Status
Tråden går ej att kommentera.
largab skrev:
Det stämmer, felet varierar hels tiden och är för stort om man använder det direkt. Det finns åtminstone 3 sätt att öka noggrannheten.
1 mäta under lång tid och använda medelvärde
2 använda differentiell GPS. Dvs även ha en fast mottagare på annat ställe, i detta fall tex laddstationen. Då mäter båda mottagarna samma fel och man får då upp precisionen. Kräver radioförbindelse mellan de 2 mottagarna.
3 använda flera sensorer tillsammans m GPSen. 3-axliga accelerometer o gyro för död-räkning samt nyttja den fasta begränsningsslingan med förutbestämda fixa koordinater. Allt filtreras ihop på ett listigt sätt och man kan få mycket hög precision.

Jag misstänker att Boschen nyttjar 3-metoden.

sänt from my fån
Jag kan bara hålla med, och metod 3 är den som används enligt Bosch eget patent. Därför kommer den till viss del vara beroende av att inte slira med hjulen, och med tanke på det så är drivhjulen förvånansvärt små. Som sagt kommer bli spännande att se om detta funkar praktiken.

Undras om Hondan har några andra trix för sig, som guideslingor, eller "korridorbredd" som HQ eller genvägar som Ambrogio familjen. I annat fall är det inte mycket att hänga i granen.
 
Hjulhastighet, hjulläge behövs inte, slirning spelar ingen roll , men detta med GPS hör kanske inte till denna tråd som sagt.

sänt from my fån
 
MBygga skrev:
Känns inte som att den erbjuder så mycket nytt förutom släntsensor (vad det nu är) samt böjliga knivar. Frågan är om HQ får ännu en tillverkare att stämma nu, den har ju begränsningsslinga som styr roboten. Nej, då erbjuder Bosch en mer innovativ produkt vad det verkar, bara den kan komma ut någon gång.
Det som jag tyckte var mest intressant var: "Honda Miimo har en unik fläkt som är skapar ett luftflöde som effektivt suger in och reser upp gräset mot knivarna."

Har bara drygt 1 dygns praktisk erfarenhet av robotgräsklippare, men där roboten hittills har kört står inte allt gräs spikrakt upp. Kanske det ordnar till sig med tiden och blir golfbaneaktigt. Å andra sidan är det tveksamt om Hondan lyckas resa vått gräs, som lagt sig efter regn eller att någon gått på det.

Hursomhelst låter det som om att detta blir något för Husqvarna att akta sig för. Sötebrödsdagarna närmar sig antagligen slutet för HQ - från båda håll. 2013/2014 blir intressanta år på gräsrobotmarknaden.
 
  • Gilla
theon
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Tre stycken 360graders sensorer, vad kan menas med det?
....
Hade den haft Bosch GPS styrning så hade den varit klockren.
Översättaren av den svenska pressreleasen hänger nog inte på detta forum. Han/hon brydde sig inte om dessa rader:

Honda Miimo operates using one of three modes - ‘random', ‘directional' or ‘mixed', to suit the size and type of garden. Random mode sees it navigate the lawn without a fixed pattern; whilst in directional mode it moves back and forth in a more uniform fashion to ensure a faster cut. Mixed mode allows intervals of random and directional cutting.

Alltså någon form av GPS?

Vad beträffar 360 graders sensorer, så var det bara att den känner av när den slår emot något.

Här är en mer utförlig artikel om det hela: http://www.indiainfoline.com/Market...lawn-mower-market-with-Honda-Miimo/5484441501
 
Nonkan skrev:
Alltså, hela GPS-diskussionen kan ju någon mod ta och flytta till egen tråd eller peta in i Boschtråden tycker jag. Och ta bort det här inlägget efteråt.
Håller helt med dig Nonkan.. och passar samtidigt på att be om ursäkt för min del i skrivandet om GPS!
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Mabcus skrev:
Håller helt med dig Nonkan.. och passar samtidigt på att be om ursäkt för min del i skrivandet om GPS!
Håller helt med om att funderingar kring hur Bosch kan ha löst sin GPS inte hör hemma i denna tråd.

