Hej på Er i forumet.

Jag har fått höra någor som jag tycker låter konstigt i mina öron.
Jag har en kompis som bygger ett nytt hus.
När kompisen skulle välja tapeter, så ville dom ha dyra fina kvalitets tapeter. Då sa snickaren som har hjälpt till att bygga huset att det inte är någon ide att välja det för att det kommer att bli en massa sprickor och sättningar i huset och då kommer tapenen oxå att spricka. De fick rådet att vänta i två år med att välja de bättre tapeterna

Nu så har det blivit en massa fula och stora sprickor i huset och på tapeterna och dom måste laga sprickorna och tapetsera om i huset.

Min fråga är, är det verkligen så när man bygger nytt?
Skall man behöva att tapetsera och greja med huset redan efter två år???

Jag tycker bara att det låter så konsligt.

Kram på Er!
 
Trähus rör på sig. Vi har valt målade väggar och det har spruckit lite i hörnen och det kommer säkert att bli mera - det här är första vintern i huset.

Berit
 
ja precis, det rör sig, det är därför man inte ska ta de finaste tapeterna först, vänta...
 
Vill bara tillägga att, de här på forumet omdiskuterade, nonwowen-tapeterna klara detta bättre. De består ju inte av papper.
 
FlitigaLisa skrev:
Vill bara tillägga att, de här på forumet omdiskuterade, nonwowen-tapeterna klara detta bättre. De består ju inte av papper.
Har jag också hört, undrar om de är dyrare? :)
 
Det är därför man skall bygga stenhus ;-) Med lättbetong minimeras problemet.

Har sett flera exempel på sättningar i hörn och mot tak i nya hus och industribyggen. För att undvika detta bör man se till att träet har torkat ordentligt innan man monterar. Att bygga under vinterhalvåret med fuktigare virke brukar förvärra när huset sedan torkar.

Vidare beror det också på tapetseringstekniken. Om man lägger alla skarvar i hörnen är problemet inte lika stort som om man överlappar hörnet med en rejäl bit. Då blir spänningen större.

I vårt nuvarande trähus från 1926 tapetserade vi om år 2000 och inte en spricka någonstans vilket har sin naturliga förklaring. Däremot rör sig trägolven med årstiden några millimeter men det är ju bara charmigt!
 
just precis, därför är detta stenhus jag sitter i nu fullt med sprickeor för att det satt sig efter något år.... ;D ;D
 
??? Kan det bero på en dålig grund?
 
skulle tro det, ca 1200 pålar satte de ner... ;)
stenhus sätter sig ckså-som sagt.... :p
 
Satsa på en längre byggtid så minskar problemet drastiskt....
 
Var i ett visningshus hjältevadshus och där
såg man hur de ovanför fönster, dörröppningar
liksom gjort skarvar dvs inga hela väggar som sektioner
som slutade vid dörrar å fönster ,
ovanför dörren/fönstret kan man se små springor...

de sa att just detta skulle göra att det blev mindre
sättningar i huset dvs...

Hoppas ni förstod vad jag menade ::)
 
Men det är oerhört fult med de skarvarna som Hjältevadshus lämnar i sina hus >:(...
 
Det var ju trist Göran, 1200 pålar låter ju sanslöst mycket. Bor du i en blykåk placerad på ett kärr? Sätt gärna in en bild på kåken som visar sprickorna...
 
Det bjuder jag på....tyckte det lät sjukt - Såg inte hans  ;) men uppenbart har karln sprickor, pålat eller ej och det kan ju vara intressant att få reda på skälen till.
 
Må vara fult men efter några år när man ändå
ska tapetsera om kan man tapetsera över
skarvarna ju ; ::)

Fast kan ärligt säga att vi inte diskuterat detta
hur vi ska göra, för man KAN få UTAN skarvarna
om man vill dvs!!!

Annika som har köksångest :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.