Hej

Funderar lite på vilken robotklippare som är mest effektiv; alltså den klippare som klarar att utföra jobbet på kortast tid.

Har en tomt varav gräsyta på 700m2. Enligt HQ så klarar AM220 75m2/h (laddning+klippning). Skulle det innebära att det räcker med 9timmar/dag (sätter den på 3dgr i veckan; mån+ons+fre)

/M
 
Har fått för mig att Ambrogiofamiljen (wiper, stiga) är snabba/effektiva. I och med bra batterier så kör de längre pass (men laddar också länge). Men den kan vara ute och röja nonstopp i nära 3 timmar (man kan även sätta i dubbla batterier och köra ändå längre) och på den tiden klipper den en hel del. Vår Wiper sköter två normala villatomter genom att köra 2h på varje tomt/dag.
 
Har själv en Stiga 525s. Beräknad klippkapacitet är ca 300kvm/h.

Vill jag så kan min maskin klippa 6-6,5 timme på en laddning. Detta tack vare dubbla batterier och borstlösa motorer.
En "standard" Autoclip 520 klipper i ca 3h per laddning precis som föregående redan skrivit.

Något att jämföra med:

Jag har en tomt på totalt ca 1000 kvm. Tre gräsytor som är i princip identiska till storleken och för att ta sig till de två biytorna så tar sig maskinen emellan två passager med en totalbredd på ca 50cm.

Maskinen klipper måndag till fredag, en timme förmiddag och en timme eftermiddag. Mest för att klippa de olika ytorna i intervall.

När jag hade funktionen intelligent programvara aktiverad (en funktion där maskinen själv ställer tider osv efter gräsets förutsättningar.. Den känner alltså själv om det behöver klippas eller ej) så när gräsmattan klippts ner ordentligt, så klippte den inte mer än 30-45minuter per pass. Alltså totalt ca 1-1.5h per dag. Kände väl själv att det var precis på gränsen och kör därför en timme per pass. De större ytorna var inga problem men inte alltid den hittade in bakom hinder osv innan klipptidens slut..
 
boltis skrev:
Har själv en Stiga 525s. Beräknad klippkapacitet är ca 300kvm/h.

Vill jag så kan min maskin klippa 6-6,5 timme på en laddning. Detta tack vare dubbla batterier och borstlösa motorer.
En "standard" Autoclip 520 klipper i ca 3h per laddning precis som föregående redan skrivit.

Något att jämföra med:

Jag har en tomt på totalt ca 1000 kvm. Tre gräsytor som är i princip identiska till storleken och för att ta sig till de två biytorna så tar sig maskinen emellan två passager med en totalbredd på ca 50cm.

Maskinen klipper måndag till fredag, en timme förmiddag och en timme eftermiddag. Mest för att klippa de olika ytorna i intervall.

När jag hade funktionen intelligent programvara aktiverad (en funktion där maskinen själv ställer tider osv efter gräsets förutsättningar.. Den känner alltså själv om det behöver klippas eller ej) så när gräsmattan klippts ner ordentligt, så klippte den inte mer än 30-45minuter per pass. Alltså totalt ca 1-1.5h per dag. Kände väl själv att det var precis på gränsen och kör därför en timme per pass. De större ytorna var inga problem men inte alltid den hittade in bakom hinder osv innan klipptidens slut..
Verkar bra men jag har ett par frågor;
- Hur lång laddtid har du med så mycket batterikapacitet?
- Hur vet klipparen vid intelligent programvara läget att den klippt hela tomten, låter väldigt avancerat om det funkar.
 
Rekommendationen är att låta maskinen vila i 4 h mellan arbetspassen om man vill ha full laddning. En 520 laddar fullt på ca 3h från tomt. Och nej, det blir inte dubbla laddtiden bara för att det sitter dubbla batterier i den. Kommer inte ihåg nu vad dom sa för laddförhållande men typ laddtiden med 1st batteri x1.2 eller nåt sånt där.

Den automatiska anpassningen av klipptiden fungerar kanon. Inga konstigheter. Den är ju lite smartare än övriga ;-) Den känner av motståndet i kniven och kan på så vis avgöra om gräset är klippt eller ej. Den "bevakar" då gräset kontinuerligt under klippningen och kan på så vis avgöra om den behöver klippa mer eller inte. Så man kan säga att jag kan sätta den på dygnetrunt klippning men maskinen kan känna sig färdig efter två timmar och klipper inte mer än så..