Men tror du inte att Hondas "directional mode" kan vara någon slags GPS? Kan Honda lösa det på något annat vis - att den "går fram och tillbaka på ett mer traditionellt vis för att försäkra sig om snabbare klippning" som det stod i nyhetsartikeln?
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Gudahov skrev:
Håller helt med om att funderingar kring hur Bosch kan ha löst sin GPS inte hör hemma i denna tråd.

Men tror du inte att Hondas "directional mode" kan vara någon slags GPS? Kan Honda lösa det på något annat vis - att den "går fram och tillbaka på ett mer traditionellt vis för att försäkra sig om snabbare klippning" som det stod i nyhetsartikeln?
Det står att den kör i slumpmässigt som alla de andra så tror inte de kör med en dyr GPS för det.

"Robotengräsklipparen klipper kontinuerligt efter ett slumpmässigt mönster innanför en begränsningsslinga som läggs under jord eller i gräset i mattans ytterkanter. Den registrerar den elektroniska signalen i slingan och håller sig innanför denna. Gräsklippet fungerar som ett naturligt gödningsmedel för gräsmattan.Honda Miimo drivs av ett avancerat litiumjonbatteri och återvänder till dockningsstationen när det behöver laddas."
 
Otjena skrev:
Det står att den kör i slumpmässigt som alla de andra så tror inte de kör med en dyr GPS för det.

"Robotengräsklipparen klipper kontinuerligt efter ett slumpmässigt mönster innanför en begränsningsslinga som läggs under jord eller i gräset i mattans ytterkanter. Den registrerar den elektroniska signalen i slingan och håller sig innanför denna. Gräsklippet fungerar som ett naturligt gödningsmedel för gräsmattan.Honda Miimo drivs av ett avancerat litiumjonbatteri och återvänder till dockningsstationen när det behöver laddas."
I den engelska versionen av beskrivningen står;
"Honda Miimo operates using one of three modes - ‘random', ‘directional' or ‘mixed', to suit the size and type of garden. Random mode sees it navigate the lawn without a fixed pattern; whilst in directional mode it moves back and forth in a more uniform fashion to ensure a faster cut. Mixed mode allows intervals of random and directional cutting."
Och skall den klara "directional mode" håller jag med Gudahov att den borde ha någon form av system för att hålla reda på var den har varit och klippt, kanske GPS men kan kanske vara annat signalsystem också.

En annan bra egenskap är "Honda Miimo can ascend slopes up to 24 degrees" vilket är lite mer lutning än både HQ och LD klarar i alla fall.
 
Om det inte nämnts här tidigare


Honda Miimo kommer i 2 versioner till att börja med
Miimo 300 och Miimo 500 (300m och 500m begränsningskabel!?) där 500 klarar ca 3000 kvadratmeter.

Den använder förmodligen INTE GPS då GPS inte nämns.


Tillverkning i frankrike,.

Denna lär bli dyr grabbar, men ruskigt fin! Avvaktar nog till nästa säsong med mitt nästa inköp nu!
Tidigt 2013 kan inte komma snabbt nog =)
 
Redigerat:
  • Gilla
Gudahov och 1 till
  • Laddar…
theon skrev:
Honda Miimo kommer i 2 versioner till att börja med
Miimo 300 och Miimo 500 (300m och 500m begränsningskabel!?) där 500 klarar ca 3000 kvadratmeter.

Den använder förmodligen INTE GPS då GPS inte nämns.

Denna lär bli dyr grabbar, men ruskigt fin! Avvaktar nog till nästa säsong med mitt nästa inköp nu!
Tidigt 2013 kan inte komma snabbt nog =)
Och den andra lilla max 2000 kvm. Tyvärr lite oversized för mig. Och väl egentligen för de flesta svenska gräsmattor. Jag vet inte många som har 2000 kvm tomt ens - de flesta villatomter brukar ju ligga kring 1000 kvm eller mindre. Åtminstone i storstäderna. Med min lilla, men komplicerade 400 kvm skogstomt skulle troligen en 1000 kvm-maskin vara idealisk.

Nä, ren GPS kan det ju knappast vara frågan om. Men skulle man inte kunnat ha ett system där man sätter ut 4-5 signalsändare ("fyrar") på tomten, vilka ifrån roboten kunde navigera ifrån. Det hade ju varit fiffigt.

