Ja ha, då vaknade man i morse med 90st skrikande ungar utanför sovrumsfönstret.

Vi flyttade till vårt hus för 4år sedan, som granne på en sida låg en fastighet som inte var i bruk, ryktet sa att de som hade arbetat i fastigheten blivit sjuka pga av oegentligheter i byggnaden, men det är bara vad jag hört. Vi trodde därför inte att det skulle bedrivas verksamhet utan att lokalerna skulle rivas.

Sedan några månader tillbaka har det målats och fejats och nu har en ny friskola öppnat.

I samband med att vi själva fick barn så kontaktade jag fastighetsägaren för att rådgöra om ett plank mellan fastigheterna, ägaren hade då en massa åsikter om detaljer i konstruktionen men undertecknade bygglovshandlingarna.
När vi fick veta att det skulle bli skola så aktualiserades frågan om plank, dels eftersom bygget behövde påbörjas inom 2år och dels för att det verkligen skulle behövas nu. Den andra fastighetsägaren tillfrågades om han var villig att delfinansiera planket (tot kost ca 25’) men han valde att ”avstå tillsvidare”.

Så nu är jag granne till en verksamhet som borde ligga i ett industriområde och ungar som börjar skrika kl 7 på morgonen utanför sovrummet, inte så roligt.

Finns det någon som har erfarenhet av något liknande? Vad har man för rättigheter? Även om man lyckas få den andra fastighetsägaren att bekosta ett bullerplank, så att ungarna håller sig på skolans område och inte dränker sig i vår pool så lär det endast ha en marginell effekt på ljudnivån.

Vad finns för vägar att gå?
 
Redigerat:
Jag tror du är fucked. Har väldigt svårt att se att det skulle finnas något att göra, så länge de har alla tillstånd som krävs.

Möjligtvis kan du misshandla miljöbalken till att få ungarna klassade som miljöfara.
 
Kommer du ingen vart med bullerplanket så låter det där ryktet om sjukt hus som något att spinna vidare på om du inte besväras av saker som skrupler, samvete, moral osv. Dels så kanske det finns någon anmälan till kommunen eller skolverket du kan göra, och sen kan nog lite ryktespridning till skolbarnens föräldrar (helst via proxy) om lokalernas farlighet ha tillräckligt stor inverkan på elevtillströmningen för att de ska överväga en flytt.
 
  • Gilla
iridium och 1 till
  • Laddar…
Kan inte reglerna kring detta men om du har en pool på din tomt så är det väl ditt ansvar att ordna skydd så inget barn kan drunkna i den, inte grannens! Ingen kul sits dock.
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Kommer du ingen vart med bullerplanket så låter det där ryktet om sjukt hus som något att spinna vidare på om du inte besväras av saker som skrupler, samvete, moral osv. Dels så kanske det finns någon anmälan till kommunen eller skolverket du kan göra, och sen kan nog lite ryktespridning till skolbarnens föräldrar (helst via proxy) om lokalernas farlighet ha tillräckligt stor inverkan på elevtillströmningen för att de ska överväga en flytt.
Det är lätt att spåra iväg i tankarna och närma sig saker som sorteras under brottsbalken när man inte får sova ordentligt och lyssna på gälla skrik hela dagarna, men det får undvikas i det längsta.
 
Du har rätt sorterar in under ordningslagen. Det är mitt fel, men jag får kostnader som jag inte hade behövt om inte friskolan börjat sin verksamhet. Dessutom borde det ligga i skolans eget intresse att eleverna är på skolans område.
 
Ring till miljökontoret i kommunen och rådgör med dem.
 
Det där om poolskydd, har ju egentligen inte så mycket med att göra att du fått massor av ungar i grannskapet, den skall vara barnsäker ändå.

Det borde väl iofs vara lönt att titta i detaljplanen, vad står det om granntomten. Jag tror inte att man kan bygga en skola på vilken tomt som helst.
 
mexitegel skrev:
Ring till miljökontoret i kommunen och rådgör med dem.
kontakt är tagen får se vart det leder.....
 
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
Bullrande verksamhet får som regel utföras mellan 06 00 till 22 00 på vardagar i dom flesta kommunerna
 
Kan väl inte vara ett allt för stort problem med stojande ungar.
Dem går i skolan mån - fre och har sommarlov mm. Så helger och sommarmånader blir säkert lugna och även under lektionstid. Hade varit betydligt värre om kommunen byggt riksväg eller järnväg.
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Dagens elever har rätt till Fritids mellan 06:00-18:00. Fritids brukar vara stängt fyra veckor på sommaren.
 
Skaffa dig ett jobb så märker du aldrig av dom sen..
 
  • Gilla
johel572 och 10 till
  • Laddar…
Jag har lite svårt att förstå ditt problem faktiskt. Bor själv granne med en skola med ungefär 800 elever. Är mindre än 10 meter till skolgården från sovrumsfönstret. Inget bullerblank mellan tomterna, bara ett trådstaket som räcker för att det inte ska vara en massa ungar inne på gården. Ljudet har jag inget problem med, på dagarna måste det få låta. Jobbar du skift så du behöver sova på dagarna finns öronproppar. Du skriver att du tycker att skolan ska vara i ett industriområde,det kan vara lämpligt om det är en gymnasieskola för att lära sig köra och hantera entreprenadmaskiner annars skall en skola inte ligga i ett industriområde.
 
  • Gilla
Jimmie_ och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.