha alternativet att bjuda på något utanför kyrkan, om man vet att det kommer folk till enbart vigseln som inte är inbjudna till festen. Då blir det en stunds samvaro med dem också och fotografering etc.

Och som sagt, allt tar längre tid än man tror så ha marginaler i schemat! Och vänta inte för länge med "utfodringen"...
 
T
Tips som jag "lånat" från en kompis bröllop.
Om det kommer att vara barn med på brölloppet så ordna med ett barnrum fyllt med pyssel och film och anlita några lokala tonåringar som barnvärdar och lekfarbröder samt ordna lite barnvänlig mat.
Det är otroligt uppskattat hos både barn och föräldrar om de kan ha roligt var och en på sin kant under bröllopsfesten. Barn tycker formella middagar är långtråkiga och blir ofta otåliga.
Så ett barnrum i anslutning till festen gör att även barnen tycker bröllopsfesten är toppen.
 
  • Gilla
Darth Peter
  • Laddar…
T
Presenterna brukar man ju öppna på frukosten dagen efter........i sällskap med dom gäster som är kvar och det brukar vara huvuddelen.
 
Hemmakatten
Hur har det gått med bröllopsplaneringen - och bröllopet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.