Hej

Jag lägger takpapp för första gången. Tränar först på lekstugan för att sedan få till tekniken till friggeboden. Underlagspappen är påspikad enligt tillverkarens instruktion. Inga konstigheter där, men nu skall ytpappen på där nederkanten skall penslas med asfaltklister. Har köpt en burk trebolit kallklister, vilket närmast känns som en burk lakritstuggummi. Pensla känns som en omöjlighet. Varje dopp i burken resulterar i halvmeterlånga trådar som följer med penseln. Det känns som om det måste finnas lite tips och tricks för att komma överens med detta klet. Hur får jag ett bra resultat utan att skita ner hela taket?

Instruktionen säger att jag skall pensla ut, och sedan vänta tills det blir "klibbigt" innan ytorna läggs ihop. Rolig formulering, vad menar de?? Klibbigt är det ju hela tiden. Använder man det som kontaktlim så att ytorna skall torka lite innan sammanfogning?

Spikar jag våden i överkant först och lyfter sedan för att limma, eller limmar jag innan våden rullas ut? Hur pass nära kanten vill man lägga klistret? Jag antar så nära som möjligt, men man vill ju inte heller att det tittar fram lim på våden under. Brukar man markera kanten med en tejp innan man kletar? Brukar man hetta burken något för att få det mera lågvisköst? Vid första bekantskapen hade burken stått i garaget (svalt) vilket säkert inte gjorde mötet trevligare.

Tacksam för råd.
 
  • Gilla
Öland1
  • Laddar…
Jag lät burken stå i solen, sen använde jag en stålspackel för att applicera. Ställ burken i en kastrull med varmt vatten om det inte är sol, så blir den lite mjukare.

Men jag håller med dig, den där massan är ett jäkla elände:confused:
 
Redigerat:
Spackelspade att påföra asfaltklister med. Och det kletar.
 
  • Gilla
Mrcjb
  • Laddar…
Skall prova spackelspade. Det måste ju dock finna bättre metoder. Ser att det finns patroner för kittpistol. Verkar smidigare, men dyrare. Vad använder proffsen egentligen?

Ingen som har svar på de andra frågorna.
1. Lägga våd först och lyfta nederkant för att limma, eller kletet först?
2. Är det kontaktlimsprincipen som gäller, eller lägger man bara vått på ena ytan?
3. Viktigt att täcka hela överlappsytan fram till kanten?
 
ylletröja skrev:
Vad använder proffsen egentligen?

Riktiga planlägger svetsar ihop pappen alltså värmen den med gasol brännare och går sen och trycker ihop den med en liten vält, detta låter mycket lättare än vad det är.
 
  • Gilla
MikThoelva
  • Laddar…
Jag öppnar burken och värmer innehållet med varmluftspistol i någon halvminut eller så. Räcker för att pensla på en stund, sen får man värma lite till. Har även hört om de som ställt burken på en liten portabel kokplatta på lagom låg värme.
 
Jag föredrar att köra med tub, dyrare men så mycket smidigare.
 
Håller med Rybbe. Tub är smidigare !
Dessutom går det 10 ggr snabbare.
Jag brukar lägga 3 ränder parallella med kanten. Den nedersta randen ca: 5-10 mm från kanten.
Se till att ha en smidig pistol så går det snabbare. Denna kostar 99:- och är suveränt bra för pengarna:
8873646030878.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.clasohlson.com/se/Patronspruta/Pr407006000
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.