Vår entré är i suterrängplanet och är idag isolerad inifrån med träreglar och spånskivor. Resten av innerväggarna var uppbyggda likadant. Eftersom det var mycket lukt i innerväggarna har vi rivit ner detta och i resten av källaren har vi målat med silikatfärg och fått så mycket bättre klimat. Det vill vi även göra i entren. Frågan är hur vi gör med suterrängväggen?

Bilden är tagen innan all pizzeriavägg är nedtagen idag är allt borta.
Vi tänkte alltså putsa väggarna och måla med silikatfärg, men hur gör vi med ytterväggen?
Den bör ju isoleras på något sätt.
Hur får vi det snyggt så det går ihop med den putsade väggen?
 
  • b_DSC_1675.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen? Hur har ni andra med suterränghus löst era liknande rum?
 
Det jag fått veta är att helst isolera med dränerande skivor på utsidan, typ isodrän, pordrän och sen lägga gipsputs på insidan.
Om det inte går att isolera på utsidan fick jag rådet att limma frigolit på insidan mot ytterväggar utan någon luftspalt och sen lägga plåtregel på det och skruva gipsskivor med ventilering (=springor) vid golv och tak...

Jag vågar ju inte lova att detta är det bästa men det är vad vår byggare rekommenderade oss att göra med vår souterrängkällare...

Mvh,
Anders
 
men isodrän-skivor är ju tjocka, sen måste de ju döljas med nån form av skiva för att se bra ut, det kommer ju sticka ut utanför träfasaden ovanför (väggen är putsad på utsidan).. Platon har ju en matta för fukt (Multi) som kan monteras på insida vägg, men den isolerar väl inte? Då återstår ju också att få väggarna att passa ihop... alltså om man har både uppreglade väggar och och [silikat]målade väggar i samma rum.
Svårt...
 
Men om man tilläggsisolerar putsade fasader så har man ju cellplast eller annan form av isolering och sen putsar man igen utanpå, kan man göra så även inomhus? Isåfall är ju det estetiska löst... Vad används för produkter för tilläggsisolering på hus med putsad fasad?
 
Isodränskivan ser du inte då den endast är under jord och sitter på utsidan av väggen.
Fredrik
 
Samma med listen som läggs på toppen av skivorna. Ner med den under markytan (den ska dock putsas in)

Sen rekommenderar jag att ni lägger singel eller liknande närmast huset. Kanske 2dm brett och 2dm djupt. Då får ni bra dränering av ytvattnet runt kåken ner till era fina isodränskivor/platon/cellplast
 
Motives: Inget singel närmast huset.Dränera gör man för vatten som kommer underifrån.Regnvatten ska bort mha marklutning och inget annat.
Gör enligt Isodrän´s anvisningar,
Fredrik
 
Fukten drar sig mot det varma, eller snarare mot väremväxlingen så om du isolerar på insidan kommer fukten att vandra inåt i betongvägen, isolerar du på utsidan kommer fukten att vandra utåt... Bättre ingen isolering alls än på insidan!
Så gör vi nu först efter övervägande och sen får vi se när det blir dräneringsskivor på utsidan...

Mvh,
Anders
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Motives: Inget singel närmast huset.Dränera gör man för vatten som kommer underifrån.Regnvatten ska bort mha marklutning och inget annat.
Gör enligt Isodrän´s anvisningar,
Fredrik
Det skulle ju såklart vara idealiskt om alla hus var byggda på en liten kulle :)
 
Det har inte att göra med om man ligger på en kulle eller ej.Regnvatten har ALDRIG i dräneringen att göra.
Får man inte till lutingen får man vackert planera om tomten så att det går att luta marken iaf några meter ut från huset.
Var och en gör naturligt vis som denne vill men jag följer tillverkarens anvisningar och lever i tron att dom vet bättre än gemene Svensson
 
Jadu... Tyvärr har alla inte möjlighet att "vackert planera om" tomten.
Sen har min singel inget med min regnvattenhantering att göra. Till det har jag hängrännor, stuprör och markrör.

Singel runt huset funkar för mig då jag slipper vatten mot grunden, problem med rötter samt att det ser allmänt prydligt ut.

Till TS: Lycka till med dräneringen!
 
Hej
huset är alltså ett suterränghus. Delen som är under mark är isolerad med isodrän (bortlejt så förhoppningsvis gjort på bästa sätt).
Det jag frågar om är sidan som är kvar, den friliggande framsidan som är putsad på utsidan och idag isolerad invändigt med träreglar, väggen med dörren på bilden. Så det går inte att dölja plattor på utsidan under mark.
Vi har ffa problem med markfukt vilket är anledningen till att vi vill ha putsade silikatfärgsmålade väggar inomhus. Därför var jag inne på att göra som en tilläggsisolering av ett putsat hus men på insidan.
 
Vårt hus ligger inte på en kulle utan i en kulle :)
 
Så fukten som vandrar utifrån luften utanför är inte problemet (då räcker det vi öppnar ytterdörren så har nog mer kommit in än det som lyckas trycka sig igenom betongen) Det är alltså den markfukten som stiger i väggen som ska kunna andas ut på ett snyggt sätt. Innan vi rev pratar vi väl om en 20-30 cm närmast golvet som var angripen i innerväggarna och detta tänker vi att vi andas ut genom att måla med silikatfärgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.