Hej!
Är det någon som har bra/dåliga erfarenheter av att bygga med Eksjöhus i Örebro-trakten? Tillkommer dolda kostnader, hur är hantverkarna de använder?
 
matsa79
I Kumla bakom Ericssonfabriken finns det flera nybyggda Eksjöhus en del av den är ännu inte inflyttade, åk dit och se om någon ägare finns där. jag har inget Eksjöhus så jag vet inget om dem.
 
Vi kommer att börja bygga i januari med Eksjöhus Örebro.

Vi har kollat på 5 hus de byggt i trakten och kollat vilka hantverkare som varit inblandade.

Vi bygger med de hantverkarna som vi vet har haft 100% nöjda kunder.

Inga kostnader är "dolda" utan allt är öppet. Däremot tilkommer det alltid mellan första och sista kalkylen. Men det är inga dolda kostnader utan medvetna tillval som man i vissa fall kanske trodde ingick från början.

Hoppas ovanstående gäller i juni på slutbesikningen....

Vill du ha mer detaljer får du PM:a.
 
Tack för era svar. Åmmebergare, kan du ge exempel på kostnader som tillkommer som ni trodde ingick? Verkligen kul attt hitta ett bra forum där folk är villiga att dela med sig av sina erfarenheter!
 
Det som tillkommer som sagt inte är dolt men man kan i vissa fall tro att det är standard i ett nybyggt hus.

* Anpassning av kök (tex bara laminat i standard och skåp som inte är fullhöjd)
* Spottar i överskåp i kök
* Spottar i kök, hall samt badrum
* Rostfria vitvaror
* Induktion iställer för glaskeramik som är standard
* Klinker i hall
* Släta tak istället för gipsplank
* Målade väggar istället för standardtapet
* Handuksvärmare

Allt har med förväntningar och villken standard man vill ha och jag tycker i grunden det är bra att man har en OK standard och sedan väljer till lite småplock. Vi började med Smålandsvillan och var då medvetna att allt var tillval, när vi gick över till Eksjöhus var standarden bra mycket bättre men ändå strax under det som jag tycker är standard i nya hus. Vi kanske bara är kräsna men det tycker jag man skall vara när man bygger nytt.

Bra dialog med säljaren är a och o för att göra en smidig affär och det har vi haft.
I det stora hela är ovanstående småpengar.
 
Redigerat:
matsa79
Jag har varit i kontakt med väldigt många husleverantörer och endast hittat en som kan leva upp till min standard och det var Ziphouse. Del är deras väääldigt energisnåla + att det har en väldigt hög standard av materialval. Ett litet plus enligt mig är även att de har bland de snyggaste husen på marknaden och att de anpassar varje hus efter kundens val. När vi valde hus var Ziphouse den enda leverantören som nådde upp till våra mål.
 
Hur går det då?

Huset kom i måndags och var tätt första dagen. Just nu är pannor på och plåtarbetena klara.
När balkongen monterats ser det klart ut utifrån.

Det gick åt mer än dubbelt med fyllnad än det som ingår. Lite snålt tilltaget i standardgrunden samtidigt som vi valde att höja huset och garaget en helt del.

Tomten lutade något och jag hade räknat med att det som grävdes ur skulle gå åt att jämna till tomten.....blev 18 lastbilslass som inte såg så roliga ut på tomten. Inte gratis att frakta bort...

Totalt blev grunden dyrare än beräknat pga ovanstående. Utöver detta valde jag att gräva ur och fylla de områdena som senare skall stenläggas redan nu när grävaren ändå var på plats. garageuppfarten blev mest då den är rätt brev och ca 7 meter lång.

Nu finns det inga frågetecken kvar i kalkylen då resten är fasta priser ovan mark.
 
matsa79
Helt rätt med stor garageuppfart, men ser rätt så många som bygger nytt att deras garageuppfarter är så små att det knappt går att parkera utan att bilarna sticker ut på gatan.
 
Åmmebergare,
Vad roligt för er!! Låter riktigt spännande, ska ta mig ner och kolla hur ert bygge fortlöper någon dag! För oss har det lite gått i stå, då det blev budgivning på tomten som vi sedan förlorade.
Dock var det nog mest en fråga om tajming och läge på tomten som gjorde att vi inte fortsatte budgivningen. Så nu blir det till att leta vidare efter nytt läge.

Önskar er all lycka till med ert fortsatta bygge!
 
Tänkte avsluta denna tråd. Allt gick smidigt förutom elinstallationen där utan missades eller satt på fel ställen, de löste allt men det krävdes att vi dubbelkollade hela tiden.

Kontakten med övriga hantverkare var 100% enligt förväntan och de gjorde ett kalasbra jobb till avtalat pris.
 
J
Å Åmmebergare skrev:
Tänkte avsluta denna tråd. Allt gick smidigt förutom elinstallationen där utan missades eller satt på fel ställen, de löste allt men det krävdes att vi dubbelkollade hela tiden.

Kontakten med övriga hantverkare var 100% enligt förväntan och de gjorde ett kalasbra jobb till avtalat pris.
Vad kul att höra även om detta var långt tillbaka. Är de lika bra fortfarande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.