Hallå!

Är det någon som har råkat ut för dropp från dörren till kylskåpet? När jag öppnar kylskåpet så lämnar det en rand med droppande vatten från dörrens ytterkand i en fin halvbåge ut på golvet.

Jag har gjort rent hela kylskåpet och har svårt att se någon särskild kondens i skåpet, vatnnet verkar samlas i listen i dörren och rinner ut/av vid öppning. Inne i kylskåpet finns en avrinning för vätska men den är snustorr och verkar inte vara igensatt.

Kylskåpet är ett Electrolux ERE3500.

Någon som varit med om något liknande eller har något tips?
 
Hmm i teorin borde det kunna bli så att isoleringen i dörren "glider isär/sätter sig" och du skulle kunna få ett parti är fukten kondenserar sig i dörren, detta skulle så småningom kunna leta sig ner till dörrkanten och helt enkelt läcka ut.

har dock aldrig hört talas om det.

Kolla även så att dörrlisten ligger emot hela vägen.

mvh RF
 
Jag har varit med om liknande. Det som händer för mig är att ett litet "avrinningshål" i bakkanten i kylskåpet blivit igentäppt. I mitt skåp sitter det en liten rens-sticka som man drar upp och spolar av och sedan funkar det igen.
 
Kolla avrinningsslangen på baksidan så att den rinner ut i koppen som sitter rakt ovanför kompressorn. Min gjorde det inte från fabrik, alltså felmonterad. Inga problem efter man satt dit den rätt. Vi pratar om exakt samma kylskåp.
 
Tack för tipsen, jag har rengjort och försökt kolla listen utan att hitta något som verkar ha släppt. Det är också bra tryck i dörren när man har stängt den. Skall kontrollera avrinningshålet och på baksidan och återkommer med eventuella resultat!
 
Regning söndag = projekt kylskåp

Avrinningsröret/slangen sitter som den skall och leder ned till en skål ovanpå kompressorn som i sin tur leder ned till en skål bredvid kompressorn. Snustort i båda dock. Det är lika torrt i avrinningshålet i kylskåpet men jag skall titta närmare där och se om jag kan hitta något stopp. Det känns som att vattnet som borde rinna ned där rinner längs framdörren istället.
 
Kollade inte tillträckligt ordentligt i koppen, det är vatten i den övre men inget som rinner ned till den nedre vilket borde vara helt i sin ordning.
 
Hej robsiw,
Svarar på ett extremt gammalt inlägg för att få tips på hur det löste sig, Jag har exakt samma problem att det droppar från kylskåpsdörren när man öppnar kylskåpet.
Mvh
Mattias
 
A
Rengör hålet i längst in.
 
Städa baksidan av kylskåpet brukar hjälpa. Damma galler och kondensator. Se också till att inte öppna kylskåpet för ofta eller för länge, speciellt på sommaren.
 
Hej!
Jag har EXAKT samma problem. Gjort allt i min makt för att lösa det, men efter några dagar får man den där fina våta halvbågen över golvet när man öppnar igen.

Hitta du nån lösning?

Mattias Torslanda Mattias Torslanda skrev:
Hej robsiw,
Svarar på ett extremt gammalt inlägg för att få tips på hur det löste sig, Jag har exakt samma problem att det droppar från kylskåpsdörren när man öppnar kylskåpet.
Mvh
Mattias
 
A
R Richard Furberg skrev:
Hej!
Jag har EXAKT samma problem. Gjort allt i min makt för att lösa det, men efter några dagar får man den där fina våta halvbågen över golvet när man öppnar igen.

Hitta du nån lösning?
och dränhålet i ryggen är helt öppet???
 
Mitt slutade bara av sig självt, har inte hänt sedan dess och jag har kvar samma kyl fortfarande. Vill minnas att det var väldigt varmt och fuktigt det året, precis som nu.
 
Märkligt.
Det ligger liksom inuti själva tätningslisten. Bordet ju rimligtvis vara kondens, men eftersom det är vatten draget i dörren så kan man ju inte vara säker.

Väntar på tekniker om 2v så då får jag domen.


R robsiw skrev:
Mitt slutade bara av sig självt, har inte hänt sedan dess och jag har kvar samma kyl fortfarande. Vill minnas att det var väldigt varmt och fuktigt det året, precis som nu.
 
A
R Richard Furberg skrev:
Märkligt.
Det ligger liksom inuti själva tätningslisten. Bordet ju rimligtvis vara kondens, men eftersom det är vatten draget i dörren så kan man ju inte vara säker.

Väntar på tekniker om 2v så då får jag domen.
kondens är det självklart från avfrostningen.
vattenslangen i dörren har inte alls med detta att göra, den sitter i skyddsrör och alla delar skumisolerade.
Vad tar teknikern för att rensa dränhålet i ryggen? 2.000.-? 5s jobb
visst har du blött på golvet oxå? inte bara i listen?
visst är det vatten i rännan som går till hålet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.