Ja, kanske dyr. Men det gnager i mig hela tiden, att Husqvarna, som är prisledare, egentligen har överprissatt sina maskiner. Som någon sa i denna eller en annan tråd, borde en gräsrobot inte kosta så förskräckligt mycket mer än tvättmaskin. De skulle i sådana fall ha utnyttjat sitt närapå monopol med att ideligen skumma marknaden. Det mesta av utvecklingskostnaderna sedan mitten av 1990-talet borde ju vara avskrivna vid det här laget.

För en ny gräsrobot-spelare som Honda är mycket av jobbet redan gjort. Idéerna kring begränsnings- och guidelina, laddstationen, själva klipsystemet. Det finns massor av erfarenhet att ösa ur för den som börjar från skratch. Och därtill kommer att Husqvarna har förberett marknaden - förekomsten och funktionen av en robotklippare är idag känd bland alla gräsmatteägare. Honda behöver inte lägga ned en massa reklam för att övertyga om att en robot faktiskt kan klippa gräsmattor.

Detta borgar för ett marknadskrig. På ett eller annat sätt kommer Husqvarna att deltaga i detta och pressa sina priser; även om jag tror att det blir via lite strippade HQ-maskiner under Gardena-märket. För HQ:s egna Automover känns det dock som de borde släppa någon mer innovativ lösning (om de skall kunna hålla sina höga priser i fortsättningen). Jag tycker att kombinationen med traditionell fram-och-tillbaka-klippning ("directional") och slumpmässig, som Honda verkar ha i pipen, låter exemplariskt. Först kan mattan klippas snabbt och effektivt 1-2 ggr i veckan för att hålla nere höjden, däremellan klipps den kontinuerligt slumpmässigt för att få bort spåren och att hålla borta sniglar och mossa. Ser mycket fram emot Hondan. Och andra tillverkares lösningar nästa år.
 
peternicklas
MathiasS skrev:
Vänta bara tills det kommer en blå bosch, då kommer den bli grym....:)


I övrigt (inte riktat till Skalman): Vilka jädra märkliga diskussioner ni har om dessa gräsklippare. Inte ens i verktygslådan finns det lika många fanboys som verkligen tar detta på allvar.......

För egen del väntar jag till Klippo släpper en robot med röd alukåpa och hondamotor. Eller, ett konverteringskit där jag bara tar bort det gula handtaget och låter min Excellent köra själv. Det kommer bli bäst.
Tror inte det kommer någon röd robotklippare. HQ äger ju Klippo sedan några år.
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/klippo-laggs-ner-i-hoor/
 
  • Gilla
MBygga och 1 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Tror inte det kommer någon röd robotklippare. HQ äger ju Klippo sedan några år.
[länk]
Dock kan man tänka sig att det i en framtid, när priserna på kompetenta robotklippare närmat sig priset på en vanlig gräsklippare, att de flesta klippar-tillverkare vill ha en robotklippare. Just Klippo verkar ha en starkt varumärkestrogen kundgrupp och skulle Husqvarna släppa en Klippo-robot i ett sådant läge, så skulle de nog kunna få många gratiskunder.
 
Gudahov skrev:
Dock kan man tänka sig att det i en framtid, när priserna på kompetenta robotklippare närmat sig priset på en vanlig gräsklippare, att de flesta klippar-tillverkare vill ha en robotklippare. Just Klippo verkar ha en starkt varumärkestrogen kundgrupp och skulle Husqvarna släppa en Klippo-robot i ett sådant läge, så skulle de nog kunna få många gratiskunder.
Ja, min Klippo är jag väldigt förtjust i, har fungerat perfekt i många år men från i år är den pensionerad då roboten ju tagit över med den äran. Men med en Klipporobot på marknaden skulle man säkert överväga ett byte om den håller samma höga kvalitet och funktion som de vanliga klipparna.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Gudahov skrev:
Och den andra lilla max 2000 kvm. Tyvärr lite oversized för mig. Och väl egentligen för de flesta svenska gräsmattor. Jag vet inte många som har 2000 kvm tomt ens - de flesta villatomter brukar ju ligga kring 1000 kvm eller mindre. Åtminstone i storstäderna. Med min lilla, men komplicerade 400 kvm skogstomt skulle troligen en 1000 kvm-maskin vara idealisk.

