Vi håller på att renovera badrummet efter vattenskada. Har gamla avloppsrör i gjutgärn (hus från 50- talet) och galvade järnrör. I samband med renoveringen så vill vi passa på att byta allt vatten och avlopp som är inbyggt i badrummet. Vatten kommer idag upp genom golv och avlopp går ner genom golvet till en nisch i källaren. Golvbrunn, handfat och wc sitter i linje med varandra. Avloppet är nog totalt 4 meter (1,5 m liggande, 2,5 m stående). Har tänkt mig utanpåliggande kromade rör i badrummet som ansluter till wc, handfat och duschblandare. Jobbet avser både borttagning av det gamla (alla rivning av byggmaterial är dock gjord) och montering i två omgångar (före och efter golvläggaren) samt montering av mätarkonsoll. Material är nödvändiga rör, golvbrunn men inga blandare eller porslin.

Vad är ett rimligt pris på ett dylikt projekt? Har haft svårt att hitta någon rörmokare över huvud taget och vet inte alls hur de priser jag har fått är rimliga. Hade själv gissat på mellan 10 och 15 för detta efter rot.
 
Är det ingen som har någon som helst uppfattning? Ligger frågan i fel forum kanske?
 
Det är ju jättesvårt att gissa utan att veta om ev. svårigheter. Jag blev lite fundersam över vad du menar med mätarkonsol? Det tyder på lite större omfattning än bara badrummet?

Jag skulle gissa på 2 - 3 dagars arbete, dvs kanske 6 000 efter ROT. Material om du köper på Rinkabyrör och hempular så gissar jag på 2 - 3 000, rörmockaren kommer att debitera 10 - 15 000 för materialet.

Jag tror att du kommer att få offerter på 15 - 25 000. Om det sedan finns några svårigheter så kan tiden öka dramatiskt.
 
  • Gilla
fredl
  • Laddar…
Hej,
tack för ditt svar. Har fått ett pris på drygt 22 000:-, det är förmodligen som du säger att jag får betala rejält för materialet. Just i det här fallet hade jag inte mycket att välja på eftersom snickarna stressar på och vill göra klart så jag får gå på den "niten". Är inte så insatt i VVS och har aldrig anlitat en rörmokare tidigare. När elektrikern drog om elen i 75% av huset och satte två nya centraler så tog den en vecka lite drygt och kostade 28 000. Det VVS arbete som utförs nu utgör väl 20% av husets totala VVS-anläggning så hur man ska ha råd att byta ut de övriga bitarna vet jag inte. :)

Huvudsaken är väl att det blir rätt och riktigt gjort, pengarna kan man ju alltid spara ihop. I min egen kalkyl hade jag räknat på arbete för 6000 efter rot och material på mellan 3000 och 5000. Skillnaden beror nog på att det finns en marginal på material som jag i IT-branschen bara kan drömma om. Jag får vara otroligt nöjd om jag kan på enstaka artiklar ha 30%, 5 till 15% är mer normen. ;)
 
Det finns massor av trådar om materialpriser, framförallt El o VVS har lite extrem prismodell. Grossisterna har listpriser, och en rörfirma kan ha 90% rabatt på den, på vissa artiklar. Att man sedan kan köpa exakt samma pryl över disk på Hornbach, eller på nätet till priser som ligger på en 5e del av rörfirmans pris blir upprörande.

Jag har uppfattat att om man bara är medveten om det så går det ofta att förhandla ned materialpriset hos rörfirman med 20 - 50%.

Det är ganska lätt (och lagligt) att hempula VVS, men om du har en tidpassning mot andra hantverkare så bör du nog låta proffs göra det nu. Men andra momentet där du skall koppla ihop med dusch osv i badrummet kan du kanske fixa själv och spara ganska mycket. Om du missar så det läcker så ligger ju läckan inne i ett vattentätt utrymme, vad kan gå fel?
 
De har gjort klart det förberedande arbetet nu och kommer tillbaka när det är dags för att sätta de utanpåliggande rören i badrummet. Hitills har arbetet på plats tagit 12 timmar. De har varit väldigt proffsiga och gjort ett snyggt arbete så jag kan inte klaga. Men när det gäller nästa etapp med att dra nytt till kök och tvättstuga så köper jag nog materialet själv. Det var okej för dem så länge som allt finns på plats när de kommer. De tar 450 kr i timmen + moms (innan rot-avdrag) och det är ju helt okej. Tänk om en annan kunde erbjuda kunderna rot-avdrag, det är nog många som behöver rådgivning och teknikhjälp hemma. ;)
 
Nackdelen med att köpa material själv, men låta proffs montera är att om du inte har total koll på vad som behövs, så riskerar du att få stå för stilleståndstid medan de löser bristen, då är det risk att det iallafall blir minst lika dyrt som att låta dem fixa material.

Jag köpte material till elektrikern som bytte min central, jag köpte allt utom trådarna för koppling till elmätaren och internt kablage i centralen. Jag var osäker på exakt vilken typ det skulle vara. Vi diskuterade det per telefon och elektrikern hade med sig 2m av varje färg, 10 kvmm. Jag fick 20% rabatt på det materialet, det låg ändå 300% över priset jag hade kunnat köpa själv för, blev ca 700kr dyrare.
 
hempularen skrev:
Jag fick 20% rabatt på det materialet, det låg ändå 300% över priset jag hade kunnat köpa själv för, blev ca 700kr dyrare.
Helt galet... Jag är helt klart i fel bransch! :x
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Grossistbranschen är ju helt snedvriden. Hantverkaren åker till grossisten med gratis frukost. Vad grejerna kostar skiter han i eftersom han bara skickar kostnaden vidare till kund.

Den som har tråkigt en vardag kan ju åka till Fredells byggvaror och räkna säljare som står med händerna i byxfickorna. Tror jag det att byggvarorna blir dyra då.

...sådär, nu har jag också varit dryg i ämnet.
 
Nyfniken skrev:
Grossistbranschen är ju helt snedvriden. Hantverkaren åker till grossisten med gratis frukost. Vad grejerna kostar skiter han i eftersom han bara skickar kostnaden vidare till kund.

Den som har tråkigt en vardag kan ju åka till Fredells byggvaror och räkna säljare som står med händerna i byxfickorna. Tror jag det att byggvarorna blir dyra då.

...sådär, nu har jag också varit dryg i ämnet.
Till elen i badrummet prövade jag att beställa allt material från elbutik.se. Det gick både snabbt och var ganska billigt. Skönt att kunna köpa "proffs" grejer utan att ha ahlsellkonto.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.