Observera dock att den intelligenta programvaran endast finns i Stigas 525S och 720S modeller..

Edit: Tillägg gällande laddtiden: Laddtiden är givetvis beroende på hur tomma batterierna är när den går in för laddning. Jag har ju viss överkapacitet på min maskin jämfört med min tomt, så den behöver inte ladda särskilt länge mellan passen. Min maskin klarar ca 3500kvm..
 
Redigerat:
En Landroid rekommenderas behöva för 500 m2 2-3 timmars klipptid och för 1000 m2 5-6 timmar. Den tiden får man dubblera lite drygt för laddningen så säg att det blir 5-6 timmar/dag för 500 m2 och 11-12 timmar för 1000 m2. Det stämmer nog ganska bra också, min robot går 12 timmar/dag (inklusive laddning) 3-4 dagar i veckan och håller då god ordning på min 11-1200 m2 stora gräsmatta som är uppdelad i två zoner.
 
Kollade precis antalet timmar på min maskin. Totalt sett har den klippt 123h sedan tidigt i våras. O då hade jag den igång rätt många timmar per dag i början för att klippa ner ordentligt..

Det får nog anses vara ganska få timmar eller? ;-)

Edit: nu överdrev jag en aning. Den var faktiskt avstängd under en tvåveckorsperiod oxå pga altanbygge..
 
Redigerat:
boltis skrev:
Kollade precis antalet timmar på min maskin. Totalt sett har den klippt 123h sedan tidigt i våras. O då hade jag den igång rätt många timmar per dag i början för att klippa ner ordentligt..

Det får nog anses vara ganska få timmar eller? ;-)

Edit: nu överdrev jag en aning. Den var faktiskt avstängd under en tvåveckorsperiod oxå pga altanbygge..
Blir ju ca. 9 timmar/vecka och det låter ju väldigt lite, knappt ens värt att ha en robot för så lite kan man ju tycka. Men det är ju svårt att avgöra hur bra det är om man inte vet tomtstorlek, maskinstorlek mm.
 
  • Gilla
mercedes 123
  • Laddar…
Det ser du i post nummer tre om jag räknar rätt..
 
boltis skrev:
Det ser du i post nummer tre om jag räknar rätt..
Ja, det gör jag ju, sorry :surprised: Men varför denna överkapacitet, verkar ju inte så ekonomiskt om du nu inte fick den till ett riktigt pangpris för normalt ligger ju en 525'a på närmare 32000 kronor :eek:
 
=) Ja, varför har man 300hk i somliga bilmodeller? Behövs säkert inte mer än typ 70hk.. ;) Nejdå, förstår att det kan te sig lite konstigt att välja en maskin med den kapaciteten. O ja, jag vet vad den ska kosta ;) Men i mitt fall har det faktiskt en anledning.

Tidigare hade jag en Ambrogio L200 Basic. Motsvarigheten till Stiga Autoclip 520. En maskin som jag var nöjd med på alla sätt och vis förutom ljudnivån. Eller rättare sagt, ljudnivån när den varvar upp till 4000rpm från 3000rpm då den klipper högre/tjockare gräs. Denna varvtalsändring gjordes stup i kvarten och efter en tid så blev det riktigt irriterande.
Tog diskussionen först med Waterboys i Sverige och sedan med Zucchettis produktchef i Italien om att ha möjlighet att stänga av just den här uppvarvningen från 3000 till 4000 rpm. För när den klipper på 3000rpm är det inte störande. Detta sa han/dom var omöjligt och att den funktionen skulle finnas kvar i dess dåvarande form så att säga. Motiverade det med att det var för att maskinen inte skulle behöva sakta in vid väldigt högt gräs osv osv.
Tiden gick, och vi som Stiga ÅF var på informationsmöte om att Stiga nu skulle ge sig in på marknaden med robotar från Zucchetti. Tog återigen upp diskussionen om varvtalet på kniven men med samma svar. Ingen ändring eller möjlighet att stänga av det höga varvtalet. Däremot så var rekommendationen att välja en maskin med borstlösa motorer för att få en lägre ljudnivå. Så sagt och gjort, jag valde då en 525S istället.
Det första jag upptäcker när jag får maskinen är att man i den speciella servicemenyn kan stänga av just att den går upp på det höga varvtalet. Samma sak som jag fick berättat för mig att det inte skulle gå. Plockar fram en 520 för att kolla, samma sak där. Går att stänga av. Så med facit i hand hade jag "klarat" mig men en 520, men valde ändå att behålla 525s för alla andra fördelar. Men man kan väl säga att man kände sig lite "lurad". Och produktchefen erkände i efterhand att jag haft en viss påverkan på det hela. I en av de nyare uppdateringarna till 525s så tas det höga varvtalet bort "by default", då det är helt onödigt. Maskinen är så kraftig osv ändå så det finns ingen anledning att ha det höga varvtalet kvar.

