B
Ska regla ner taket i hallen 45 mm och sätta gips för att dölja det gamla mycket slitna taket. Rummet är dock inte rektangulärt utan har en lite speciell form och jag är osäker på hur jag bäst sätter reglarna.

Tänkte sätta uformade plåtreglar som skruvas fast i vägg så nära taket som möjligt och sedan sticka in 45x45 trä och regla upp cc450.

Är osäker på hur lång spännvidd treäreglarna klarar utan att förankras i taket och även hur jag sätter plåtramen, vertikalt eller horisontellt..
Project1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket är i betong därför undviker jag gärna att skruva i det.

Mvh Carl
 
  • Gilla
kcharles
  • Laddar…
Lite grova mått tror jag skulle underlätta lite för svar...
 
B
oj det var klantigt. Rummet är 265 cm högt och 334 brett enligt ritningen på de ställen där avstånden är som längst. Borde ha måttsatt den.

Mvh
 
Jag skulle nog inte ha mer än en meter mellan varje fästpunkt mot taket.

- Mät upp reglarna och borra med ett 8mm borr rakt genom reglarna med 1 m mellanrum...
- Fäst upp reglarna mot taket i kanterna
- Borra med en hammarborr 8mm i de förborrade hållen och upp i taket
- Slå i spikplugg

Lättare att borra i betong med en bra hammarborr än man kan tro vid en första anblick. Damsuger man sedan samtidigt som man borrar så dammar det även mindre än man kan tro...

Lycka till
 
B
Tack för hjälpen.. Gick bra att regla upp så som du skrev PCLarsson.

Nu har jag en följdfråga :) Ska även sänka taket i badrummet och då kan jag sänka max 70mm pga bla ventilationen.
Jag funderar över om det skulle gå att skruva upp glespanel på 28x70 med cc/600 och sedan skruva fast sekundärprofiler s25/85 med cc/300 direkt i dessa där gipset sedan skruvas i. Eller finns det något plåtalternativ till glespanel som fortfarande gör att man inte behöver regla lägre..

Bifogar en ritning över badrummet

Badrum 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.