Hej, jag har byggt på en liten kombinerad ved/redskapsbod på kortsidan på mitt garage.
Garaget är 40 kvadrat, boden kanske 4 kvadrat.
Nu hävdar min granne att det är bygglovspliktigt, har han rätt?
Jag vet att man får bygga upp 15 kvadrat utan bygglov, men gäller detta även när det hopbyggt med andra byggnader?

Halva kvarteret har byggt som jag gjort, så det lär knappast bli en grej av det, men det är mest för att vara säker jag vill veta.
 
Jag är ingen expert i ämnet så ta inte mina ord som sanning, men vad jag förstår beror det till att börja med på om det är detaljplanerat område eller ej. Är det det så är det förmodligen bygglovspliktigt. Är det inte detaljplanerat så får man åtminstone i "min" kommun bygga till bostadshuset med 20 kvm utan bygglov men då skall det gå i samma stil som huset och uppfylla diverse regler. Nu är det ju garaget du bygger till så då vete fan. I mitt fall (icke detaljplanerat) får man bygga 30 kvm komplementsbyggnader, frågan är då om garaget räknas som en sådan och inte blir större än 30 kvm (eller vad som nu gäller i din kommun).
Första frågan dock; är det detaljplanerat område?
 
Tack för svaret!
Det är detaljplanerat område.
 
Hemmakatten
Det är ingen friggebod eftersom en friggebod måste vara fristående. Enligt min mening, om detaljplanen inte säger annorlunda, så är det en bygglovspliktig tillbyggnad du gjort. Eftersom det idag enligt den nya PBL som började gälla förra året, är enormt höga straffavgifter för svartbyggen (även om de är små) så skulle jag definitivt ansöka om bygglov. Det räcker med en anonym anmälan till kommunen från en granne (eller vem som helst) så är kommunen tvungna att agera.
 
Om jag tolkar de nya reglerna rätt så blir straffavgiften 11 000 (utbyggnad av byggnad < 15 kvm). Och i princip måste kommunen dömma ut avgiften oavsett om du river eller begär bygglov i eftgerhand.
 
Nja....beror det inte på höjden? redskapsbod med under 190cm invändigt har väl varit okej tidigare.....
 
Jag har läst någonstans att om en tillbyggnad sitter ihop med en redan befintlig byggnad så krävs bygglov, stämmer detta?
 
Alla byggnader kräver bygglov, såvida de inte går under friggebodsreglerna, eller som skärmtak. En friggebod måste vara fristående, men i närheten av en byggnad. Ett skärmtak måste ansluta till en byggnad, osäker på om det duger med att ansluta till en friggebod. Och sedan kan det gälla lite andra regler utanför detaljplanerat område (men inte alltid där heller).

Sedan vet jag inte om det finns en höjdregel också. Tidigare vet jag att allt över 50cm räknades som byggnad,eller lovpliktig markförändring. Men det har ryktats om att ex. en altan nu får vara så hög att det inte är ståhöjd under altanen, något prejudikat i domstol. Men jag har ingen aning om det verkligen gäller generellt, eller bara för altaner, eller tom för en bestämd typ av altan.
 
hempularen skrev:
Om jag tolkar de nya reglerna rätt så blir straffavgiften 11 000 (utbyggnad av byggnad < 15 kvm). Och i princip måste kommunen dömma ut avgiften oavsett om du river eller begär bygglov i eftgerhand.
Stön, ja är det så illa så kan den lika gärna få stå kvar så länge tills det inte finns någon återvändo.
Jag är rätt säker på att kommunen inte kommer göra något av det då de ogärna vill ha negativ uppmärksamhet för småsaker, men man kan ju aldrig veta.
 
hempularen skrev:
Alla byggnader kräver bygglov, såvida de inte går under friggebodsreglerna, eller som skärmtak. En friggebod måste vara fristående, men i närheten av en byggnad. Ett skärmtak måste ansluta till en byggnad, osäker på om det duger med att ansluta till en friggebod. Och sedan kan det gälla lite andra regler utanför detaljplanerat område (men inte alltid där heller).

Sedan vet jag inte om det finns en höjdregel också. Tidigare vet jag att allt över 50cm räknades som byggnad,eller lovpliktig markförändring. Men det har ryktats om att ex. en altan nu får vara så hög att det inte är ståhöjd under altanen, något prejudikat i domstol. Men jag har ingen aning om det verkligen gäller generellt, eller bara för altaner, eller tom för en bestämd typ av altan.
Ingen byggnad får anslutas till friggebod ej heller skärmtak
Skärmtak får anslutas till bef bostadshus o därtill skärmvägg max 1,80 hög max 3,60 ut frän byggnaden o max 15 m2
detta är jag ganska säker på
Men får skärmväggen täcka alla sidorna o bara en öppning så man kan gå in o ut,och får luftspalten mot taket
vara hur liten som helst,ex om man har ett lågt skärmtak som går ända ner till frontväggen ?
kan en vidbyggt garage eller förråd vara godkänt att bygga skärmtak o skärmvägg emot (iaf hoppas jag det) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.