Mkt text, hoppas du förstår vad jag menar..
 
  • Gilla
Gudahov och 1 till
  • Laddar…
boltis skrev:
=) Ja, varför har man 300hk i somliga bilmodeller? Behövs säkert inte mer än typ 70hk.. ;) Nejdå, förstår att det kan te sig lite konstigt att välja en maskin med den kapaciteten. O ja, jag vet vad den ska kosta ;) Men i mitt fall har det faktiskt en anledning.

Tidigare hade jag en Ambrogio L200 Basic. Motsvarigheten till Stiga Autoclip 520. En maskin som jag var nöjd med på alla sätt och vis förutom ljudnivån. Eller rättare sagt, ljudnivån när den varvar upp till 4000rpm från 3000rpm då den klipper högre/tjockare gräs. Denna varvtalsändring gjordes stup i kvarten och efter en tid så blev det riktigt irriterande.
Tog diskussionen först med Waterboys i Sverige och sedan med Zucchettis produktchef i Italien om att ha möjlighet att stänga av just den här uppvarvningen från 3000 till 4000 rpm. För när den klipper på 3000rpm är det inte störande. Detta sa han/dom var omöjligt och att den funktionen skulle finnas kvar i dess dåvarande form så att säga. Motiverade det med att det var för att maskinen inte skulle behöva sakta in vid väldigt högt gräs osv osv.
Tiden gick, och vi som Stiga ÅF var på informationsmöte om att Stiga nu skulle ge sig in på marknaden med robotar från Zucchetti. Tog återigen upp diskussionen om varvtalet på kniven men med samma svar. Ingen ändring eller möjlighet att stänga av det höga varvtalet. Däremot så var rekommendationen att välja en maskin med borstlösa motorer för att få en lägre ljudnivå. Så sagt och gjort, jag valde då en 525S istället.
Det första jag upptäcker när jag får maskinen är att man i den speciella servicemenyn kan stänga av just att den går upp på det höga varvtalet. Samma sak som jag fick berättat för mig att det inte skulle gå. Plockar fram en 520 för att kolla, samma sak där. Går att stänga av. Så med facit i hand hade jag "klarat" mig men en 520, men valde ändå att behålla 525s för alla andra fördelar. Men man kan väl säga att man kände sig lite "lurad". Och produktchefen erkände i efterhand att jag haft en viss påverkan på det hela. I en av de nyare uppdateringarna till 525s så tas det höga varvtalet bort "by default", då det är helt onödigt. Maskinen är så kraftig osv ändå så det finns ingen anledning att ha det höga varvtalet kvar.

Mkt text, hoppas du förstår vad jag menar..
Absolut, kristallklart och dessutom bra för kommande köpare att veta att det går att stänga av även på 520'an. Vet du om de uppdaterat L200 Basic också nu då det ju faktiskt går att göra?
 
Tyvärr inte. Eller rättare sagt, har du en modell tidigare än 2011/2012 så går det inte. Sitter ett annat kretskort i de nya maskinerna. En av mina kollegor har samma årsmodell som jag hade, och den går inte att uppdatera.
 
boltis skrev:
Tyvärr inte. Eller rättare sagt, har du en modell tidigare än 2011/2012 så går det inte. Sitter ett annat kretskort i de nya maskinerna. En av mina kollegor har samma årsmodell som jag hade, och den går inte att uppdatera.
Nja, jag tänkte snarare om man köper en ny L200 har den då uppgraderats med samma funktionalitet eller finns den bara på Stiga maskinerna?
 
Tror det är samma mjukvara för alla märken, oavsett skal, bara det är samma modell under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.