Ok, säkert en himla dum fråga, men ändå: Hur byter man från trimmerhuvud till slyklinga på en Husqvarna 240? Jag gissar att jag ska köra ned en mejsel genom i hålet nere vid trimmerhuvudet och på så vis låsa valsen. Men sen då? Vrida någon del, åt vilket håll? :)
 
Ta bort trimmerhuvudet, sedan sitter det en adapter med vänstergänga. Sedan sätter du dit klinga.
Jodå, skruvmejsel i hålet för att hålla mot.
Och vänstergänga, kom ihåg det.

Protte
 
Tackar!!
 
Jag tog bort trissan där tråden sitter. Sen plockade jag bort nån slags mittcylinder. Kvar är nu själva hållaren för trissan med tråden. Den sitter hårt. Är det bara att ta i för kung och fosterland? Medsols, sett underifrån?
 
Nu vet jag inte hur det är med just 240, men normalt sett behöver du inte plocka isär trimmerhuvudet för att plocka av det. Tryck in ett spetsigt föremål i hålet på vinkelväxeln så att brickan inte kan rotera, och snurra sedan av hela huvudet. Beroende på modell är huvudet höger eller vänstergängat.
 
Jag satte tillbaka alltihop och försökte vrida men det verkar sitta rejält hårt. Ska försöka hitta något som hjälper mig att få ett bättre grepp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.