Hej.
Har ett 1.5 plans hus. Ska installera en värmepump. Men var? Huset är på 170kvm. 100 på bv och 70 uppe. Kör i övrigt med dir verk el.

Jag är kass på att rita men har försökt.

En kompis till mig rekomenderar placering vid trappan så att en del av värmen ska upp.

Vad tycker ni?
 
  • huset_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kan den få plats över ytterdörren ?
om du har den i trappen så är risken att innerdelen är ivägen när du ska flytta lite större prylar
 
Försök undvika norrvägg. Söder naturligtvis att föredra ur ekonomisk synvinkel. Annars har du väl i princip att välja med över ytterdörren eller inne i vardagsrummet nånstans. Tänk på att den surrar oxså.

Matsson
 
Dr._SiC skrev:
Hur ser ventilationen ut i huset? Det är väldigt väsentligt för placeringen. Och var är tv-soffan? man vill inte ha den i närheten av soffan.
På vilket sätt är det väsentligt ?
 
amatsson skrev:
Försök undvika norrvägg. Söder naturligtvis att föredra ur ekonomisk synvinkel.
Matsson
Varför skulle söderlägge vara bättre än norrläge??????

Luften håller ju samma temp oavsett och med den mängd luft som en utedel som jag antar att du menar drar i sig så spelar solinstrålning ingen större roll.
Se bara till att den inte hamnar så att den skämer
hela huset då det inte är någon vacker sak.
Det finns inge fulare montage än när man av ren lathet satt utedelen brevid ytterdörren så det första man ser är den när man tittar på huset.

Men i bland så måste man ju.

Försök även om du kan montera den på markstativ då det eliminerar stomljud!

Innedelen skulle jag nog föreslå att du sätter ovanför dören till tvättstugan om takhöjden medger allternativt i trappan om den är av öppen typ.

 
Citat "En kompis till mig rekomenderar placering vid trappan så att en del av värmen ska upp."


Tro mig, vämen hittar nog upp utan större problem så vida det inte finns en dörr upp till vinden vilket jag inte tror.

Skulle nog själv monterat innerdelen ovan ytterdörren i köket så att den kan sprida värmen/luften hela vägen mot sovrum, badrum, vinden.Men det klart att det kanske inte ser så fint ut med utedelen precis vid entrén, luftvärmepumpen bygger ju på att man bör ha öppna ytor för att värmen ska kunna spridas så brett som möjligt vilket du ser ut att ha.

Fördelen med är ju att du kan ju bara köra innerdelen om du vill när du värmt upp kakelugnen för att vispa runt värmen som den avger.

Skulle inte rikta innerdelen mot ytterdörren iaf.

Lycka till samt uppdatera gärna i efterhand hur det blev :)


 
Overlander skrev:
Varför skulle söderlägge vara bättre än norrläge??????

Luften håller ju samma temp oavsett och med den mängd luft som en utedel som jag antar att du menar drar i sig så spelar solinstrålning ingen större roll.
Se bara till att den inte hamnar så att den skämer
hela huset då det inte är någon vacker sak.
Det finns inge fulare montage än när man av ren lathet satt utedelen brevid ytterdörren så det första man ser är den när man tittar på huset.

Men i bland så måste man ju.

Försök även om du kan montera den på markstativ då det eliminerar stomljud!

Innedelen skulle jag nog  föreslå att du sätter ovanför dören till tvättstugan om takhöjden medger  allternativt i trappan om den är av öppen typ.
Luften blir varmare vid en södervägg om solen skiner huvudsakligen pga konvektion. Det förutsätts naturligtvis att solen kommer åt väggen. Mät själv får du se (och sätt termometern bakom något på södersidan). Ännu bättre hade varit att sätta utedelen i ett växthus, helst mot södervägg.

Matsson
 
Snailman
amatsson skrev:
Luften blir varmare vid en södervägg om solen skiner huvudsakligen pga konvektion. Det förutsätts naturligtvis att solen kommer åt väggen. Mät själv får du se (och sätt termometern bakom något på södersidan). Ännu bättre hade varit att sätta utedelen i ett växthus, helst mot södervägg.

Matsson
Som jag fattat saken, så strömmar det enorma mängder luft genom utedelen, så eventuella temperaturskillnader utjämnas snart, det går alltså inte att jämföra med temperaturer som uppnås när luften står relativt stilla (och inte berövas sin värme av en värmepump)
 
amatsson skrev:
Ännu bättre hade varit att sätta utedelen i ett växthus, helst mot södervägg.

Matsson
De där tror ja inte en sekund på... det är enorma mängder luft som strömmar genom en utedel så det hade blivit fryshus väääldans fort även mitt i sommaren, fast då behöver man inte värmen men det är ju en annan femma. Tänk på att de går att köra som ac och klarar då mycket större volymer än ett växthus är på (ja det finns stora växthus också)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.