Jag ska köpa mig en gersåg har jag tänkt. Någon bra maskin för 1500-3000 kr. Det jag undrar är om man klarar sig utan sågbord eller är det något man troligtvis måste köpa ändå senare? Det borde väl fungera att ha sågen på backen?
Ett sågbord kostar ju i många fall nästan lika mycket som sågen.
 
Det finns inga måsten, det är väl mera upp till dig, hur ofta du kommer att sätta upp sågen, flytta sågen och hur kommer den användas? Den frekventa användaren tycker nog att ett bra sågbord spar så pass med tid att det är nödvändigt. Den mera sparsamme användaren kan nog klara sig genom att ställa sågen på en 195x45 ovanpå bockar, samt slå upp några plankstöd på detta som riktas in. Problemet med det senare är om den ska stå ute kommer fukten att ändra på/vrida eller skeva plankan med tiden.

Jag ångrar inte att jag köpt ett ordentligt sågbord.
 
Jag köpte en såg utan sågbord men insåg efter lite användande att det var långt ifrån optimalt, så då köpte jag ett billigt skit bord på ÖoB vilket jag ångrar nu och tänker köpa ett bättre. Funderar på julas http://www.jula.se/sagbord-for-kap-gersag-029025

Så mitt tips är att köp ett sågbord som plånboken tillåter.

/Henrik
 
Att ha sågen på backen kommer du bli tokig på. Ett ständigt hukande.
Att slå upp en ställning av ett par lastpallar och lite regelvirke är mycket bättre.
Ska sågen användas lite här och där så är nog ett sågbord det bästa.
 
Sågbord är trevlig, men lider du som jag av platsbrist så går det fint att använda en stege mellan två bockar. Sågen fästs i en platta som passar på stegen, stöd för brädorna ordnas på samma sätt.

Tror idén kommer härifrån ...
 
Men det kommer att ta en del extra tid om det är tex vindskivor man sågar.
 
Hoowe skrev:
Jag köpte en såg utan sågbord men insåg efter lite användande att det var långt ifrån optimalt, så då köpte jag ett billigt skit bord på ÖoB vilket jag ångrar nu och tänker köpa ett bättre. Funderar på julas [länk]
Det sågbordet har jag och är helnöjd med det. Tror det var nedsatt till 9-1000:- när jag köpte det.
 
Tack att du hade en åsikt om det, verkar smidigt med extra uttag också...

/H
 
Jag sågade med min såg på golvet. Pallade upp de långa listerna och dörrfodren med duplo lego :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Började med ett billigt sågbord, utan har jag inte ens övervägt. Hävdade länge att det fungerade tillfredställande, ända tills jag skaffade ett "riktigt" stativ till sågen, ett bosch gta 3700. Hade jag fattat från början hade jag köpt detta stativ för tio år sedan....
 
Sågbord är mer eller mindre ett måste, och ett billigt är bättre än inget alls..
Köper man en gersåg får 3000 så kan man unna sig ett bord för 6-700 med, du kommer inte att ångra dig..
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Jag har tidigare i mitt liv "alltid" sågat knästående med sågen på marken. Men nu när jag blivit villaägare och därmed skaffat egen såg köpte jag direkt ett bord till. Värt varenda krona.
För mig är det två skäl: 1. bekvämlighet (och nöje). Det går fortare och är roligare att jobba med en bordsmonterad. Dessutom minskar risken att man kapar fel och när man har bättre kontroll och slipper därmed kassera material.
2. Säkerheten, med en bra arbetsställning så är det mycket mindre risk att man slinter eller halkar till...

Jag valde dock ett billigare Julabord: http://www.jula.se/sagbord-kap-gersag-029007
Det billigaste de har kostade 499 men kändes väldigt rappligt, men bara genom att gå upp 150 kr till så fick man ett gediget bord som fyller mina förväntningar. Sen finns det garanterat mycket bättre och mycket dyrare bord att hitta.. ;)

Jag använder bordet till mycket annat än kapsågen, jag har det som arbetsbänk när jag klyver saker, fräser etc...
 
Kan bara instämma med föregående talare. Med sågbord blir allt väldigt mycket smidigare. Det ska ju inte va "jobbigt" å grejja där hemma.
 
Absolut sågbord. Har du begränsad budget till max tre papp så köp en billigare såg och ett bord än en dyr såg och inget bord. Utan bord skulle jag aldrig vilja vara.
 
Hoowe skrev:
Jag köpte en såg utan sågbord men insåg efter lite användande att det var långt ifrån optimalt, så då köpte jag ett billigt skit bord på ÖoB vilket jag ångrar nu och tänker köpa ett bättre. Funderar på julas [länk]

Så mitt tips är att köp ett sågbord som plånboken tillåter.

/Henrik
Om jag skulle köpa ett sågbord i den prisklassen hade jag nog hellre lagt till en femhundring och köpt Bosch GTA 3800 som är en meter längre samtidigt som det väger 8kg mindre. Funderar starkt på detta bord tillsammans med en GCM 8 SJ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.