Hej,
Tänkte dela med mig lite av vårat husprojekt, det är ett 1-plans lösvirkeshus som vi ritat helt å hållet själva. Sen har vi tagit kontakt med företag som heter Persson´s Byggcenter, dom har både vanlig traditionell bygghandel och sedan har dom även ett eget hyvleri inkl. såg och även en måleri anläggning. http://www.perssonsbyggcentrum.se/huspaket
Dom började för kanske 3år sedan att börja producera byggsatser för lösvirkeshus, har väl i dagsläget säkert producerat ett 40-tal villor.
Deras koncept går ut på att hela stommen kommer i paket där varje vägg är utmärkt ett XX nr som även är utsatt på ritningen, syll och hammarband har 2mm urfrästa spår där resp. "regel" skall stå alltså cc600 då förutom vid fönster och dörrar där det är anpassat efter resp. husmodell.
Jag/vi behövde inte använda tumstock eller såg under hela stomresningen, detta konceptet var helt nytt för mig och dom 2 andra snickarna som var inhyrda från min firma jag jobbar på.
Men hela stommen inkl. 3st gavelspets-väggar var uppe på ca:11tim x3man, helt ok om jag får säga det själv, här kommer lite bilder från byggprocessen mer kommer under tiden!! Fasadritning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC02076.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC02079.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3303.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3308.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3381.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3385.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3389.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite bilder till från stommresning.
DSCF3447.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3458.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3460.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3471.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite takstolar m.m
DSCF3474.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3477.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3485.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3487.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3490.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite fönster och panel
DSCF3499.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3501.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer även en länk till vår blogg http://jcbyggerhus.wordpress.com/
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
ser jättefint ut! Fråga angående plattan, det var väldigt mycket armering i kantbalkarna, armeringsbyglarna brukar jag bara se vid pålning eller ytterst få fall där det är ett 2 -våningshus som behöver förstärkas! Hur var eran mark ? Sa konstruktören att det behövdes förstärkas? Eller kanske geoteknikern? Mest nyfiken bara :)
 
Jo det är ganska ordentligt med armering, det var så att han som projekterade grunden sa att markförhållanden krävde detta. Men både jag, grävmaskinisten och KA tyckte att det var överdrivet för enligt den geotekniska undersökningen så var marken OK att bygga på som den är. Nu i efterhand så kom det fram att han läst av värdena för marken fel, så nu skall jag bara få honom att betala den extra armeringen oxå!!
 
Fint bygge! Nu när armering kom på tal så ser ja att ni bara har ett överlapp på armeringsmattorna. Det ska alltid vara 2 överlapp vad ja vet. Jag har gjort allt från villagrunder till höghus och det har alltid vart 2 rutors överlapp.

Mvh!
 
Intressant det där med Perssons, kan du beskriva lite mer hur det funkar och om ni vet hur de ligger prismässigt jämfört med "vanlig" lösvirke?
 
Ja, hur det funkar jo man skissar/ritar själv ett förslag på sitt hus sedan så tar dom fram en första ritning.
Sen så blir det nytt möte med lite genomgång, sen gör man första kontrakttitningen och en offert kommer samtidigt, sen fortsätter det med ytterligare möte där man oxå gör alla sista ändringar på t.e.x. fönster dörrar m.m Sedan så görs beställningen av själva huset, då kommer man även att göra en leveransplan av takstolar, gips isolering m.m.
Sen hur mycket det kostar mer än vanligt lösvirke kan jag bara gissa mig till det kan väl röra sig om 30-40 000:- men det är ju bara 2veckors/2man och det springer snart iväg med tiden, det är just det att stomresningen går så snabbt å smidigt så bara det är värt det.
 
Det var intressant att höra om, beställde ni allt genom dom, fönster, takpannor, golv osv?
Får man fråga vad kvm priset hamnade på ungefär?

Ska bli kul att följa fortsättningen!
 
Vi beställde ett s.k. tätt hus utåt, grundpaket med kantelement cellplast, armering och golvvärme.
stomme, isolering, osb gips
värmepanna Nibe 750 frånluftsvärme
takpannor
lösull
material till inneväggar och takgips
fönster, ytterdörrar och innedörrar
Inga golv lr kök och wc-inredning
Har säkert missat nåt, men när jag har lite mer tid så kan jag skicka över lite mer exakt info
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.