Nä, ren GPS kan det ju knappast vara frågan om. Men skulle man inte kunnat ha ett system där man sätter ut 4-5 signalsändare ("fyrar") på tomten, vilka ifrån roboten kunde navigera ifrån. Det hade ju varit fiffigt.

Ja, kanske dyr. Men det gnager i mig hela tiden, att Husqvarna, som är prisledare, egentligen har överprissatt sina maskiner. Som någon sa i denna eller en annan tråd, borde en gräsrobot inte kosta så förskräckligt mycket mer än tvättmaskin. De skulle i sådana fall ha utnyttjat sitt närapå monopol med att ideligen skumma marknaden. Det mesta av utvecklingskostnaderna sedan mitten av 1990-talet borde ju vara avskrivna vid det här laget.

För en ny gräsrobot-spelare som Honda är mycket av jobbet redan gjort. Idéerna kring begränsnings- och guidelina, laddstationen, själva klipsystemet. Det finns massor av erfarenhet att ösa ur för den som börjar från skratch. Och därtill kommer att Husqvarna har förberett marknaden - förekomsten och funktionen av en robotklippare är idag känd bland alla gräsmatteägare. Honda behöver inte lägga ned en massa reklam för att övertyga om att en robot faktiskt kan klippa gräsmattor.

Detta borgar för ett marknadskrig. På ett eller annat sätt kommer Husqvarna att deltaga i detta och pressa sina priser; även om jag tror att det blir via lite strippade HQ-maskiner under Gardena-märket. För HQ:s egna Automover känns det dock som de borde släppa någon mer innovativ lösning (om de skall kunna hålla sina höga priser i fortsättningen). Jag tycker att kombinationen med traditionell fram-och-tillbaka-klippning ("directional") och slumpmässig, som Honda verkar ha i pipen, låter exemplariskt. Först kan mattan klippas snabbt och effektivt 1-2 ggr i veckan för att hålla nere höjden, däremellan klipps den kontinuerligt slumpmässigt för att få bort spåren och att hålla borta sniglar och mossa. Ser mycket fram emot Hondan. Och andra tillverkares lösningar nästa år.

Ungefär som flygets gamla VOR fyrar , intressant idé, men förmodligen kostsam.

Om jag känner Honda rätt så kommer deras klippare att vara dyrast och förmodligen bäst (eller iallafall bland de bättre).
Men någon priskrigare kommer den nog aldrig att vara, det är inte Hondas stil.

2000kvadratmeter är nog rätt lämpligt om man ser till att hushåll många gånger kan dela på 1 klippare. Jag kör exempelvis 2 hus plus en "extra" tomtbit med en AM 220 (1800kvadratm) och det fungerar finfint tack vare dess guideslinga.
Finns det marknad så kommer det säkert en mindre modell med, de har ju lämnat rum i modellnamnet för några mindre! =)
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
theon skrev:
Om jag känner Honda rätt så kommer deras klippare att vara dyrast och förmodligen bäst (eller iallafall bland de bättre).
Men någon priskrigare kommer den nog aldrig att vara, det är inte Hondas stil.
Nä, men skulle den mindre ha de annonserade funktionerna (directional och slump och "kamning" av gräs) och landa kring 25 000:- så blir det indirekt priskrig med Automower. Då får HQ antingen förbättra funktionerna eller gå ned i pris.

Vi har alla olika krav på våra klippare och liv. Just dessa två finesser - directional+slump och gräskamning - är två finesser som jag personligen skulle värdera betydligt högre än en massa andra inställningsfinesser. Önskemål 1 är uppfyllt för min del (med Gardena R40Li): att slippa klippa gräset vid sommartorpet. Önskemål 2 är att få en görsnygg, tålig gräsmatta. Om Gardena fixar detta så är jag nöjd. Annars låter det som om just Hondan har två funktioner som kan hjälpa till att uppfylla det andra önskemålet.
 
  • Gilla
MBygga och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.