För ett antal år sedan sålde mina morföräldrar sin tomt med tillhörande sommarstuga och nu vill jag köpa tillbaka denna.

Givetvis har jag kollat upp att denna inte är till salu och undrar hur jag ska gå till väga.

Till saken hör att sedan försäljningen så har köparna låtit tomten och huset förfalla under ca 20 års tid och tomten liknar mest en kombo av upplag för virke och bråte, skotbilar och skit samt att huset är i det närmaste ett ruckel.

Enligt grannarna som jag talade med för två år sedan så är inte ägaren intresserad av tomten utan verkar mest starta olika "projekt" i gång/somar som sedan aldrig slutförs (tänk ett avsnitt av arga snickaren).

Vad jag nu behöver är råd för hur jag ska gå till väga för om jag frågar köparen så kommer han förstå att det var mina morföräldrar som sålde det en gång i tiden (ovanligt efternamn) och kanske höja priset.

Tänkte kontakta en mälkare för att "sondera terrängen", åka och kolla på fastigheten och värdera den. Men kan man be en mäklare kontakta ägaren med ett bud, är mäklaren skyldig i det fallet att uppge vem som är intressent?

Jag söker nu råd om detta från er som kan dessa saker och svarar mer än gärna på följdfrågor i denna sak.

Tack på förhand för assistans!
 
harry73
Tja, jag vet inte om jag skulle höja priset mer om jag får en mäklare på besök som ombud för en hemlig person eller om barnbarnet till förra ägarna vill köpa det tillbaka.

Om du vill köpa ställlet utan att det ligger till försäljning behöver man en anledning varför det ska vara det stället och inte en annan som ligger till försäljning.
Och då är sentimentella anledningar bättre än att säljaren tror att du vill göra en storvinst
 
  • Gilla
ordain
  • Laddar…
Tjugo år är en lång tid. Ägaren har kanske blivit lika nostalgiskt fäst vid stället som du själv!

Jag skulle själv inte dra in juridiska ombud och mäklare innan ägaren visar någon sorts tecken att tänka tanken på försäljning. Denna säljsignal skaffar man sig enklast och billigast genom att själv slå en pling till ägaren, eller "råka" vandra förbi med hunden. Vill du slippa ståta med efternamnet, kan du mycket väl skicka svägerskan eller annan bulvan. I detta stadium av processen handlar det bara om att så ett frö. Du löper minimal risk att säljaren sticker ett färdiga köpehandlingar under näsan på svägerskan ...
 
O
Min spontana tanke är att om en mäklare kontaktar mig är att det finns pengar att hämta vi en försäljning. så med andra ord skippa mäklaren.
 
Ja, kontakta ägaren själv. Finns det någon anledning för honom att tro att det finns mycket pengar att göra, dvs attraktivt läge?
Även om du skulle skicka ut bulvaner/mäklare är det ju ditt namn som skall stå på köpehandlingen, så det kommer ju fram förr eller senare.
Så spela ut sentimental-kortet! Förhoppningsvis är det så att han inte gått och förbannat luspudlarna som krängde rucklet till honom i 20 år...
 
säg till ägaren : om du tänker sälja någon gång i framtiden ... kontakta mej först :) och lämna telnr.....
gaia
 
Hej på er alla och jättetack för all input i denna sak, ber om ursäkt att jag inte givit feedback förrän nu!

@Harry, Billy bäver och Odjuret
Ni har rätt i att det gäller att i alla fall starta en tanke på att sälja och som sagt, börjar det höra av sig mäklare så kan det uppfattas som att det finns pengar att tjäna. Givetvis förstår jag ju att priset är betydligt högre idag än när vi sålde det men onödigt att låta säljaren tro att vi betalar vad som heltst.

@Kindvall
Nej, det gör det inte. Huset ligger inte direkt attraktivt, ingen sjöutsikt, vatten och elanslutningen är idag borta och som sagt så ser tomten idag ut som ett upplag för skit och bråte. När det såldes var det bara att flytta in permanent om man ville det, idag är det nog bara att riva det som fortfarande står och sen bygga nytt.

@ Gaia.
Mycket bra idé! Ska nog göra det fram emot slutet jan-feb eftersom jag tänker att ägaren kanske känner "pressen" att "F-n det är ju den där tomten nere i Stockholm också som jag undrar vad man ska göra med."

Men återigen så kanske en mäklare måste kolla på den och i alla fall ge ett estimat på vad tomten kan vara värd. För något annat värde i detta kan då inte jag se.

Tack än en gång till alla er som svarat och gett mig lite nya infallsvinklar på detta!:)
 
Glassegris skrev:
"F-n det är ju den där tomten nere i Stockholm också som jag undrar vad man ska göra med."
Aha, en tomt i närheten av Stockholm räknas väl ändå som hyfsat attraktiv oavsett hur mycket bråte där ligger :)
 
kindvall skrev:
Aha, en tomt i närheten av Stockholm räknas väl ändå som hyfsat attraktiv oavsett hur mycket bråte där ligger :)
Absolut. Frågan är bara hur mycket man kan erbjuda och då jag inte vet sådana saker så kan det ju vara läge att en mäklare som har kunskap om området i fråga i alla fall gör en första optisk besiktning av tomten i fråga.

I övrigt så tar jag till mig rådet om att kontakta ägaren direkt och inleda en dialog om tomten.
 
Det finns ju företag som gör formella fastighetsvärderingar. Ett rimligt sätt att bestämma priset kan ju vara att låta göra en värdering. Kolla på booli vad tomter i närheten kan ha gått för så att du får en uppfattning om vilken prisnivå som gäller.
 
Lägg på 25% av värderingen, och bjud. Tackar ägaren nej, så är det väl bara att fundera över annan tomt. Att vänta ut fastighetsägare är inget roligt, mycket kan hända. ;)
 
Hej på er alla igen.

Som gammal forumräv (inte här men på andra platser) så vet jag hur frustrerande det är när en TS inte ger respons på svar som man får, det verkar arrogant och nu gör jag samma sak. Shame on me.

Men påde peplet och -MH- ger ju även dom (ni) bra input, jag får kolla på detta. Har en autosökning utlagd på booli bland annat i samma område, problemet är bara att de som kommer ut till försäljning är med hus i varierande storlek och mest för permanentboende och vad jag sett inga rena tomter.

Men just som -MH- Säger att lägga på 25% på värdet och se reaktionen är ju toppen. Jag får bara kolla på dessa saker då det är mycket som spelar in i den här affären så ska jag gärna återkomma om resultatet.

Än en gång, tack så jättemycket till alla er som kommit med input för det här är en affär som betyder oerhört mycket för mig om den går igenom och jag är glad för alla goda råd som jag fått!
 
Hemmakatten
Glöm inte att ha en sökning på blocket.se också. Det var så vi hittade vår fina tomt (hade letat i uppåt två år efter "rätt" tomt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.