Hej!

Söker man på "cast iron radiators" kommer det upp en hel del utländska återförsäljare av nytillverkade raddar i gammal stil. Bifogar ett par exempel som iofs ser ganska likartade ut:

<http://www.21stcenturyradiators.com/>
<http://www.ukcastironradiators.com/>

Så till mina funderingar:

Ventilerna och kopplingarna som säljs genom dessa siter tycks bara vara avsedda att anslutas i radiatorns nederkant, till skillnad mot vanliga koppel.

Skulle det vara enkelt att ansluta denna typ av radiator till ett vanligt tvårörssystem eller skulle det kräva moddning? Gängstandard? Andra synpunkter?
 
mig veterligen används samma gängstandard i england som här,
 
De bör kunna monteras till ditt tvårörssystem, eftersom det finns anslutningar både uppe och nere.
 
Engelsmännen uppfann rörgängan någon gång andra halvan av 1800-talet så just den bilten borde fungera, gängorna är lika än idag, bara namnändrade från tex 3/4" till R20.
 
Tack för svar, att rörvärlden överlag är tumgängad stödjer min världsbild. Intressant input att man metrifierat gängnamnen!

Ang. anslutningar, antar att man bara skiftar plats på den ena gängade nippeln och blindpluggen som sitter upptill?


Ska bli intressant att höra vad frakt till Sverige kostar. Att få grejer skickade från England är lite som att spela på stora chokladhjulet. Jag har köpt smågrejor som kostat vansinnigt mycket att skicka på posten, men har också sett prisexempel på helpall traktordelar som inte lät särskilt dyrt alls.
 
projekt Att få grejer skickade från England är lite som att spela på stora chokladhjulet. [/QUOTE skrev:
Äger en engelsk bil så ja, minst sagt...:rolleyes:
 
projekt Kråkslott skrev:
Ang. anslutningar, antar att man bara skiftar plats på den ena gängade nippeln och blindpluggen som sitter upptill?
Japp! d^_^b
 
Ifall någon är nyfiken stannade chokladhjulet denna gång på £285 + moms för en pall som rymmer ~60 sektioner.
 
W
Fantastiska radiatorer, har själv ett gäng sådanna som vi installerade när vi renoverade för några år sedan. Köpte dem iförsig av en svensk inportör men priserna verkar var det samma fortfarande.
Grymt go värme och kompletterar galtarna fin fint.
 
Hej,

Jag har också ett gammalt hus och funderar på gjutjärnsradiatorer. Vilka valde du?

Hälsar Göran
 
Hej!

Jag har ännu inte beställt pga "ska bara"-syndromet!
Efter att ha renoverat ett våtrum (inkl byte av 1 1/2 vägg) blev värmepumpen inlyft och första rörstammarna kom på plats.

Sedan vill jag helst slipa golv innan gjutjärnet parkeras och gör det svårare. (ska bara fixa ytskikten på väggar och tak först) Men nu håller jag på med snickerier och kommer nog mao köra elvärme minst en vinter till... :surprised:)

Kanske har någon annan en recension att ge(?) Annars återkommer jag om du har tålamod!
 
Hej,
Tack för svaret. Jag var lite nyfiken på vilken modell priset avsåg. När jag kollade på de två länkarna verkade priserna ligga betydligt högre. Kanske hittade du en model som var lite billigare?
Själv har jag hålt på med linoljefärgsmålning i sommar. Blir bra:)

Hälsar Göran
 
Jaha... Om det vore så väl, men £285 avser alltså frakt exklusive själva radiatorerna.

Tummen upp för linoljefärg!
 
Hej,

OK. Trodde annars att det kanske saknades en nolla :D
Ska kolla upp att köpa från Polen. Har en polsk kollega som lovat hjälpa mig kolla upp den polska marknaden.
Men först ska målningen bli klar......

Hälsar Göran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.