Vi tänkte använda befintliga gamla dörrar för badrumsdörr men endast byta låskista på dessa. Har några i olika storlekar men skulle vilja veta vilket krav på bredd det finns för att det skall gå in en rullstol, och att den då skall räknas som handikappanpassad?
 
Vi pratade handikappanpassat vid byggråd, vår dörr är 90-karm. Dvs dörrbladet är 83 cm. Inspektörerna hade inga synpunkter på den bredden.
Hustrun jobbar inom hemvården och pratar rullstolsbredd ca 60-70 cm. Det borde gå med 90-karm men har du mindre än så kanske det blir problem. Lite hänger det också på modellen på rullstolen misstänker jag.

Kjell G
 
Vi pratade med vår KA om just det här. Han säger att byggreglerna säger inget om bredden på dörren, men att dimensionerande vändmått inne i badrummet är en cirkel på 1,3 meter i diameter. Fast det är ju klart, det är ju bra om man kommer in också :O). I vårt fall pratar vi nybyggnation, men tror inte att det är någon skillnad på det.
 
det måste vara 900 karm i ny/ombyggnation för den skall vara hcp-anpassad
 
Gammal tråd det här, men jag skulle gärna vilja se bevis på det lindsrtedt påstår! Enligt mina efterforskningar räcker 80cm dörrbredd.
 
harry73
Jag tog måttbandet och kollade bredden på mitt 5 år gamla hus.

Dörbredd= 82,5 cm
Döröppningen (insidan av den smalaste delen av karmen = 80,5 cm
Karmbredd (utsidan av karmen) gick inte att fastställa pga listarsom finns monterad men kan mycket väl vara 90 cm
 
Ja, du har helt klart rätt i att det beror på vad som avses när man säger 80cm, är det öppningen i dörren eller är det en dörr med måttet 8x21...

Skulle gärna vilja sätta in en 8x21 istället för 9x21 till badrummet i min utbyggnad men är det 9x21 som krävs blir det givetvis det.
 
Det är den fria bredden som styr, ska vara 80 cm om inget ändrats sedan jag byggde. Sedan beror karmyttermåttet på hur tjockt dörrbladet är och hur mycket dörren går att öppna. En innerdörr klarar sig kanske med 900 ky, medan en ytterdörr kan behöva 1000 ky.

Protte
 
Ja, så verkar det vara. Bara att skaffa en 9x21 då! Tack!
 
När jag byggde så räckte det med en 90-karm, men jag måste förbereda så att det skulle vara lätt att byta till en 100-karm om det behövdes.
 
90 karm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.