Hej,

Inte så kunnig på denna front. Därför hoppas jag att jag kan få hjälp här.
Har ett fritidshus som är i stora behov av renovering. näst in till riva och bygga nytt. då förstår ni
kanske att det känns bättre att börja om från början. Men min stora fråga är kan jag riva hela huset och sedan bygga upp ett exakt likadant hus utan att behöva söka bygglov osv?

Om jag nu skulle riva och bygga nytt kan jag även bygga om då till pulpet tak? Men fortfarande samma tak höjd? mått osv.

Hoppas på hjälp och bra svar. =)

Sen har det vart "torpargrund / Krypgrund " som har ramlat ihop och den är lite svår att bygga upp igen när huset står där det står. tänkte även fixa dränering runt huset på en gång.

/PatriS
 
Du måste söka bygglov. Och rivningslov eller rivningsanmälan beroende på var huset står.
 
Men om jag "renoverar ner till grunden"? Då borde jag väl inte det? något kryp hål måste det väl finnas för att komma förbi? Ska jag behöva betala för rivningslov och sen bygglov för att jag måste renovera mitt hus. tycker det känns fel!
Huset står ju här idag… Alla dessa reglar och skit! (hmm)
 
Det finns en lite luddig gräns mellan nynyggnad och renovering. Man brukar lite skämtsamt säga att lämnar du en uppstickande bjälke så är det renovering.

Du bör kanske kolla med kommunen om hur de ser på gränsen. En så omfattande renovering med ingrepp i bärande konstruktioner kräver troligen bygganmälan under alla omständigheter. Om du ändrar taket eller det exteriöra utseendet så är det definitivt bygglovspliktigt.
 
  • Gilla
Patris
  • Laddar…
Prata med bugglovskontoret och fråga
 
Tackar för alla bra svart! Det jag har svårt med är att ringa. Känns som om dom får upp ögonen för mig då :p
Om ni förstår vad jag menar. säger dom nej och jag struntar i det. Nu kanske ni undrar varför jag skriver här om jag ändå inte bryr mig.. Men testade om jag kunde få svar innan jag ringer.. Får se hur jag gör. Borde väl kunna vara *anonym*
 
hempularen skrev:
Det finns en lite luddig gräns mellan nynyggnad och renovering. Man brukar lite skämtsamt säga att lämnar du en uppstickande bjälke så är det renovering.

Du bör kanske kolla med kommunen om hur de ser på gränsen. En så omfattande renovering med ingrepp i bärande konstruktioner kräver troligen bygganmälan under alla omständigheter. Om du ändrar taket eller det exteriöra utseendet så är det definitivt bygglovspliktigt.
Luddiga gränser va något jag gilla! =)
Typ i den stillen skulle jag önska att det var!
 
Men kan ni inte hålla med om att man borde få renovera?!
 
Kan du inte riva halva huset och renovera det först och när du är klar så river du andra halvan och renoverar den ? :p
 
Att byta panel för att sedan riva innefrån har ju varit en vanlig lösning på detta problem tidigare......men att byta tak konstruktion kommer innebära bygglov, KA, konstruktionsritningar osv.......
 
Nummer ett är att definiera var huset ligger och vilka regler som gäller för den fysiska platsen;
* Finns det detaljplan (inte troligt men verifieras) så hamnar du på bygglov
* Om ej detaljplan, finns det flera närliggande fastigheter, dvs sammanhängande bebyggelse, så hamnar du på bygglov
* Ej detaljplanerat och ej sammanhängande bebyggelse, då har du ett upplägg där mycket kan göras utan bygglov
* Ligger helt ensamt inne i skogen där i princip ingen passerar, ännu större möjlighet att göra det du önskar.....

Sedan kommer vi in på om du nu också funderar på toalett, etc, med avloppsanläggning, vilket definitivt kräver miljögodkännande.

Så du behöver beskriva lite mera om dina förutsättningar för att kunna ge bättre råd.
 
harry73
Patris skrev:
.. Det jag har svårt med är att ringa. Känns som om dom får upp ögonen för mig då :p
Om ni förstår vad jag menar.
Det var det dummaste jag har läst på länge.

Du vill ha en bra dialog med kommunen från början, så att du vet att de inte botfäller dig för att bygga utan bygglov, och sen förbjuder dig att göra färdigt huset.

Om du bygger upp huset som det var innan, borde det inte vara något problem att få bygglov. Om det blir problem med bygglov kan du alltid börja fundera (tillsammans med kommunen) hur du ska planera renovringen så att det inte räknas som nybygge
 
även om du inte måste ha bygglov för de ändringar du tänker göra, vilket jag har svårt att tro, så kommer du ändå behöva ritningarna. om allt ändå måste renoveras är det ju i vilket fall enklare att bygga nytt eftersom du då kan "rätta till" saker du är mindre nöjd med i det nuvarande huset.
Som harry73 säger är en god dialog med kommunen helt klart att föredra och bygganmälan måste du ändå göra så tro inte att du kan flyga under kommunens radar med ditt bygge.
 
harry73
Läste i tidningen idag att en kvinna skulle byta tak på sitt hus och under arbeten upptäckte att stommen var i dålig skick, så hon rev ner innerväggar med.
Därefter fick hon 170 000 i böter för otillåten rivning av kommunen, men efter överklagandet fick hon rätt i länsstyrelsen.
Ytterväggar stod kvar, så det var ingen rivning tyckte länsstyrelsen.

Det här hände i Vikhög i Kävlinge kommun.

Jag tycker alltså att det är bättre att reda ut dessa luddiga gränser innan man börjar bygget (sparar mycket stress)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.